شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
تاریخ معاصر پررنگ‌تر از ادوار دیگر تاریخ شد/ از خاطره تا تحولات حکمرانی

کتاب‌های «آداب تشریفات»، «فضائل بلخ»، «خاطرات و تالمات مصدق»، «تاریخ شورش و ناامنی در ایران» و «تاریخ تحولات سیاسی ایران» در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرفروش شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سبدهای خرید در نمایشگاه کتاب فیزیکی و مجازی پُر می‌شود و علاقه‌مندان با حضور در نمایشگاه با فهرستی از پیش تعیین شده یکی یکی کتاب‌های خود را خریداری و به سبد خرید از نمایشگاه کتاب 1402 اضافه می‌کنند. 

بعضی دیگر در راهروهای متعدد نمایشگاه می‌گردند و کتاب‌هایی که می‌پسندند در فهرست خرید خود قرار می‌دهند. فهرستی که سهمی از آن به آثار تاریخی اختصاص دارد که کتاب‌های متنوع از تاریخ باستان تا معاصر را در برمی‌گیرد.

در این گزارش سراغ غرفه‌های مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، نشر علمی، اداره نشر وزارت خارجه، پژوهشکده مطالعات راهبردی و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران رفتیم و از آثاری پرسیدیم که مخاطبان نمایشگاه از آنها استقبال کردند. 

آیین تشریفات/ محمد رئیسی/ اداره نشر وزارت خارجه
در نوشتار حاضر، شکل گیری ماهیت، ظاهر و محتوای آداب معاشرت و امور تشریفاتی و امور تکلیفی بررسی شده است. مطالب کتاب در سه فصل «تشریفات رسمی و ملی»، «تشریفات سیاسی و بین المللی» و «آداب و رسوم اجتماعی (اتیکت)» تدوین یافته است.

خاطرات و تالمات مصدق/محمد مصدق/علمی 
این اثر، دو کتاب با عنوان‌های«شرح مختصری از زندگی و خاطراتم» و «مختصری از تاریخ ملی شدن صنعت نفت در ایران» را دربردارد که دکتر مصدق آن‌ها را در روزهای زندان لشکر دوم زرهی و سکونت مقید و اجباری در احمدآباد نوشته و به یادگار گذاشته است که به عنوان سند تاریخی منتشر شده است. در یادداشت آغاز کتاب به قلم ایرج افشار، ایران‌شناس برجسته آورده شده: «کتاب اول “شرح مختصری از زندگی و خاطراتم” در بیست و چهار فصل نگارش یافته و شرح سرگذشت دوران جوانی و روزگار تحصیل و سپس تصدی چند مقام دولتی را دربردارد و مصدق در آن کوشیده است حوادث مهم دوران زندگی خویش را تا پایان ایام تصدی وزارت امور خارجه در سال ۱۳۰۲ بنویسد. کتاب دوم «مختصری از تاریخ ملی ‌شدن صنعت نفت در ایران» از سه بخش تشکیل شده است. 

فضائل بلخ/ علی میرانصاری/ مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی
کتاب «فضائل بلخ» اثر ابوبکر عبدالله بن عمر بن داود الواعظ بلخی و ترجمه آن به زبان فارسی توسط عبدالله بن محمد القاسم الحسینی، با تصحیح و تحقیق و مقدمه علی میرانصاری از سوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد.

فضائل بلخ، یکی از متونِ کُهنِ زبان فارسی است. اصل این کتاب، به زبان عربی و به قلم شیخ‌الاسلام ابوبکر عبدالله بن ‌عمر بن محمد بن داود الواعظ البلخی در ۶١٠ق/١٢١٣م، فراهم آمد و توسط عبدالله بن محمد بن القاسم الحسینی البلخی، به زبان فارسی در ۶٧۶ق/١٢٧٧م ترجمه شد. این کتاب، مشتمل است بر زندگینامه هفتاد نفر از مشایخ بلخ که در طول هفت سده (سده ١-٧ق/٧- ١٣م)، هر کدام به طریقی، با این شهر مرتبط بوده‌اند.

تاریخ تحولات سیاسی ایران/موسی حقانی/ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
کتاب حاضر در برگیرنده مباحثی در زمینه تاریخ تحولات سیاسی ایران طی پانزده قرن دوران اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی است. مباحث کتاب بر اساس تاریخ تحولات سیاسی و بر محور (سنوات مهم تاریخی) و وقایعی که به نظر می‌رسیده، نقطه عطف اساسی بوده و به عنوان کلیدی برای یک برهه زمانی تلقی می‌شده، تقسیم و فصل‌بندی شده است.

در این فصول مطالب بیشتر از حوزه (تاریخ نقلی) به سطح (تاریخ تحلیلی) منتقل شده و در این قالب با نوعی مباحث اندیشه سیاسی و اجتماعی امتزاج یافته است. در این اثر سعی شده است موضوعاتی کلیدی و اساسی و بنیادین مثل (هویت ملی)، (مبانی ملیت ایرانیان)، (سیردولت - ملت در ایران)، استعمار غرب، نظام های حکومتی و ماهیت آنها، اصلاح‌گران و اندیشه‌هایشان و نهضت‌ها و جنبش‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اعتلا و انحطاط‌ها در لابه‌لای سطور تاریخ جست‌وجو و برجسته شود.

تاریخ شورش و ناآرامی‌های اجتماعی در ایران/ حسین هژبریان/ پژوهشکده مطالعات راهبردی
تاریخ جامعه ایران، تاریخی طولانی است. مسئله مهم در نگارش تاریخ ایران این است که چگونه می‌توان این تاریخ طولانی و پیچیده را روایت و تفسیر کرد. یکی از محورهای مهم تاریخ‌نگاری ایران توجه به تحولات حکمرانی و روابط ساخت قدرت و نخبگان و نسبت و انواع ارتباط آن با جامعه ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی است. بحث تحولات سیاسی و ساخت قدرت در ایران نمی‌تواند بدون توجه به وضعیت جامعه ایرانی و تاریخ اجتماعی آن کامل باشد.

تاریخ‌نگاری شورش در ایران ازجمله این تقاطع‌های سیاسی و اجتماعی تحولات ایران است؛ اما تاکنون اغلب به شکل منفرد بررسی و روایت شده است. اثر حاضر تلاش کرده تاریخ این رخدادها را به‌صورت به‌هم‌پیوسته در کل دوران تاریخی ایران بررسی کند. این پژوهش که با همکاری جمعی از محققان رشته تاریخ تهیه شده است، آغازی برای دیدن تاریخ پویایی‌های جامعه ایران با استفاده از مفهوم اعتراض و نارضایتی برای بازسازی نظم اجتماعی سیاسی است که برخلاف رویه مرسوم شورش‌ها را صرفا از زاویه خشونت و آشوب و بی‌نظمی و ناامنی روایت و تفسیر نمی‌کند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها