چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کتاب‌های روایت‌گر عملیات کربلای 2

عملیات کربلای 2 در اواسط شهریور سال 1365 شروع شد و بعد از گذشت یک روز با پیروزی رزمندگان ایرانی به سرانجام رسید. درباره اجرای این عملیات کتاب‌های نه چندان زیادی به رشته تحریر درآمده که هرکدام از زاویه‌ای رشادت‌های رزمندگان درگیر در این عملیات را ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد فیروزی: عملیات کربلای 2 یک عملیات نیمه گسترده محسوب می‌شود که به شکل مشترک از سوی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران اجرایی شد. رزمندگان روز 10 شهریور برای اجرای عملیات مهیا شدند و فرمان آغاز آن در نخستین ساعت بامداد روز یازده شهریور صادر شد و در مدت 24 ساعت با پیروزی رزمندگان ایرانی به اتمام رسید.
 
عملیات یاد شده در منطقه حاج عمران عراق در منطقه‌ای به وسعت 50 کیلومتر مربع دنبال شد و از جمله دستاوردهای اصلی آن بازپس گیری ارتفاعات منطقه حاج عمران عراق بود. با اجرای این عملیات تعداد 3 هزار تن از نیروهای ارتش عراق کشته و حدود 200 نفرشان اسیر شدند. براساس اطلاعات دانشنامه الکترونیک دفاع مقدس عراق در 24 اردیبهشت 1365، ارتفاعات 2519 و ارتفاع شهید صدر را اشغال کرد و نیروهای ایرانی روی یال‌های این ارتفاع خط پدافندی تشکیل دادند؛ اما به سبب تسلط عراق بر منطقه، شهید و مجروح می‌شدند و در تدارکات نیز مشکل داشتند. بنابراین این عملیات با هدف انهدام نیروهای دشمن و تسلط بر ارتفاعات حساس منطقه حاج‌عمران و کمک به تداوم مبارزه مسلمانان شمال عراق اجرا شد. (لینک)
 
برای این عملیات، 21 گردان منظم و هفت گردان منها از لشکر 10 سیدالشهداعلیه‌السلام و تیپ‌های 155 شهدا، 105 قدس، 21 امام رضاعلیه‌السلام، 9 بدر و 11 قائم سازمان‌دهی شدند. لازم به تذکر است که عملیات کربلای 2 در ادامه سلسله عملیات‌های کربلا انجام شد. از جمله ویژگی‌های مهم این عملیات حضور یک گردان اسیران داوطلب عراقی در زیرمجموعه تیپ 9 بدر در حین اجرای آن است.
 
 
درباره اجرای این عملیات و رشادت‌هایی که رزمندگان ایرانی از خود نشان دادند هرچند کتاب‌های زیادی تاکنون منتشر نشده‌اند، اما معدود کتاب‌هایی هستند که از شرایط منطقه و فعالیت‌های ایجاد شده تصویر خوبی را ترسیم کرده‌اند. خبرنگار ایبنا به مناسبت سالروز فرارسیدن این عملیات در این گزارش نگاهی به برخی از آثار یاد شده انداخته است که از نظر می‌گذرانید:

 
روایت سید یحیی صفوی (جلد دوم)
کتاب «روایت سید یحیی صفوی» از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. جلد دوم این مجموعه سه جلدی با عنوان از شرق بصره تا مهران به تشریح عملیات دوران دفاع مقدس از سال 1361 تا 1365 یعنی عملیات رمضان تا عملیات کربلای 2 اختصاص یافته است.
 
این کتاب 497 صفحه‌ دارد و در صفحه 347 روایت سردار صفوی درباره عملیات کربلای 2 آمده است. وی در این بخش دلیل اجرای عملیات کربلای 2 را این‎گونه شرح می‎دهد: «فلسفه عملیات در این منطقه [حاج عمران] این بود که صدام در ادامه عملیات‌هایی که با استراتژی دفاع متحرک انجام داد، در 26 اردیبهشت سال 65، دو ارتفاع 2435 و 2519 را که در اختیار ما بود، از نیروهای ما گرفت. تدبیر فرماندهی جنگ این بود که برویم این ارتفاعات را پس بگیریم. ما هم مصمم شدیم برای بازپس‌گیری این منطقه از دست دشمن. برای طرح ریزی عملیات، کارها از مرداد سال 65 شروع شد. فرماندهی و هدایت عملیات را به قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپردیم، چون عملیات در محدوده این قرارگاه بود. قرارگاه حمزه یکی از چند قرارگاه اصلی و سرزمینی در دوران دفاع مقدس بود. ما در جنوب، قرارگاه کربلا و در غرب کشور، قرارگاه نجف را داشتیم. قرارگاه شمال غرب که استان‌های کردستان و آذربایجان غربی را پوشش می‌داد هم قرارگاه حمزه سیدالشهدا بود.»
 
روزهای خوب خدا
مجموعه کتاب «روزهای خوب خدا» شامل کارنامه عملیاتی لشکر قدس گیلان در هشت سال دفاع مقدس است. جلد اول این مجموعه کتاب به شرح عملیات کربلای 2، کربلای 5 می‌پردازد. این کتاب در 396 صفحه به قلم رضا صالح فخاری آماده شده و نشر کدیور آن را در سال 1394 روانه بازار نشر کرد. این کتاب دربردارنده شرح گوشه‌هایی از حماسه‌های رزمندگان سلحشور گیلانی است.
 
نسیم شهادت
کتاب «نسیم شهادت» در واقع یادمان و زندگی‌نامه یکی از شهدای کربلای 2 است. شهید مجید ذباح که دانشجوی سال سوم دانشگاه فردوسی مشهد بود، یکی از رزمندگان عملیات کربلای دو بود که به عنوان اولین و تنها دانشجوی بسیجی شهرستان تربت حیدریه نیز شناخته می‌شود.
این کتاب توسط مجتبی ذباح در 100 صفحه نگاشته شده و نشر دانشوران رشید آن را در شهر تربت حیدریه روانه بازار نشر کرده است.
 
2519
کتاب «2519: مروری بر زندگی شهدای عملیات کربلای 2» نام اصلی خود را از شماره ارتفاعات منطقه عملیاتی کربلای 2 در حاج عمران گرفته است. کتاب توسط محمود وضیع نگاشته شده و هدف به تصویر کشیدن فرهنگ ایثار و شهادت در جبهه‌ها و به‌طور خاص عملیات کربلای 2 است. نویسنده اثر اعتقاد دارد زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره آنان در قالب آثار مکتوب که حکایت از پاسداری از عزت و شرف این مرز و بوم و کیان اسلامی دارد، وظیفه‌ای است که بر دوش همه مردم جامعه قرار گرفته است.
 
این کتاب 180 صفحه‌ای توسط نشر درج سخن (شهر بجنورد) و با حمایت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه حضرت جواد الائمه (ع) روانه بازار نشر شده و با شناسایی شهدای عملیات کربلای دو و تحقیق در سیره زندگی آن‌ها، به شرح زندگی چهل و دو شهید آن عملیات می‌پردازد.
 
گیل مانا
کتاب «گیل مانا: روایت از محمدعلی (ابراهیم) حق بین از هشت سال جنگ تحمیلی» هم کتابی با محوریت یک رزمنده است که فرمانده گردان کمیل از لشکر 16 قدس گیلان بود. این اثر به قلم معصومه رامهرمزی نوشته شده و مرتضی قاضی آن را ویرایش کرده است.
 
این اثر در سال 1399 توسط نشر مرز و بوم (وابسته به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس) در 462 صفحه تالیف و گردآوری شده است. این کتاب در 10 فصل رخدادها و برهه‌هایی از آغاز جنگ، فضای ناامن کردستان، مأموریت‌های درون‌مرزی، عملیات‌های برون‌مرزی، عملیات کربلای 2، عملیات کربلای 5، انتقال جبهه‌های جنگ از جنوب به غرب، عملیات والفجر 10 و پایان جنگ را به تصویر می‌کشد. (لینک)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها