یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۲
شعار کتابخانه ملی، «در اختیار قرار دادن اطلاعات برای همه»

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: شعار کتابخانه ملی «در اختیار قرار دادن اطلاعات برای همه و کم کردن فاصله تولید و استفاده از اطلاعات» است. علی‌اکبر اشعری همچنين اعلام كرد: طرح حافظه رقومی ملی در فاز اول، دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. بر اساس این طرح، اطلاعات با سرعت در اختیار عموم و محققان قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌اکبر اشعری عصر دیروز(شنبه)، در سمینار «ایران و مسائل راهبردی اینترنت از تونس و آتن تا ریودوژانیرو و حیدرآباد» گفت: آنچه امروزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جامعه جهانی با آن روبه‌رو هستیم، حاکمیت قدرت اطلاعاتی است. اطلاعات برای همه است و باید در اختیار همه قرارگیرد. 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: رسانه‌ها و اینترنت، مولود کشورهای غربی است ولی امروزه در اختیار کسانی است که از آن بهترین استفاده را می‌کنند. وقابع غزه نشان داد كه این اطلاعات می‌تواند در اختیار همه مردم قرار گیرد.

اشعری افزود: در اين راستا، طرح حافظه رقومی ملی در فاز اول، دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. بر اساس این طرح، اطلاعات با سرعت در اختیار محققان قرار گرفته و شرایط استفاده آسان از اطلاعات برای کسانی که در فواصل دورند نیز ایجاد می‌شود. همچنین سهم کتابخانه ملی از حجم اطلاعات جهانی به اندازه قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود.

وی ضمن اظهار امیدواری برای دستيابي کشور به قدرت اطلاعاتی تعیین کننده در نظام بین‌المللی گفت: محققان و علاقه مندان به دريافت اطلاعات باید از حق دستیابی به اطلاعات بهره‌مند شوند و در نتیجه نقش خود را به عنوان محقق خوب ایفا کنند. 

وی با اشاره به فجايع صهيونيست‌ها در غزه گفت: با وجود همه برتری‌های فضای سیاسی صهیونیست‌ها و همه کمبودها و کاستی‌هایی که در نوار غزه وجود دارد، بازهم این جنگ به نفع غزه به پایان رسید.

اشعري درباره نقش رسانه‌ها در سازمان‌دهی انسانی گفت: نقش رسانه‌ها در كمك به غزه بسیار تاثیرگذار بود، به‌ویژه وب‌لاگ‌ها در بسیج افکار عمومی موثر واقع شدند و اسرائیل را که قصد تصرف چهار روزه غزه را داشت، وادار به عقب‌نشینی کردند.

در ادامه اين سمينار، دکتر کاظم معتمدنژاد، رییس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتی و پدر علم ارتباطات ایران، دیدگاه علی‌اکبر اشعری درباره ارتباطات جهانی را به‌جا دانست و گفت: متاسفانه توجه به مسایل جهانی تا حدودی فراموش شده است، زیرا همه سعی می‌کنند فعالیت‌های خود را عادی انجام دهند و از حسیاست‌های زمانی غافل می‌مانند.

وی با بیان این‌که «اکنون دولت‌ها با استفاده از توپخانه ارتباطات می‌جنگند»، گفت: برای انجام رسالت‌های انقلابی باید این توپخانه اطلاعاتی را خوب بشناسیم.

وی گفت: از آغاز تاسیس مطبوعات چاپی در دنیا، بین دو نیروی صاحب سرمایه (نیروی سلطه) مانند رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی و نیرویي که در مقابل آن ایستادگی می‌کردند (نیروی مقاومت) ، تعارض وجود داشت.

معتمدنژاد گفت: بعد از جنگ جهانی دوم مبارزات در چند مرحله جریان داشت که ابتدا در چارچوب آزادی اطلاعات و پذیرفتن عام بودن آن شروع شد.

در ادامه دکتر يونس شکرخواه، مدرس دانشگاه تهران، رییس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپا و عضو هیات رییسه انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتی، گفت: جامعه اطلاعاتی با عنوان‌های جامعه زیستی و جامعه نظارتی باید حالت کلی‌تری داشته باشد و شرایطی را برای برای استفاده رایگان همه از اینترنت فراهم سازد.

وی افزود: اینترنت از امواج عمومی جهانی مانند امواج رادیو و تلویزیون است، بنابراين به همه تعلق دارد و اطلاعات آن نیز باید عمومی باشد.

وی گفت: حاکمیت اینترنت یا به تعبیری راهبری اینترنت برای اولین‌بار در سال 2003 در ژنو درباره جامعه اطلاعاتی شكل گرفت و سپس در سال 2005 در تونس با حضور سران جهان  بیانیه‌اي در این زمینه به دبیر کل سازمان ملل ابلاغ شد.

در ادامه اين سمينار، مهندس نصر‌الله جهانگرد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران و عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و استاد دانشگاه، گفت: در جهان مدرن مرز منافع و ترسیم هویت کشورها و ملل ، زبان و نگاشت جدیدی پیدا کرده که فهم این اتفاق، بر عهده کسانی است که در این حوزه‌ها پیشگام‌ هستند.

وی افزود: اطلاعات در دنیا طي دهه‌هاي اخير، چند برابر شده و تحولات زیادی پیدا کرده و این موضوع بر مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جمعیتی، سیاسی و جنگ‌ها تاثیر زیادی گذاشته است. دولت‌ها به واسطه این اطلاعات دارای توانمندی‌های عجیبی شده‌اند که اگر اصول این اطلاعات شناخته شود می‌توانند مرزهای اطلاعاتی را نیز بشناسند.

وی گفت: اکنون مقوله اطلاعات از یک مبادله ساده «دیتا» عبور کرده و محیط اینترنت، محیط پردازش جهانی «داده»ها شده و ملت‌ها نیز به صورت پهنه‌های جغرافیایی همراه فرهنگ، زبان و مجموعه تاریخ، تعریف می‌شوند.

وی در پایان گفت: اگر زبان و فرهنگ در فضای دیجیتال سهم پیدا کند، باقی خواهد ماند وگرنه حذف می‌شود. متاسفانه در ایران برای این منظور برنامه‌ریزی انجام نشده و فقط جوانان تا حدودی این فعالیت دیجیتال را به صورت وب‌لاگ‌نویسی فارسی انجام می‌دهند. 

در پایان سمینار، دکتر حسين ابراهیم‌آبادی، عضو هيات موسس انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتي، گفت: جامعه اطلاعاتی در جهان در حال برنامه‌ریزی است و اگر ایران بخواهد در حاکمیت اینترنتی سهمی داشته باشد، باید این جریان و فرآیند را در کشور عملی كند.

وی افزود: ایران نیازمند یک اجتماع حرفه‌‌ای و تخصصی مانند حاکمیت اینترنتی است و برای تبدیل كردن یک پدیده اجتماعی فنی به یک جریان مهم، بايد بین بخش خصوصي و دولتي همگرایی وجود داشته باشد.

وی گفت: در این باره انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتي به ‌عنوان یک اجتماع تخصصی، آمادگی دارد با بخش خصوصی و دولتی ارتباط بیشتری داشته باشد.

در این سمینار همچنین دکتر شهرام ثبوتی‌پور، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندس علی رضا کاشیان، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز حضور داشتند و درباره مسائل تخصصي ارتباطات سخن گفتند و گزارش‌هایی از سمینارهای حیدرآباد و برزیل ارائه دادند.
 
 سمینار «ایران و مسائل راهبردی اینترنت از تونس و آتن تا ریودوژانیرو و حیدرآباد»عصر ديروز(شنبه) در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تشكيل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط