دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
رسانه با شاخص‌سازی، استفاده از کتاب را آسان می‌کند

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در آیین اختتامیه دوره بیستم جشنواره کتاب و رسانه گفت: رسانه با ملاک‌ها و شاخص‌هایی که معرفی می‌کند و الگوهایی که می‌شناساند، مصرف کتاب را آسان‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین‌ اختتامیه بیستمین دوره جایزه کتاب و رسانه، دقایقی پیش با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محسنیان راد عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و جمعی از فعالان حوزه رسانه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علی رمضانی گفت: اگر قرار باشد کتاب در دستان مردم و در زندگی آن‌ها قرار بگیرد واسطه‌ای باید باشد که کتاب را به آن‌ها معرفی کند و به دستشان برساند و آن رسانه است.

وی افزود: اگر فرض کنیم هر سال ۸۰ هزار عنوان چاپ اول در کشور منتشر شود، در بخش عمومی از این ۸۰ هزار عنوان، ۱۰ هزار کتاب درسی، ۱۰ هزار کتاب دانشگاهی، ۱۰ هزار کتاب‌هایی که قوی نیستند.

وی ادامه داد: ۱۰هزار عنوان کتاب دیگر را با دلایل مختلف کنار می گذاریم و تنها ۴۰ هزار کتاب قابل تامل و معرفی است. اگر تنها به مردم بگوییم کتاب بخوانید آن‌ها را سرگردان کرده‌ایم و این رسانه است می‌تواند با ملاک‌هایی که تبیین و شاخص‌هایی که معرفی می‌کند و الگوهایی که می‌شناساند، در استفاده مخاطب از کتاب موثر باشد.

رمضانی افزود: رسانه می‌تواند، مصرف کتاب را آسان‌تر کند. اگر قرار است تغییر و تحولی اتفاق بیفتد چاپ ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در منطقه بی‌نظیر است و این حجم از تولید در دنیا قابل طرح شدن است که از مسیر رسانه می‌گذرد. یعنی اگر یک شبکه رادیویی یا خبرگزاری باشد که در یک ساعت این کتاب‌ها را معرفی کند، به اندازه یک سال زمان می‌برد.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر صحبت‌‌های خود گفت:‌ جشنواره کتاب و رسانه در دوره بیستم تلاش کرد یادگیری از حوزه‌های دیگر و علاقه‌مندان به صنعت را رقم بزند، در این مسیر چهار جایزه جدید به این جشنواره اضافه شد؛ ازجمله جایزه مردمی که در حوزه دیداری و شنیداری آنچه بوده را به رای مردم بگذاریم. اتفاق دیگر رویداد کشف استعدادها و کشف استعداد برتر است که در هفته کتاب برگزار شد. اگر قرار باشد به لشکر کتابخوان‌های کشور اضافه شود، کاری است که محصول فعالیت این جمع، حوزه کتاب و رسانه است که در ارتقای این جشنواره نقش موثری دارند.

کتاب نیازمند توجه مدیریت رسانه‌ای و خبری
در بخش دیگر این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی تصویری به آیین اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه، در سخنانی با اشاره به برگزاری این رویداد، گفت: این جشنواره به دلیل شیوع بیماری کرونا دو سال برگزار نشد، اما امسال با فراهم شدن شرایط، این جشنواره هم برگزار شد، خدا را به واسطه این توفیق شاکر و شکرگذار هستیم.
 
وی افزود: حوزه کتاب به‌عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی و مهمترین بخش در مصرف فرهنگی نیازمند توجه هرچه بیشتر در حوزه‌های مختلف مدیریت رسانه‌ای و خبری است.
 
اسماعیلی با بیان اینکه ازجمله محورهای اصلی و کلان برنامه‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجرای آن هستیم، بحث گسترش فرهنگ کتابخوانی است، ادامه داد: موضوع کتابخوانی وقتی ‌می‌تواند به حد مطلوب برسد که از اهالی رسانه توجه هر چه بیشتر به مدیریت خبری داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: اگر میزان پیشرفت و توسعه کشورها با مقوله میزان مطالعه و گسترش فرهنگ مطالعه، گره بزنیم، این مساله ضرورت بیشتری دارد که اصحاب فکر و رسانه و خبر در این حوزه پشتیبانی کنند.
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهالی رسانه باید در همه اقسام در گونه‌های مختلف برای کتاب جای خاص و فاخری در نظر بگیرند، اگر برنامه نمایشی ساخته می‌شود و شخصیت مطلوبی در سریال است، او را یک شخصیت کتابخوان نشان بدهیم.
 
اسماعیلی با بیان اینکه باید خواندن کتاب را به‌عنوان یک رفتار مطلوب در حوزه خانواده و دیگر کنش‌های اجتماعی نشان دهیم، گفت: باید در ساخت برنامه رسانه‌ای به این حوزه توجه شود، در این میان همه کسانی که به مقوله کتاب و کتابخوانی در تولیدات رسانه‌ای توجه داشتند تشکر می‌کنم. امیدوارم در معاونت فرهنگی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیش از گذشته به این مساله توجه کنند و با تمهیدات و هماهنگی‌هایی که تدبر می‌کنند به این مساله به نحو ویژه و مطلوبی توجه کنیم.

در ادامه این مراسم از خانواده مرحوم احد گودرزیانی، روزنامه‌نگار و خبرنگار حوزه کتاب تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها