جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
روایت مقاومت در مقابل جریان‌های تکفیری؛ از «صبح شام» تا «اثریا»

ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «فکه» در جدیدترین شماره خود به جنگ سوریه و نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در فرماندهی نیروهای مقاومت پرداخته است. «جنگ جهانی بر ضد سوریه»، «اینجا سوریه است»، «اثریا»، «زندگی زیر پرچم داعش» و «صبح شام»، کتاب‌هایی است که در این شماره معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شماره جدید ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «فکه»، (شماره 224) که ویژه دی‌ماه 1400 از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه به چاپ رسید، به پرونده ویژه «جنگ سوریه و نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در فرماندهی نیروهای مقاومت» پرداخته است.

«سرباز اهل بیت(ع) در کوچه‌های دمشق»، «خون تو پایان ندارد»، «خواسته انقلاب تحقق پیدا کرد» و «جنگ کهنه»، «نیک از خود»، «بسیج مردمی پایتخت را نجات داد»، «نبرد پیشرو»، «عملیاتی که محرم نام گرفت»، «جنگ به صرف شام»، «نبرد بادیه»، «تقابل مهاجمان حرم و مدافعان حرم»، «فرمانده‌ای که من شناختم»، «رد پای معنویت در جبهه دفاع از حرم»، «راهبرد بی‌نظیر یک جنگ»، «دریایی در تاریخ»، «جولان در خان‌طومان»، «دری به رویش باز شد»، «آستان و آسمان حرم»، «گونه سیاه، ژانر سفید، دسته خاکستری»، «سلاح قلم»، «عقیق سرخ»، عناوین مطالب مندرج در این شماره است.
 
این مجله در بخش کتابنامه نیز به معرفی تازه‌های نشر دفاع مقدس ازجمله «جنگ جهانی بر ضد سوریه»، «اینجا سوریه است»، «اثریا»، «زندگی زیر پرچم داعش» و «صبح شام» پرداخته که در ادامه به‌صورت اجمالی با موضوع این کتاب‌ها آشنا می‌شویم.
 


«جنگ جهانی بر ضد سوریه»
کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه»، یکی از تازه‌های نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که شامل 6 مقاله منتخب از کتاب «سوریه فی مواجهه الحرب کونیه؛ حقایق و وثائق» و تعریف یک مقاله در همین مورد است. این اثر توسط صفاءالدین تبرائیان، محمد ابراهیم ریاضی و میثم صفری و زیر نظر محمدمهدی اسماعیلی به فارسی ترجمه شده است و مخاطب در این کتاب با نقش آمریکا در براندازی نظام مردمی سوریه و نقش هماهنگ وزارت امور خارجه و سازمان اطلاعاتی این کشور برای رسیدن به این هدف آشنا می‌شود.
 
روح‌الله حسینیان، رئیس فقید مرکز اسناد در مقدمه کتاب چنین می‌نویسد: «بدون تردید جنگ تحمیلی بر سوریه نه‌تنها مقاصد بشردوستانه را دنبال نمی‌کرد، بلکه اهداف سیاسی و اقتصادی کلانی را مدنظر داشت. در خلال توطئه‌ها بر ضد سوریه، حدود یکصد و سه کشور مشارکت داشتند و ماشین رسانه‌ای عظیمی برای تبلیغات و شستشوی مغزی تأثیرگذاری بر افکار عمومی به کمک آنان آمد. بنا به اظهار حمدبن جاسم، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه وقت قطر، رقم کلی بودجه جنگ با سوریه، 37 میلیارد دلار بود که توسط کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه عربستان، قطر و امارات تأمین شد. به زعم کارشناسان ارشد نظامی، جنگ بر ضد سوریه یک جنگ جهانی تمام عیار و ترکیبی از نبرد کلاسیک مبارزه میلیشیای و چریکی همراه با ابداعات نوین بود.»
 


«اینجا سوریه است»
«اینجا سوریه است»، کتابی با ژانر متفاوت درباره اثرات جنگ بر زندگی زنان است که به تعبیر نویسنده‌‌اش، می‌‌خواهد فصل جدیدی در چگونگی ثبت تاریخ شفاهی بگشاید؛ فصلی که می‌‌تواند «ثبت تاریخ شفاهی در موقعیت بحران» نامیده شود.
 
به‌نظر می‌رسد هدف اصلی زهره یزدان‌پناه در نگارش این کتاب این است که نشان دهد جنگ سوریه چه تبعاتی بر زندگی زنان سوری با ادیان و مذاهب و قومیت‌های مختلف داشته است؟ چگونه زندگی شخصی و خانوادگی این زنان، متأثر از این جنگ تحمیلی قرار گرفته است؟ کتاب «اینجا سوریه است»، روایتگر مظلومیت زنان سوری در جنگ است و عمق جنایت‌های دشمنان سوریه را واضح و روشن به تصویر می‌کشد. این کتاب در 776 صفحه از سوی انتشارات راه یار منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «... با عجله از خانه دویدم بیرون. ناباورانه دیدم در حیاط از جایش کنده شده است. یوسف را نمی‌دیدم؛ فقط صدایش را می‌شنیدم که جیغ می‌زد: «موشک! موشک!» دنباله صدا را که گرفتم، به خانه سمر رسیدم. کل خانه منهدم شده بود. رفتم داخل ساختمان. یوسف را دیدم در حالی که سر و پاهایش ترکش خورده، کنار جنازه بی‌سر سمر نشسته است... سمر سر سجاده بوده و داشته نماز می‌خوانده که موشک می‌زنند.»
 


«اثریا»
کتاب «اثریا»، رمانی شسته‌رفته و یک مورد خاص و البته موفق در حوزه ادبیات داستانی است که به قلم نیما اکبرخانی، داستانی از نبرد مدافعان حرم با گروه‌های تکفیری در سوریه را روایت می‌کند. داستان این رمان، راوی حوادثی است که در منطقه اثریا می‌گذرد. روایت‌ها مستند هستند، اما چارچوب کلی کتاب داستانی است. «اثریا» در 120 صفحه، از سوی انتشارات سوره مهر و در قطع رقعی منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «از جنگ که برگردی زندگیت تقسیم میشه به دو بخش: قبل از جنگ و بعد از جنگ. اینکه قبل از جنگ کی بودی و چی بودی و چطوری فکر می‌کردی اصلاً مهم نیست. بعد از جنگ توی خونه از چیزی نمی‌ترسی. اینم یه مشکله. آدما باهات همدل نمیشن. فکر می‌کنن تو سنگی، سفتی، سردی. کم‌کم از جمعا دور می‌شی. وقتی دور بشی، تازه می‌فهمی ترسیدن برای زندگی اجتماعی چقدر لازمه.»
 


«زندگی زیر پرچم داعش»
کتاب «زندگی زیر پرچم داعش»، شاید متفاوت‌ترین کتابی باشد که تا به حال درباره بحران سوریه، داعش و «جنگ جهانی» موجود در این کشور نوشته شده است. این کتاب، جدید‌ترین اثر وحید خضاب، تاریخ‌پژوه و مترجم تخصصی جریان‌های تکفیری و جریان مقاومت است که طعم تلخ زندگی در پایتخت داعش را نشان می‌دهد.
 
این کتاب از سه بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اول «زندگی زیر پرچم داعش»، روایت جوانی به نام سامر از اهالی رقه است که خود و خانواده‌اش از مخالفان سرسخت نظام سوریه به حساب می‌آمدند و خود او به صورت فعالانه در تظاهرات ضدحکومتی مشارکت داشت، اما تلاش آن‌ها برای بیرون کردن نظام قانونی سوریه از شهر، خیلی زود منجر به ورود و تسلط داعش بر شهرشان شد. به این ترتیب بود که سامر و تمامی یارانش و حتی مردم عادی شهر، مجبور شدند سال‌ها طعم زندگی وحشتناک زیر پرچم داعش را تجربه کنند.
 
بخش دوم کتاب که خود از دو فصل تشکیل می‌شود. به روایت‌های یکی از خبرنگاران خبره بی.بی.سی از روزهای آزادسازی شهر رقه از دست داعش اختصاص دارد. بخش سوم نیز دو مصاحبه با دو نیروی خارجی داعش است که زمانی در پایتخت دولت وحشت زندگی می‌کردند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «یک روز شنیدم بلندگوها دارند اعلام می‌کنند که چند نفر تا دقایقی دیگر اعدام خواهند شد و چند مرد را با چشمان بسته و دستبند، سرپا نگه داشته بودند. روبروی آن‌ها مردی نقاب به چهره شروع به خواندن حکم کرد «حسن در کنار نیروهای رژیم می‌جنگیده. مجازاتش این است که سرش از تن جدا شود. عیسی که فعال رسانه‌ای بوده با احزاب خارجی گفتگو داشته، مجازاتش این است که سر از تنش جدا شود.» مردی با شمشیر اعدام را اجرا کرد.»
 


«صبح شام»
کتاب «صبح شام»، یکی از متفاوت‌ترین آثاری است که درباره حوادث سوریه و نقش حاج قاسم سلیمانی در حل بحران‌های منطقه به رشته تحریر در آمده است. البته آثار متنوع و متعددی در این موضوع منتشر شده که هرکدام تلاش کرده‌اند تا از زاویه دید خود به نقش حاج قاسم در جنگ سوریه نگاه کنند، اما جای خالیه کتابی از زبان یا قلم کسی که در مناسبات سیاسی حضور داشته و این تحولات را از نزدیک پی‌گیری کرده احساس می‌شد.
 
انتشار کتاب «صبح شام» که چندی پیش از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد، کمک بزرگی است برای مخاطبان علاقه‌مند به این حوزه که هم با چگونگی و چرایی تحولات سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی آشنا شوند و هم نقش ایران را در این تحولات ارزیابی کنند.
 
این کتاب شامل خاطرات حسین امیرعبداللهیان است که سال‌ها در وزارت امور خارجه شاهد تحولات سیاسی منطقه بوده است. این اثر که به کوشش محمدحسین مصحفی تدوین شده، خاطرات امیرعبداللهیان را از جنبش‌های بیداری اسلامی در کشورهای منطقه آغاز می‌کند و در ادامه ضمن بررسی تحولات در کشورهایی چون بحرین، مصر، تونس و غیره به مهندسی معکوس آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه و در نهایت نقشه ایران و به ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی در حل بحران عراق و سوریه در مواجهه با داعش و تروریست‌های خارجی اشاره می‌کند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «ملاقات حدود ۵۰ دقیقه‌ای ما که تمام شد، بلافاصله سردار همراه من بیرون آمد. همان موقع شهید پورجعفری گفت سردار در حال عزیمت به خط مقدم است. این هم از ویژگی‌های سردار بود که مثل بعضی از ژنرال‌ها در داخل قرارگاه و مقر خودش را حبس نمی‌کرد و در خط مقدم بود. در این فضا و محیط نظامی که هدایت عملیات برای بازپس‌گیری منطقه مهمی از ردیف دمشق (اطراف دمشق) توسط سردار سلیمانی و آن تیم دنبال می‌شد و طبعا سردار سلیمانی قلب این مرکز فرماندهی و اتاق عملیات بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها