پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
تعطیلی کتابفروشی باسابقه یزد پس از چهاردهه

شفیع حسینی، مدیر کتابفروشی آگاه یزد از تعطیلی کتابفروشی پس از چهار دهه فعالیت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، کتابفروشی آگاه یکی از کتابفروشی‌های باسابقه یزد است که بیش از 4 دهه در این شهر فعالیت دارد و بسیاری از اهالی کتاب و مطالعه با این کتابفروشی خاطرات خود را رقم زده اند.

پس از وفات مرحوم شفیع حسینی، فرزندان وی چراغ این کتابفروشی را روشن نگه داشتند و با ادامه  فعالیت این کتابفروشی در زمینه فرهنگ گام‌های مثبتی برداشتند.

متاسفانه در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر تعطیلی این کتابفروشی پس از 4 دهه به گوش رسید که در گفت‌وگوی ایبنا با مهرداد شفیع حسینی این موضوع مورد تایید وی قرار گرفت.

مهرداد شفیع حسینی در این خصوص گفت: اکنون، شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که تصمیم گرفتیم به فعالیت کتابفروشی آگاه یزد پس از چهل و دوسال خدمت‌رسانی پایان دهیم.

وی بیان کرد: ما در تمامی این سال‌ها تلاش کردیم  مسئولیتی را که بعد از فوت پدرمان « زنده یاد محمود شفیع حسینی بنیانگداز کتابفروشی در سال ۱۳۵۸» بر دوشمان بود، با وجود کمبودها، به انجام برسانیم و همواره سعی بر آن بود که نقشی فراتر از یک کتابفروشی کوچک و خنثی در شهرستان داشته باشیم، سلیقه‌های خاص هر چند کم شمار را در یزد پوشش دهیم و مامنی برای دیدگاه‌های متفاوت باشیم. 

شفیع حسینی ادامه داد: در این سالها، همواره کوشیدیم تا حد امکان، همزمان با تهران کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه عمومی  را علی رغم دشواری‌ها و ریسک فروش آن عرضه کنیم. البته منّتی بر کسی نداریم چرا که این انتخابی بر اساس باورهایمان بود .
 


وی گفت: از این امر پشیمانی نیز نداریم و گلایه‌ای هم از هیچ کس نداریم و این تصمیم براساس انتخابی بود که  بنا بر باورهای شخصی و اعتقادی گرفته شده بود.

شفیع حسینی گفت: اکنون، براین باوریم شرایط زمانه به گونه‌ای رقم خورده است که  کتابفروشی‌های مستقل به سبک و سیاق و مقیاس ما دیگر جوابگوی نیازها و انتخاب‌های  فرهنگی موجود نیستند و ادامه فعالیت تنها تلاشی برای سرپا نگاه داشتن کسب خواهد بود، نه کوششی در جهت  تکاپو و پویش فرهنگی.

فرزند مرحوم شفیع حسینی گفت: تاثرانگیز ولی در عین حال اجتناب‌ناپذیر است که با  رشد فضای مجازی و تحولات اخیر فرهنگی واجتماعی  دیگر کمتر کسی به صرف خرید کتاب به کتابفروشی سر بزند،  کتابفروشی‌ها امروزه در اکثر جاها فضاهای برای گشت و گذاری فرهنگی و ارائه  محصولات مختلف و بعد از آن خرید کتاب شده‌اند.

وی گفت: البته که این نیز شیوه‌ای نو و مدرن است که مزایای فرهنگی بسیار دارد و ما درصدد انکار و نفی آن نیستیم فقط آن که این سبک فعالیت، ترجیح ما برای ادامه کار نبوده است.

وی گفت: بسیار خرسندیم که با افتتاح کتابفروشی‌های جدید و مدرن  در سطح شهر یزد کمبودی در این زمینه به چشم نمی‌آید و خود با اقرار به  قصور و کمبودهایمان، مفتخریم به چهل واندی سال تلاش در حوزه کتاب واندیشه، به رغم دشواری‌های موجود  در حوزه فرهنگی، تلاشی که به مثابه یک نبرد فرهنگی بود ولی گاه باید سپر انداخت تا نیرویی دیگر با توان تازه این راه را ادامه دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط