دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
مروری بر قیام ماه محرمی رزمندگان در والفجر 4

«والفجر 4» یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس در سال 1362 است که در ماه محرم انجام شد. این عملیات به مدت سی و سه روز پس از دهه اول محرم آن سال انجام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عملیات والفجر 4 در تاریخ 27 مهرماه سال 1362 مصادف با ماه محرم آن سال در بازه زمانی 33 روز در منطقه جبهه شمالی سلیمانیه و پنجوین انجام شد. هدف این عملیات متصل کردن ارتفاعات سورن به سور کوه بود. اگر این هدف محقق می‌شد جبهه خودی در دشت شیلر کوتاه‌تر می‌شد و نیروی کمتری برای به‌کاری گیری رزمندگان صرف مي‌شد.
 
ضمن اینکه موفقیت عملیات باعث می‌شد حضور گروه‌های ضد انقلابی محدود شود و سر راه‌شان سدی شکل می‌گرفت. علاوه بر این شهر مریوان نیز از تیررس دشمن خارج می‌شد. با موفقیت چنین عملیاتی رزمندگان می‌توانستند بعدها در استان سلیمانیه عراق نیز فعالیت‌های نظامی را علیه رژیم بعث عراق انجام دهند.
 
حمله ساعت 24 و با رمز یا الله ... یا الله ... یا الله در منطقه ای به وسعت صدها کیلومتر مربع آغاز شد. در مرحله دوم پس از گذشت دو روز از مرحله نخست، بلندی های سورن و کانی مانگا و چندین نقطه دیگر آزاد شد، اما بر اثر پاتک‌های دشمن روی قله‌های کانی مانگا، برخی از مناطق دست به دست شد و نهایتاً در اشغال دشمن باقی ماند. مرحله سوم عملیات روز 2 آبان ماه 1362 به اجرا درآمد. طی این عملیات در مجموع 1000 کیلومتر مربع شامل 300 کیلومتر مربع از اراضی ایران و 700 کیلومتر مربع از اراضی عراق آزاد شد. ضمن اینکه پس از انجام این عملیات 200 تن از رزمندگان اسلام از اسارت افراد ضد انقلاب بیرون آمدند.

درباره عملیات والفجر 4 که یک قیام ماه محرمی رزمندگان محسوب می‌شود، کتاب‌های متعددی چاپ شده‌اند که خبرنگار ایبنا به مناسبت فرارسیدن این ماه در ادامه نگاهی به کتاب‌های مرتبط با این عملیات انداخته است.
 
عملیات والفجر 4
کتاب «عملیات والفجر 4: شرح عملیات، همراه با اسناد و مدارک» توسط سرتیپ غلامحسن امیر بیگی نوشته شده و برای این اثر رحیم ابراهیمی کار تحقیق و پژوهش انجام داده است. این کتاب توسط انتشارات ایران سبز در سال 1387 منتشر شده است.
 
این کتاب 266 صفحه‌ای ضمن با اهمیت دانستن اجرای این عملیات در تحقق اهدافی مانند بازپس گیری مناطق اشغال شده و آزادسازی آنها به طرح این موضوع می‌پردازد که این عملیات توسط قرارگاه عملیاتی مشترک حمزه سیدالشهدا (ع) به فرماندهی سرهنگ غلامحسین امیربیگی و حاج علی رضاییان در منطقۀ عمومی مریوان به منظور غافلگیری و فریب دشمن از جبهه‌های جنوب، انهدام پایگاه‌های ضد انقلاب، برخورداری از یک خط پدافند مطمئن و دسترسی سریع مریوان به بانه، اجرا شد.

 
تاریخ نبردهای هوایی دفاع مقدس
کتاب «تاریخ نبردهای هوایی دفاع مقدس: نبردهای هوایی سال 1362 عملیات‌های والفجر 1- 4 و خیبر» توسط مرکز انتشارات راهبردی نهاجا منتشر شده است؛ این کتاب به قلم علیرضا نمکی عراق و حسین خلیلی به رشته تحریر درآمده است.
 
این کتاب جلد سیزدهم از مجموعه بزرگتر تاریخ نبردهای هوایی دفاع مقدس است که 484 صفحه دارد و نقش نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس و به‌ویژه عملیات‌های یاد شده و والفجر 4 را تشریح می‌کند.

 
آماده‌سازی عملیات والفجر 4
کتاب «آماده‌سازی عملیات والفجر 4: تجهیز عراق به جنگنده‌های سوپراتاندر، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز 1 شهریور تا 22 مهر 1362» توسط یعقوب نعمتی وروجنی و حجت الله کریمی نوشته شده و این اثر از سوی حمیدرضا فراهانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
این کتاب بالغ بر 1200 صفحه‌ای از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سال 1395 منتشر شده و کتاب جلد بيست و هفتم از مجموعه «روزشمار جنگ ايران و عراق» است که در آن‌ها شرح وقايع روزانه جنگ با تکيه‌بر مدارك موجود در آرشيو اسناد مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس سپاه پاسداران جاي گرفته‌اند. اين کتاب ۵۳ روز از دوران جنگ ايران و عراق را در برمي‌گيرد و درمجموع شامل ۸۵۲ گزارش درباره جنگ و موضوعات مربوط به آن در دوره زماني يکم شهريور تا بيست و دوم مهر ۱۳۶۲ است. اين کتاب شامل گزارش‌هاي است که به مهم‌ترين رويدادها و اقدامات در حوزه‌هاي گوناگون جنگ اعم از نظامي، سياسي، اقتصادي و غيره مي‌پردازد.

 
والفجر 4
کتاب «والفجر 4:‌ انفجار مقر تفنگ‌داران آمریکایی در بیروت؛‌ سفر فرستاده ویژه ریگان به بغداد 23 مهر تا 30 آذر» هم یکی دیگر از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است و این کتاب توسط علیرضا لطف‌ الله زادگان، ایرج همتی و حسین اردستانی است.
 
این کتاب با 1438 صفحه  بیست و هشتمین کتاب از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» است که در آن مهم‌ترین وقایع نظامی، سیاسی و اقتصادی مربوط به جنگ در یک دوره ۶۸ روزه در قالب ۹۷۹ گزارش از ۲۳ مهرماه تا آذرماه سال ۱۳۶۲ بررسی شده است. در این کتاب تمام وقایع موثر در جنگ در عملیات والفجر ۴ شامل «بازتاب‌های خبری و تفسیری وقایع جبهه‌های جنگ»، «روابط خارجی دو کشور»، «خرید تسلیحاتی طرفین جنگ»، «رخدادهای منطقه خلیج فارس» و... به صورت روزشمار، ارائه شده است.

 
خواب روی پوکه‌های داغ
کتاب «خواب روی پوکه‌های داغ» شامل زندگی‌نامه، خاطرات و وصیتنامه شهدای عملیات والفجر 4 است. این کتاب توسط سید محمود مهدوی در 428 صفحه به رشته تحریر درآمده و نشر ساوالان ایگیدلری در شهر اردبیل آن را منتشر کرده است.

 
این گروه آسمانی
کتاب «این گروه آسمانی» یک یادمان برای هشت شهید عملیات والفجر 4 است که مربوط به شهر محمد شهر استان البرز هستند. این کتاب در سال 85 توسط محمد علی موظف رستمی تدوین شده و نشر «پرهیب» آن را منتشر کرده است.
 
در آغاز کتاب زندگی شهید قربانعلی مردانی (فرمانده گروه‌های متقین از گردان سلمان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله) تشریح شده ضمن اینکه ویژگی‌های اخلاقی، و وصیت‌نامه‌ی او منتشر شده است. در بخش دوم نیز زندگی‌نامه هفت تن از شهدای عملیات والفجر ۴ "عباس‌آباد"، درج شده که عبارت‌اند از: شهید محمد‌علی زارعین، شهید حسین زارعین، شهید بهرامعلی امیدی، شهید بمانعلی شفیعی، شهید علی عبدی، شهید علی‌اکبر اسماعیلی، و شهید بهرام طاهرمرادی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها