شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
جدیدترین کتاب‌های دفاع مقدس در مرداد‌ ماه

در گرمای مرداد ماه، ناشران حوزه دفاع مقدس فعالیت جدی را در این بخش دنبال کردند و حاصل کارشان در آثار متنوعی که روانه بازار نشر شده قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سال جاری ناشران دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت فعالیت برجسته‌ای را در چاپ کتاب‌های این حوزه شروع کرده‌اند و هر ماه شاهد هستیم عناوین جدیدی به کتاب‌های این گروه اضافه می‌شود. ضمن اینکه کتاب‌های پر فروشی نیز هر ماه تجدید چاپ می‌شوند.

در این گزارش به گزیده‌ای از جدیدترین عنوان‌های کتاب‌های دفاع مقدس در مرداد ماه نگاهی انداخته شده است که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 
شناسنامه لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس
کتاب «شناسنامه لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس» از جمله آثار تازه منتشر شده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. این کتاب 500 صفحه‌ای به اهتمام مصطفی عابدی قشلاقی آماده شده و عناوین اثر بعد از پیشگفتار و مقدمه عبارتند از: مشخصات کلی لشکر 31 عاشورا، عملیات‌های محدود در ابتدای جنگ تحمیلی، عملیات طریق القدس، عملیات فتح المبین، عملیات بیت المقدس، عملیات رمضان، عملیات مسلم بن عقیل، ماموریت پدافندی منطقه عمومی سومار، عملیات والفجر مقدماتی،‌ ماموریت پدافندی منطقه عمومی ابوغریب، عملیات والفجر 1، ماموریت پدافندی منطقه عمومی پیرانشهر و سرپل ذهاب، عملیات والفجر 4، عملیات خیبر، ماموریت پدافندی جزیره شمالی مجنون و پاسگاه زید، عملیات بدر، ماموریت پدافندی جزیره مجنون شمالی، عملیات منتفی البیضه، ماموریت پدافندی مناطق خسرو آباد و شط علی، عملیات والفجر 8، عملیات منتفی دربندیخان، عملیات کربلای 4، عملیات کربلای 5، عملیات کربلای 8، ماموریت پدافندی منطقه عمومی شلمچه، عملیات نصر 7، عملیات بیت المقدس 2، عملیات بیت المقدس 3، ماموریت پدافندی مناطق عملیاتی شلمچه و ماووت، عملیات مرصاد و سرانجام یگان.
 
هلوهای تپه بالایی
کتاب «هلوهای تپه بالایی» اثری به قلم حمید هنرجو است که توسط نشر صریر در 84 صفحه روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی ساده از زندگی شهید احمد جوکار را برای مخاطب نوجوان مطرح می‌کند. اثر برای ارتباط بهتر مخاطب شامل تصویرگری هم هست و تصاویر این کتاب را مرجان سعادت نیا خلق کرده است.
 
دختر نخلستان
کتاب «دختر نخلستان» شامل مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که برای مخاطب نوجوان آماده شده‌اند. این کتاب به قلم معصومه فرمانی توسط نشر صریر (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) در 64 صفحه روانه بازار نشر شده است. عناوین داستان‌های این کتاب عبارتند از: آغوش خالی، بابا هم یک ستاره بود، تنفگ چوبی عمو حسن، دختر نخلستان، راز بابا، عطر شهادت، فرشته‌ای به نام پدر، قهرمان، قول مردانه و لذت بخشندگی.
 
مرداد تلخ شیرین
کتاب «مرداد تلخ شیرین» اثری به قلم علی زیستی است که در 44 صفحه توسط انتشارات هنر دفاع (وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس) منتشر شده است. این اثر در راستای فعالیت‌های سازمان یاد شده و کشف استعدادهای جوان برای نگارش نمایش‌نامه‌های حوزه دفاع مقدس آماده شده و برای پاسخ‌گویی به نیاز تئاتر کشور –در حوزه دفاع مقدس- است.
 
کارگردان‌های سینمای دفاع مقدس: محمد علی باشه آهنگر
دفتر سوم از مجموعه «کارگان‌های سینمای دفاع مقدس» مربوط به محمد علی باشه آهنگر است و این کتاب توسط نشر هنر دفاع (وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس) روانه بازار نشر شده است. این کتاب توسط مهدی غلام‌حیدری شامل 290 صفحه است.
 
این کتاب شامل 4 فصل اصلی است، در فصل اول آثار سینمایی و تلویزیونی باشه آهنگر مورد توجه تدوین‌کنندگان اثر است. در فصل دوم گفت‌وگویی با این سینما‌گر در دو بخش آماده شده است. در فصل سوم باشه آهنگر از نگاه دیگران مورد قضاوت ارزیابی قرار گرفته است. عنوان فصل پایانی کتاب نیز دنیای باشه آهنگر است که در وصف این شخصیت نکاتی مطرح شده‌اند.
 
کهنه سرباز وطن
«کتاب کهنه سرباز وطن» شامل خاطراتی از سرتیپ دوم سدید مخدومی است که به روش خودنگاشت آماده شده است. این اثر توسط انتشارات نورالشهدا (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اداره کل استان گلستان) در 346 صفحه روانه بازار نشر شده است.
 
بیست و پنج سال تا کربلا
کتاب «بیست و پنج سال تا کربلا» شامل روایتی از زندگی روحانی پاسدار شهید جانعلی جعفری است. این کتاب به قلم سیده فاطمه صغری میر سیار به رشته تحریر درآمده و نشر صریر آن را در آخرین روزهای مردادماه در 162 صفحه روانه بازار نشر کرد.
 
از باغ‌های سبز چای تا شط علی
کتاب «از باغ‌های سبز چای تا شط علی» کتابی در ژانر خاطره‌نگاری است که در آن خاطرات شفاهی ابوالقاسم عباسی پزانی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط معصومه سیدی نگاشته شده و انتشارات صریر در 142 صفحه آن را منتشر کرده است.
 
می‌نویسم معلم بخوانید شهید
کتاب «می‌نویسم معلم بخوانید شهید» روایتی از زندگی معلم شهید حسین بابایی خوبده است. این کتاب توسط سیده فاطمه صغری میر سیار نوشته شده و نشر صریر آن را در 128 صفحه منتشر کرده است.
 
در بخشی از کتاب نویسنده در وصف شهید آورده است: «... اگر دنبال کسی می‌گردیم که آراممان کند، بهترین راه این است که دنبال شهدا برویم چون شهدا برای هر شاگردی، در آموختن چگونه زیستن، بهترین آموزگارند. معلم شهید حسین بابایی خوبده، یکی از این آموزگاران صبور است که با گذشت و ایثار خود درس مقاومت را به ما آموخت. همو که با فریاد یازهرا سلام الله علیها در کربلای 5 مانند فرهاد، بیستون شلمچه را حفر کرد تا به معشوق شیرین تر از جانش برسد. داستان زندگی شهید حسین بابایی، داستان حماسه‌ای است که هیچ‌گاه به دست زمانه به فراموشی نمی‌رود و کهنه نمی‌شود.»
 
ماه مجلس
کتاب «ماه مجلس» شامل روایتی از شهید سید اکبر میرسیار است. این اثر هم در انتشارات صریر به قلم سیده فاطمه صغری میرسیار آماده شده و نشر صریر در 154 صفحه آن را روانه بازار نشر کرده است.
 
در بخشی از متن کتاب در وصف شهید آمده است: «... پاسدار شهید سید اکبر میرسیار بارکوسرایی، یکی از این شاگردان برگزیده است که با جانفشانی در راه حق توانست ممتاز و برگزیده شود. همو که با شجاعت در مقابل دشمن ایستاد و رسالتی از جنس آگاهی و حرکت را بر دوش ما باقی گذاشت. داستان زندگی شهید سید اکبر میرسیار، داستان شجاعت‌ها و رشادت‌هایی است که هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت. یاد او مانند ستاره‌ای درخشان در آسمان شهادت می‌درخشد. این اثر، ستاره‌ای کوچک از کهکشان زیبای وجودی این سید بزرگوار است.»
 
اسوه‌های عشق
کتاب «اسوه‌های عشق» به قلم آمنه بخشی توسط نشر شهدای نینوا وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بسیج سپاه نینوا در گرگان روانه بازار نشر شده است. این کتاب 164 صفحه‌ای شامل زندگی و خاطرات 7 شهید روستای «وطنا» از توابع بندر گز را در بر می‌گیرد. اسامی این شهدا عبارتند از: محمد علی دماوندی کمالی، نقی معصومی، جانعلی بهی، عارف بهی، رستم بهی، جواد سلیاری و محمد صالح جهان آرا.
 
لاله‌های سرخ ایدم
کتاب «لاله‌های سرخ ایدم» شامل زندگی‌مانه و خاطراتی از شهدای شرکت ایدم تبریز است که محمد حسین احمد زاده آ را به رشته تحریر درآورده و نشر معبر آسمانی (وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی) آن را در 128 صفحه روانه بازار نشر کرده است.
 
لای دست آب
کتاب «لای دست آب» شامل گزیده‌ای شعرهای سیزدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس  است که توسط نشر سمت روشن کلمه (بندر عباس) منتشر شده، این اثر 46 صفحه‌ای توسط سیده زهرا حسینی گردآوری شده است.
 
آن‌سوی تنهایی
کتاب «آنسوی تنهایی» شامل روایت بخشی از زندگی شهید امیر سرلشکر ایرج قاسمی است. این کتاب توسط علیرضا اسفندیاری نوشته شده و انتشارات آتشبار (وابسته به سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی و هنری ستاد مشترک ارتش ج.ا.ا) آن را در 306 صفحه منتشر کرده است.
 
در بخش ابتدایی کتاب درباره شهید قاسمی ضمن تاکید بر اینکه او از همراهان شهید چمران معرفی شده، آمده است: «امیر سرلشکر ایرج قاسمی، یکی از همین فرماندهان بزرگ است که سال‌ها در نیروی هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده است. مردمی که در زمان جنگ، کناب هم‌رزمان غیور ارتش، سپاه و بسیج به دفاع از کشور اسلامی ما پرداخت.»
 

ساعت‌های زنگ زده
کتاب «ساعت‌های زنگ زده» اثری به قلم محمد فخرایی مطلق و زهرا قلی زاده است. این کتاب توسط انتشارات پلاک عشق (وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام صادق (ع)) در بوشهر در 70 صفحه روانه بازار نشر شده است.
 
گردان 11 شناسایی
کتاب «گردان 11 شناسایی» شامل مروری برزندگانی و خاطرات شش تن از افرادی است که در عملیات‌های شناسایی و هم‌چنین سوخت‌رسانی هوایی دوران دفاع مقدس نقش ایفا می‌کرده‌اند. این کتاب توسط مهدی بابامحمودی نوشته شده و انتشارات آتشبار آن را در 404 صفحه روانه بازار نشر کرده است.
 
در این کتاب مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایی با این افراد به چشم می‌خورد: امیر سرتیپ خلبان حسن واعظی، سرتیپ دوم خلبان مهرداد بیضایی، سرتیپ دوم خلبان مهدی پاک بنیان، سرتیپ دوم خلبان ناصر رضوانی، سرتیپ دوم خلبان جمشید دینکانی، سرتیپ دوم خلبان فرج الله فرسیابی، سرتیپ دوم خلبان محمود آجل‌لو و سرمتخصص سوخت‌رسانی هوایی سروان صابر عبدالرزاق.
 
اصول و روش روایت‌گری هشت سال دفاع مقدس
کتاب «اصول و روش روایت‌گری هشت سال دفاع مقدس» به قلم مهدی فرخ‌زاد اثری 174 صفحه‌ای است که نشر آتشبار آن را اواسط مرداد ماه امسال منتشر کرد. سرفصل‌های اصلی این کتاب عبارتند از: تعریف راوی، اخلاف و آداب راوی، اهداف روایت‌گری، اصول و مبانی، وظایف راویان، مسئولیت و تعهد راویان، انواع روایت‌گری، روش‌های روایت‌گری در قران کریم، اصول روایت‌گری از منظر قرآن کریم، معلومات و بصیرت در زمینه دفاع مقدس، مخاطب شناسی، فن بیان و سخنوری، اقسام روایت‌گری، نکاتی پیرامون آداب فن روایت‌گری، 13 نکته کلیدی، آراستگی و نظم ظاهری، شرایط باطنی، توصیه‌های ده‌گانه به راوی، دسته‌بندی مخاطبان، خاطرات مرد آهنی و نمونه‌ای از عملیات‌های بی‌شمار صورت گرفته توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در8 سال دفاع مقدس.
 
فاتح دل‌ها
کتاب «فاتح دل‌ها» شامل تحلیلی بر مجاهد‌های سردار قاسم سلیمانی است. این کتاب به اهتمام خدیجه، زیبا و ابوالفضل بایرام‌پور به رشته تحریر درآمده و انتشارات 31 عاشورا وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی آن را در 254 صفحه روانه بازار نشر کرده است.
 
کتاب شامل 9 فصل اصلی درباره زندگی سردار سلیمانی است که به ترتیب عبارتند از: زندگی‌نامه، جلوه‌هایی از سلوک فاتح دل‌ها، نقش حاج قاسم در تقویت اقتصاد ملی و سیاسی، بیانات رهبری و سخنرانی‌های بزرگان، خاطراتی از زبان حاج قاسم، سخنان دل‌نشین از زبان هم‌رزمان، سخنرانی‌های دلنشین حاج قاسم،‌ هم‌رزمان و یاران با وفای حاج قاسم و موقعیت و نحوه شهادت حاج قاسم.
 
عناوین کتاب‌های دفاع مقدس
عنوان کتاب نام نویسنده ناشر تعداد صفحه
ریل لیلا روغن‌گیر قزوینی هنر دفاع 40
یک و بیست بامداد پژمان شاهرودی هنر دفاع 56
زمانی برای صفیه سید فرهاد لاری هنر دفاع 34
زمانه محمد بکرائی هنر دفاع 38
پنجره‌ها سید رزاق صفوی هیر هنر دفاع 32
فصل همدلی در عمق فاجعه نعمت الله اسدی مرام هنر دفاع 52
فرنگیس (براساس کتاب فرنگیس/نوشته مریم فتاحی) محسن عظیمی هنر دفاع 56
خونآبه سید مجید میرحسینی هنر دفاع 36
نغمه صلح ایرج افشاری اصل هنر دفاع 54
عروس نخلستان (براساس قصه‌ای از م. آزاد) ایرج افشاری اصل هنر دفاع 42
زنگ انشاء محمد کاظم تبار هنر دفاع 36
بهار نارنج بهار کریم‌زاده هنر دفاع 52
سینه سرخ‌ها مصطفی جعفری خوزائی هنر دفاع 48
آقا موسی محمدرضا رهبری هنر دفاع 48
ندای درون احمد شاهین هنر دفاع 56
Fateful days احمد حسینیا/ مترجم مهدی کی آتشبار 688
 
Qaribaneh (lonely man): based on the memoirs of brigadier general Manuchehr Kehtari
علیرضا اسفندیاری- مهدی کی آتشبار 388
 
The biography of a conscript solider martyr Seyed Mahdi Saber Hamishegi
جلال خادمیان- سید بهزاد میراحمدی آتشبار 50
 
مثل پدر: روایتی از زندگی، مجاهدت‌ها و شهادت شهید مدافع حرم حاج احمد غلامی
زینب ریاضی‌فر شهدای نینوا 186
 
ارتباط شعر کودک با دوران دفاع مقدس
صدیقه فخار تازه یزدی آموزشی تالیفی کارآفرین آریا 130
تجلای تاسوعا در سوسنگرد علی احمدی زاویه معبر آسمانی 168
جواد جواد فرزانه دهقانی پلاک عشق 30
رمز جاودانگی جاوید فرزانه دهقانی پلاک عشق 34
سمنبر خونین‌بر فرزانه دهقانی پلاک عشق 28
شعله‌های موج و بادبان ماه غلامحسین دریانورد پلاک عشق 84
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها