یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
پیشنهادهای مطالعه نوروزی خبرنگاران لرستانی/ سرگذشت خرم‌آباد را بخوانید

برخی از خبرنگاران لرستان برای مطالعه در ایام نوروز کتاب‌هایی را برای مطالعه پیشنهاد کردند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، برخی از خبرنگاران و اهالی رسانه لرستان از کتاب‌هایی که خوانده‌اند می‌گویند و مطالعه آن‌ها را به مخاطبان برای ایام نوروز پیشنهاد می‌دهند.

سعیده خورشیدوند، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته‌نامه خورشیدجانان،  کتاب «کویر» علی شریعتی را برای مطالعه نوروزی، پیشنهاد داد.
 

 وحید آریافر، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته‌نامه بهار لرستان درباره پیشنهاد مطالعه در ایام نوروز به خبرنگار ایبنا گفت: به عنوان یک خبرنگار، توصیه می کنم کتاب «خبرنگار ژنرال دوگل» از سری خاطرات کامران نجف‌زاده را مطالعه کنند.

کامران نجف‌زاده در این کتاب، حاشیه‌نگاری‌ها و یادداشت‌های شخصی‌اش را از پشت صحنه حوادث مهمی که در آنها حضور داشته به رشته تحریر درآورده است.

کتاب، ابعاد و لایه‌های متفاوتی دارد و علاوه بر اینکه شامل مباحث رسانه‌ای است، به نوستالژی‌های دهه گذشته می‌پردازد. تعدادی داستان کوتاه و عاشقانه‌های نسل جدید، بخش‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند. از نجف‌زاده کتاب «تلخه نارنج» شامل مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نیز منتشر شده است.
 
کتاب «خبرنگار ژنرال دوگل» از سوی نشر شهر قصه در قطع رقعی با 148 صفحه منتشر شده است.

آریافر همچنین گفت: به عنوان یک لرستانی کتاب «نیم قرن خاطرات یک معلم» اثر زنده‌یاد روح الله سراجی و یا سرگذشت خرم‌آباد اثر فاخر سید فرید قاسمی را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم.
 
کتاب «نیم‌قرن خاطرات یک معلم»، خاطره‌نامه‌اي است كه بخشی از تاريخ معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش شهر خرم‌آباد را در بر دارد و به قلم فردی است كه يكي از خوش‌نام‌ترين و تأثيرگذار‌ترين معلمان شهر خرم‌آباد محسوب می شود. روح‌الله سراجي (1304_ 1386) كه در زيست 82 ساله خود صدها بلکه هزاران نفر وام‌دار فضل و فضيلت اويند عمر بابركتش را به تلاش در راه تعليم و تعلم سپري كرد.
 
وی در اين اثر، عناوین «شهر من»، «دوران تحصيل»، «دوران اشتغال» و «مروري بر گذشته» را در چهار فصل ارائه كرده و صادقانه آنچه بر وی گذشته را بر جای نهاده است. اين اثر را نيز مي‌توان خدمتی ديگر از او در ادامه زنجيره خدماتش به همشهريان دانست. مرحوم سراجی پيش از نشر خاطراتش ديده از جهان فرو بست و فرزندش ادامه چاپ اثر را بر عهده داشت.  

کتاب «نیم‌قرن خاطرات یک معلم» در قطع وزیری از سوی انتشارات شاپورخواست با 447 صفحه مصور منتشر شده است.
 
مصطفی باقری، مدیرمسئول پایگاه خبری قلم لر، اثر ارزشمند استاد سیدفرید قاسمی به نام «سرگذشت خرم‌آباد» را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌کند.
 
 
کتاب «سرگذشت خُرم‌آباد» در 1380 صفحه وزیری به صورت ناشر مولف منتشر شده است.
 
همچنین محمد یاراحمدی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به ایبنا می‌گوید که کتاب و کتاب‌خوانی از مواردی است که همواره به آن علاقه‌مند بوده است. او کتاب «مسأله اسپینوزا» اثر «اروین د. یالوم» را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌کند.

اروین یالوم که علاقه‌ زیادی به فلسفه داشت، در کتاب مسئله اسپینوزا به زندگی «باروخ اسپینوزا» متفکر و فیلسوف قرن هفدهم و تکفیر وی از جامعه‌ یهودیت پرداخته و از طرفی تأثیر او را بر آلفرد روزنبرگ، نظریه‌پرداز حزب نازی که اثر شگرفی روی هیتلر داشت بررسی کرده است.

نویسنده در  کتاب «مسئله اسپینوزا» مفاهیم سخت و گره‌خورده‌ روانشناسی و فلسفه را در قالب داستان‌سرایی به رشته تحریر درآورده‌ است تا خواننده بهتر بتواند با آن ارتباط گیرد. این کتاب برای علاقه‌مندان به روانشناسی و افرادی که به رمان‌های مستند علاقه‌مند هستند می‌تواند جذاب باشد.
 
نسرین بیرانوند خبرنگار خبرگزاری فارس در لرستان نیز از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است و می‌گوید: تعطیلات فرصت مناسبی است که افراد کتاب‌های رمان و تاریخ را مطالعه کنند؛ چرا که سرگرم‌کننده و جذاب هستند.

بیرانوند در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی کتاب «خبر خوب» اثر محسن مهدیان منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند.

کتاب  «خبر خوب» تلاش می‌‌کند مرزهای بین «خبر بد» و «خبر خوب» را مشخص کند و چیستی خبر خوب را مشخص سازد.
 

مبانی معرفتی خبر خوب، چشم مسلح برای خبر خوب، مردمی‌‌سازی خبر، زرد خبر و خبر نافع، خبر خوب از منظر سنت الهی، خبرنگار خبر خوب و در نهایت، فتوت‌‌نامه خبرنگاری از مهم‌‌ترین سرفصل‌‌های کتابی است که از سوی معاونت آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس منتشر شده است.
 
آزیتا یوسفیان، خبرنگار خبرگزاری ایسنا در لرستان، کتاب «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی را برای مطالعه در ایام نوروز به مخاطبان پیشنهاد می‌کند.
 
کتاب «چشم‌هایش» یکی از مهم‌ترین آثار بزرگ علوی از نویسندگان برجسته ادبیات فارسی است. چشم‌هایش به زندگی یک مبارز سیاسی به نام استاد ماکان و نقاشی مرموز او از چشم‌های یک زن، می‌پردازد. طرح کلی داستان با کنار هم قرار دادن قطعات پراکنده یک ماجرا نوشته شده است.
 
 

نشر نگاه کتاب «چشم‌هایش» را که برای اولین بار در سال ۱۳۵۷ چاپ شده است، منتشر کرده است. استاد ماکان- نقاش بزرگ -که یک مبارز سیاسی علیه دیکتاتوری رضا شاه است، در تبعید می‌میرد. یکی از آثار باقی‌مانده از او پرده‌ای است به‌نام چشم‌هایش؛ چشم‌های زنی که گویا رازی را در خود پنهان کرده است.

پگاه دالوند خبرنگار خبرگزاری تسنیم در لرستان با بیان اینکه کتاب در ایام نوروز می‌تواند حکم هدیه و عیدی هم پیدا کند افزود: کسانی که نمی‌دانند برای عزیزان خود چه هدیه و یا عیدی ببرند کتاب گزینه مناسبی خواهد بود.
دالوند مطالعه کتاب «خاطرات سفیر» و «رنج مقدس» را برای ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.
 
کتاب «خاطرات سفیر» خاطرات نیلوفر شادمهری و شامل بیان چالش‌هایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است. او شد سفیر ایران، یا بهتر بگوییم سفیر اسلام در قلب‌کشور فرانسه. بانویی محجبه و‌ شاید کمی متفاوت از هم‌سالان و همکلاسی‌های خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته‌ی طراحی صنعتی، برای مدتی ایران را به مقصد فرانسه ترک می‌کند و اینگونه خاطرات سفیر آغاز می‌شود. خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام.
مواجهه‌ او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و  دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس»

خاطرات منتشر شده در این کتاب، ابتدا در وبلاگی به نام «سفیر ایران» توسط نویسنده نوشته شده و سپس به مرور بر آن خاطرات افزوده شده است.
 
 

رمان رنج مقدس نوشته نرجس شکوریان فرد داستانی جذاب است که به زندگی و رنج های دختری به اسم لیلا می پردازد. این کتاب شما را با داستان یک زندگی همراه می‌کند تا فرازو فرودهای زندگی یک جوان ایرانی را از نزدیک لمس کنید.

عصمت دهقانی، خبرنگار خبرگزاری دفاع‌پرس در لرستان و از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری استان لرستان گفت: با توجه به اتفاقات شش ماه گذشته در کشور و تلاش دشمنان برای انحراف افکار عمومی ملت ایران به ویژه جوانان و نوجوانان و کم‌رنگ جلوه دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پیشنهاد می‌کنم هموطنان عزیز در ایام نوروز ساعاتی را به مطالعه کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت اختصاص دهند و با سبک زندگی رزمندگان و شهدا بیشتر آشنا شوند.

دهقانی بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر کتاب‌های ارزشمندی در استان لرستان با موضوع دفاع مقدس و مقاومت تولید شده است که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. مانند کتاب «بانو و باروت» اثر خانم  علویه طاهره موسوی که به نقش بی‌بدیل زنان لرستان، در شکل‌گیری انقلاب و ایثار و حماسه‌ آن‌ها در هشت سال دفاع مقدس پرداخته است، مجموعه داستان کوتاه «به وقت ایران» اثر سر کار خانم لیلا غلامی که با چند داستان متنوع، به مضامین جنگ و دفاع مقدس می‌نگرد. نویسنده در هر یک از داستان‌هایش، خواننده‌ امروزی را به خوبی با خود همراه می‌کند و کتاب «نشان» به نویسندگی سیدمهدی موسوی  که شامل 5 داستان کوتاه است که در آن‌ها سعی شده مفاهیم ارزشی و مضامینی مانند، ایثار و گذشت، فداکاری، روحیه جهادی و حماسی و... با قلمی ادبی و با زبانی ساده به دور از هرگونه ابهام و پیچیدگی در مقابل دیدگان مخاطب قرار گیرد.
 
کتاب «آنچه ما دیدیم» به نویسندگی مصطفی سیاهپوش که روایت‌گر خاطرات سرگرد زرهی «علی ستار تیموری» از یادگاران دفاع مقدس، به کوشش «مصطفی سیاهپوش» به رشته تحریر درآمده است.

میلاد فاضلی سردبیر موج خبر در لرستان، با بیان اینکه قبل از پیشنهاد کتاب برای معرفی باید رده سنی مخاطبان و همچنین سلیقه مطالعاتی آنها در نظر گرفته شود افزود: با توجه به اینکه سطح انتقادپذیری در جامعه کاهش پیدا کرده است، پیشنهاد می‌کنم کتاب روش‌های انتقاد سازنده اثر زینب یزدانی کاشانی مطالعه شود، این کتاب راهنمای عملی برای بهبود روابط انسانی در سازمان است.
 

فاضلی با اشاره به اینکه توسعه تکنولوژی‌های هوشمند و نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع اثرگذار هستند افزود: کتاب سواد رسانه‌ای در عصر دیجیتال نوشته مارلین لویکو ترجمه علی شایان‌فر بر تاثیرات رسانه‌ها بر نحوه ارتباطات و ایجاد تعاملات در زندگی بشر در عصر دیجیتال و تحولات ناشی از آن توجه دارد بنابراین به علاقه‌مندان به این حوزه پیشنهاد می‌کنم این کتاب را در ایام نوروز مطالعه کنند.
 
وی برای علاقه‌مندان به حوزه دفاع‌مقدس و تاریخ جنگ نیز کتاب خط مقدم اثر  فائضه غفار حدادی را پیشنهاد کرد و گفت:  خط مقدم، روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی ایران با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم است.
 
شهید حسن طهرانی مقدم یکی از فرماندهان سپاه پاسداران بود که در جنگ ایران و عراق وظایف مهمی را بر عهده داشت. او در سال ۱۳۹۰ بر اثر انفجار زاغه مهمات در پادگان مدرس از دنیا رفت. در این کتاب فائضه حدادی مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و اسناد مختلف را جمع‌آوری کرده تا برشی از زندگی شهید طهرانی مقدم را روایت کند. در این روایت مجموعه اقدامات حسن طهرانی مقدم در سال‌های ۶۳ تا ۶۵ برای تشکیل یگان موشکی را می‌خوانیم. کتاب خط مقدم از سوی نشر شهید کاظمی در قطع رقعی منتشر شده است.

نرگس سپهوند، مدیرمسئول پایگاه خبری سنگ نوشته که تاکنون چند عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده گفت: کتاب خواندن، مخاطب را سرگرم می‌کند، او را به دنیای جدیدی از آدم‌ها و ارتباطات می‌برد، تجربه‌های مختلفی از سبک‌های زندگی متفاوتی به خواننده منتقل می‌کند، نوعی ورزش برای مغز محسوب می‌شود، شناخت از خود را افزایش می‌دهد؛ بنابراین برای کسی که کتاب‌خواندن را دوست دارد و این کار به یکی از عادت‌هایش تبدیل شده، ایام نوروز بهترین فرصت برای خواندن کتاب‌هایی‌ است که در طول سال نخوانده‌اند. 

سپهوند مطالعه کتاب‌های حوزه معماری لرستان از جمله «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد» اثر محمد محمدی اصل و «خانه‌های تاریخی خرم‌آباد» را به مخاطبان پیشنهاد کرد.  در این کتاب‌ها اکثر بناها و محوطه‌های تاریخی خرم‌آباد شناسایی و تحلیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها