سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
حکیم هزاره‌ها نگینی در دیار هگمتانه/ «قانون» و «شفا» را به نظاره بنشینید

آرامگاه بوعلی‌سینا دانشمند، شهیر و حکیم هزاره‌ها همچون نگینی در قلب هگمتانه می‌درخشد و همواره یکی از پربازدیدترین اماکن برای مسافران و گردشگران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، همدان دیار تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است، آرامگاه دانشمند شهیر و حکیم هزاره‌ها در دیار هگمتانه گواهی بر این ادعاست و تاریخ‌نویسان و گذشتگان  نیز آن بر این ادعا صحه گذارده‌اند.

آرامگاه بوعلی‌سینا منشعب از خیابانی به همین نام از میدان امام (ره) همدان است و سال‌هاست مردم همدان برای امور روزمره و مسافران و گردشگران در بازدید از آرمگاه بر گرد این میدان دوری می‌زنند و بر روح دانشمند قرن‌ها فاتحه‌ای نثار می‌کنند.

این آرامگاه در مرکز میدان قرار گرفته و اطراف آن با فضاسازی صورت گرفته نقطه دنجی برای کسانی است که می‌خواهند دقایقی بیاسایند و از بام آرامگاه نیز می‌توان به تماشای تکاپوی شهر نشست.

وقتی وارد آرامگاه می‌شوید، در دو طرف راهروی ورودی، دو سالن است که در ویترین‌های آن کتبی از آثار بوعلی‌سینا به نمایش گذاشته شده و برخی دست‌نوشته‌های جالب این دانشمند بزرگ است.

ویترینی از آثار بوعلی در آرامگاه بوعلی‌سینا

مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی همدان در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: از سال ۱۳۳۰ کتابخانه‌ای در آرامگاه بوعلی‌سینا شکل گرفت و تا اوایل انقلاب فعال بود اما با تعطیلی مجدد، از سال ۸۲ دوباره فعالیت خود را شروع کرد اما به خانه عبادی منتقل شد.



مولود ولدی بیان کرد: ویترین کتاب‌هایی که در آرامگاه بوعلی‌سینا قرار دارد، با دستخط کاتب‌های دیگر است که بعد از حیات بوعلی‌سینا نوشته‌اند و برخی نیز در دوره قاجار کتابت شده است.

وی اظهار کرد: از کتب جای گرفته در این ویترین ۷۳ مورد خطی و ۱۳۰ جلد مربوط به چاپ سنگی است که در آرامگاه به نمایش گذاشته شده و علاقمندان می‌توانند در بازدید از آرامگاه بوعلی‌سینا، از این قسمت نیز بازدید کنند.

قانون و شفا در موزه بوعلی‌سینا

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی همدان یادآور شد: این کتب مربوط به ۱۲ علم بوعلی‌سینا از جمله منطق، نجوم، فلسفه، ادب، طب و... است که بوعلی‌سینا به آنها مسلط بوده به طوری که ۷۰ درصد کتب از آثار بوعلی و مرتبط با علوم بوعلی‌سیناست.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها از کتابخانه بوعلی‌سینا به آرامگاه منتقل شده است، افزود: این کتاب‌ها برای اینکه در طول زمان از بین نروند، در ویترین نگهداری می‌شوند.

ولدی با بیان اینکه کتاب‌ها، عمومی و بیشتر برای معرفی آثار بوعلی‌سینا است، گفت: ۵۰ اثر از بوعلی سینا در موضوعات پزشکی، قانون، شفا، طب، فلسفه و منطق در این کتابخانه قرار دارد.

وی عنوان کرد: بوعلی‌سینا در زمان حیاتش ۴۰۰ عنوان کتاب نوشته‌ است که در حال حاضر تنها ۲۲۰ اثر از او به جا مانده و از مابقی آنها خبری نیست.



دو سالن در داخل آرامگاه بوعلی‌سینا وجود دارد که یک سالن برای معرفی آثار و سالن دیگری به طب سنتی اختصاص یافته است.

داروهای گیاهی که شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا به وسیله آنها طبابت می‌کرد، نیز در قالب پوستر در اطراف آرامگاه این دانشمند، طبیب، فیلسوف و ادیب قرن‌ها نصب شده است.

آرامگاه بوعلی سینا واقع در مرکز شهر همدان با محوطه‌ای سرسبز و باصفا فضای زیبایی برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی است تا علاوه بر بازدید از آرامگاه حکیم هزارها یا آثار این دانشمند نیز آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها