شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸
طرح حرم؛ گامي به سوي رقومي كردن كتابخانه‌ ملي

نشست بررسی طرح حافظه رقومی ملی(حرم)، عصر دیروز(جمعه)، 18 اردیبهشت در کارنامه نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، در این نشست که با حضور دکتر علی رضا طالب‌پور، سودابه نوذری، مهندس ناصر عزتی و میترا صمیعی انجام شد، علی رضا طالب پور،دبیر جلسه و عضو شورای سیاست گذاری طرح حافظه رقومی ملی ،با اشاره به این که طرح حرم، يكي از بزرگترين طرح هايي است كه از سوی كتابخانه ملي انجام شده، عنوان کرد: سال گذشته در نمایشگاه بین المللی، درباره اجرای آزمایشی این طرح،صحبت شد و اکنون نیز برای چهار سال آینده طرح، برنامه ریزی می کنیم.

وی با بیان این که «در گذشته، سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملی به صورت دو سازمان مجزا اداره می شدند»، خاطرنشان کرد: بعد از مدتی، بر اساس قانون، این دو سازمان به یکدیگر ملحق شدند و  هدف سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز گردآوری تمام اطلاعات مکتوب، درباره ایران به زبان فارسی است.

دکتر طالب پور، هدف از گردآوری اطلاعات در سازمان اسناد و کتابخانه ملی را انتقال اطلاعات، به آیندگان و اطلاع رسانی به مردم دانست و یادآور شد: برخی از مراکز در کشور به تولید اطلاعات و برخی به نقش مصرف اطلاعات می پردازند، که البته هر سازمانی، مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی به هر دو امر تولید و توزیع، همزمان اشتغال دارد.

وی با اشاره به این که توزیع  اطلاعات، احتیاج به سیاست گذاری و مدیریت ویژه دارد، اظهار داشت: این امر در کتابخانه ملی، به کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی، ممکن شده است . خوشبختانه، از دوره رياست علی اکبر اشعری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به اهميت بحث اطلاع رسانی توجه شده، که طرح حافظه رقومی ملی (حرم) نیز یکی از این موارد است.

در ادامه این نشست، سودابه نوذري، دبیر طرح حافظه رقومی ملی و مدیر وب سایت حرم، با بیان این که «همکاری برای انجام طرح حرم را از آذر ماه گذشته آغاز کرده»، تصریح کرد: از ابتدای سال 87 ، چهار کارگروه، ویژه زیرساخت، برنامه ریزی، نرم افزار و محتوا، تشکیل و هر هفته، جلسات منظم و کمیته های مشترکی تشکیل داده می شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مباحث بنیادین بحث برانگیز برای تشکیل طرح حافظه رقومی ملی، بررسی محتوایی این طرح و چگونگي داشتن محتوایی جامع و کامل است. حافظه رقومی ملی، باید به عنوان میراث ملی کشور، به گونه ای ایجاد شود که باعث افتخار آیندگان باشد.

نوذری با بیان این که برای ایجاد این طرح از دو نوع رویکرد حجمی و گزینشی استفاده شده، اظهار داشت: برای تحقق رویکرد حجمی، حدود 4 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی در این طرح و همچنین با همکاری یک سازمان به صورت آزمایشی، حدود 50 هزار کتاب و مقاله نیز در این طرح گردآوری شده است.

وی یکی از نکات برجسته طرح حافظه رقومی ملی را همکاری افراد حقیقی و حقوقی با مجموعه این طرح دانست و تصریح کرد: صاحبان محتوا می توانند، با مراجعه به سایت، اطلاعات مورد نظر خود را در آنجا قرار داده و از دیگر مباحث طرح استفاده کنند. بنابراین، کتابخانه ملی، به عنوان یک واسطه اطلاعاتی، نقش خود را به خوبی ایفا می کند.

نوذری درباره پورتال حرم توضیح داد: این پورتال به نشانيwww.haram.nlai.ir است که دارای سادگی، زیبایی و جذابیت است و هر کسی می تواند به سرعت، در آن، به مباحث رقومی شده دسترسي پیدا کند.

در ادامه، دکتر طالب پور، درباره روساي كارگروه‌ها، گفت: رییس كارگروه محتوايي، دكتر فاطمي، رييس پژوهشگاه مدارك علمی کشور، رییس كارگروه نرم‌افزار، دكتر مينايي، معاون فني شوراي عالی اطلاع‌رساني، رییس كارگروه تحقیق، دكتر شبيري، متخصص كپي رايت و رییس كارگروه زيرساخت، دكتر نباتي پورند.

مهندس عزتي، مدیر کارگروه زیرساخت نرم افزاری، در ادامه، با اشاره به هدف از ایجاد طرح حافظه رقومی در کتابخانه ملی، خاطرنشان کرد: نگاه کتابخانه ملی، برای رقومی کردن اطلاعات با کتابخانه های دیگر متفاوت است. در این طرح، سعی شده تا از معماری چندلایه نور نرم افزاری دنیا استفاده شود. 

در پایان نشست، ميترا صميمي، مسوول كارگروه محتوا، اظهار داشت: کمیته محتوا از دو بخش مجموعه سازی و استانداردها تشکیل شده و من در کمیته استانداردها، فعالیت می کنم و به عنوان اولین فعالیتم برای پیشبرد کار، انجام مصاحبه با پانزده کتابخانه مختلف دنیا از جمله کتابخانه های کنگره آمریکا، انگلستان، چین، ژاپن و استرالیا است.

وی با بیان این که «بعد از تحقیق و مصاحبه با کتابخانه های بزرگ دنیا با کارشناسان آنها مشورت و استانداردهای خود را برای آنها ارسال مي كنيم تا به نقاط قوت و ضعف خود پی ببریم، افزود: قرار است بسياري از استانداردهاي محتوايي به صورت دست نامه و نشريه منتشر و به عنوان پایه ای برای دیگر کتاب خانه ها محسوب شود.

نشست بررسی طرح حافظه رقومی ملی عصر دیروز(جمعه) 18 اردیبهشت در ساعت 18 تا 30/19 در سالن کارنامه نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، تا 26 ارديبهشت ماه در مصلي بزرگ امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط