جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران چه آثاری را عرضه می‌کند؟

مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران) برای تحقق اهداف و رسالت عظیم حوزه‌های علمیه، یعنی گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی ایران آثار متعددی را روانه نمایشگاه کتاب کرده که در ادامه نگاهی به جزئیات این آثار خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران) در جهت تحقق اهداف و رسالت عظیم حوزه‌های علمیه، یعنی گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی ایران با بهره‌گیری از ابزارها و راهکارهای نوین و مناسب نسبت به چاپ و نشر کتب علمی و پژوهشی، اعم از کتب درسی و لوح‌های فشرده مورد نیاز مدارس علمیه خواهران سراسر کشور، گام‌های مفید و مؤثری برداشته است. خبرنگار ایبنا در سی‌و‌چهارمین نمیشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سراغ این مرکز رفته و تازه‌های نشر آن را به صورت مشروح در زیر آورده است:

«زن در قرآن» اثر علامه طباطبایی با تصحیح محمد مرادی در چهار جلد منتشر شده است. جلد اول از کتاب مسئله زن را از چند زاویه مورد بررسی قرار می‌دهد: زن در اسلام چه هویتی دارد؟ هویت زن با هویت مرد چه نسبتی دارد؟ زن چه ارزش و موقعیتی در جامعه دارد؟ تأثیر زن در زندگی بشر تا چه حد است؟ چه حقوق و احکامی برای زن تشریع شده است؟ تشریع احکام و قوانین مربوط به زن بر چه پایه‌ای بوده است؟ در این کتاب شمه ای از تاریخ زن در اقوام مختلف چه اقوام متمدن و چه عقب افتاده بیان شده است.
 
جلد دوم از این کتاب به مباحث ازدواج، همسر، احکام زنان و فرزندان می‌پردازد. در این کتاب ازدواج یکی از اهداف طبیعت عنوان می‌شود و ازدواج با کافر و اهل کتاب نیز بیان می‌شود. مواردی از احکام بانوان از قبیل مهریه، حیض و...مطرح می‌شود و در فصل آخر فصل فرزندان به فرزندخواندگی، ظهار و شیردادن اشاره و توضیح داده می‌شود.
 
در جلد سوم مباحث طلاق، ارث و حفظ حریم بحث می‌شود. مولف در فصل اول به انواع طلاق، آداب طلاق، مهریه مطلقه، عده طلاق و وفات، محلل می‌پردازد. در فصل دوم بحث سهم الارث، تاریخ ارث، مقایسه سنت‌های ارث مطرح و تبیین می‌شود و در فصول آخر حفظ حریم محرم و نامحرم، فحشا و زنا  - احصان را توضیح می‌دهد.
 
جلد چهارم به بررسی امتیاز و مسئولیت همسران پیامبر پرداخته و وظایف خطیر ایشان را متذکر شده است و همچنین زنان الگو معرفی و نمونه زنان مسلمان شایسته معرفی شده است.
 
کتاب «همسران همساز» اثر مسعود نورعلیزاده و عبداله رحیمی از دیگر آثار موسسه هاجر در نمایشگاه امسال است. این کتاب بر آن است تا موانع آرامش یعنی عوامل تعارض زای زناشویی را در بخش‌های مختلف معرفی و عوامل زیربنایی و روبنایی، عوامل آشکار و پنهان و نحوه شکل‌گیری و ایجاد تعارضات زناشویی بر اثر آنها را و راه‌های پیشگیری و مقابله با این عوامل را در اختیار مخاطبان قرار دهد. برخی از این راهکارها در قالب جداول تحت عنوان بایدها، نبایدها و ملاحظات آمده است.

کتاب‌های «محبوبه محجوبه»، «کودک باحیای من» و «خودنمایی و خودآرایی» از دیگر عناوین نشر هاجر در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. «محبوبه محجوبه» در چهار فصل نگارش شده است. فصل اول کلیات به همراه معرفی کتاب نقد قرآن، فصل دوم کرامت زن در اسلام، عرب جاهلی و سایر ملل بررسی شده است و در دو فصل پایانی به موضوع شبهات مادی و معنوی پیرامون کرامت زن در خانواده و اجتماع پرداخته شده است.
 
در کتاب «کودک باحیای من» نویسنده بیان می‌کند که با توجه به تأثیرات حیا در اعمال انسان، باید مصادیق آن با معیارهای شرعی و عرفی را یافت و آن را در وجود كودكان تقویت كرد چراكه از همان ابتدا بنیان وجودی کودک ساخته و آینده‌ او را پایه‌گذاری می‌كند. حیا، صفت پسندیده‌ای است كه در وجود هرانسانی از آغاز خلقت ایجاد شده و انسان در ایجاد این صفت هیچ نقشی ندارد ولی در تقویت، تضعیف و معدوم شدن آن، افكار و اعمال ما نقش آفرینی باشد.
 
 

کتاب «خودنمایی و خودآرایی» اثر زهرا عسکریه سعی کرده به مباحثی از قبیل عوامل و زمینه‌های خودآرایی، انواع آرایش از نظر اسلام و احکام آن، آثار و پیامدهای آرایش متعارف و غیرمتعارف با بهره‌گیری از آیات و روایات معصومین علیهم السلام یپردازد.
 
داستان‌های کوتاه «داداش اسماعیل» محصول حالات و لحظاتی است که نویسنده از سوژه یا حادثه‌ای متاثر شده است و کتاب «ازدواج تحمیلی» به آسیب شناسی ازدواج تحمیلی از منظر دین و روان شناسی می‌پردازد و انواع ازدواج تحمیلی، کودک همسری، حکم و پیامدهای این نوع از ازدواج‌ها از منظر اسلام و روان شناسی و در آخر راهکارهای جلوگیری از ازدواج‌های تحمیلی توضیح داده می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها