سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
ناوگان صنعت چاپ فرسوده است/ صنعت چاپ به حمایت‌های مالی و اقتصادی نیاز دارد

احمد ابوالحسنی در مراسم آغاز هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران، با اشاره به فرسودگی دستگاه های صنعت چاپ کشور گفت: بسیاری از فعالان صنعت چاپ با همین ماشین‌های قدیمی و فرسوده کار می‌کنند، اما به روز شدن این صنعت بدون حمایت‌های مالی و اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم آغاز هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران امروز (سه‌شنبه نهم شهریور) با حضور تعداد معدودی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به صورت مجازی برگزار شد.
 
در این مراسم محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سخنانی گفت: این انجمن با حمایت و مشارکت همه فعالان و تشکل‌های صنعت چاپ در آستانه 11 شهریور تلاش می‌کند هفته علوم و فناوری چاپ را برگزار کند و امروز شاهد برگزاری و افتتاحیه هفتمین دوره آن هستیم.
 
وی افزود: این انجمن، بعد از سه ماه فعالیت فشرده هیات مدیره به روزنگار این هفته با شعار «صنعت چاپ قوی، ایران قوی» رسید و هفت نشست برای آن پیش‌بینی شده است که از امروز آغاز و تا 15 شهریور ادامه دارد.
 
بیطرفان با اشاره به این برنامه‌ها، توضیح داد: تلاش کردیم مسائل و چالش‌های روز صنعت چاپ را در این برنامه‌ها قرار دهیم و از آنجایی که شعار دولت سیزدهم، ایران قوی و دولت مردمی است، تلاش کردیم بگوییم که اگر به دنبال ایران قوی هستیم، یکی از شاخصه‌های اصلی آن بهره‌مندی از صنعت چاپ قوی است.
 
وی تاکید کرد: «صنعت راهبردی چاپ کشور و راهبردهای دولت سیزدهم»، «آسیب‌های اپیدمی کووید 19 و ایمن‌سازی صنعت چاپ»،‌ «صنعت چاپ و تحقق مسئولیت‌های اجتماعی»، صنعت چاپ، توانمندی‌‌های بومی و خوداتکایی»، «برنامه هفتم توسعه و نقش صنعت چاپ در پیشرفت کشور» و «دانش،‌ فناوری و نوآوری و آینده صنعت چاپ در سده پانزدهم» عناوین نشست‌های پیش‌بینی شده برای این هفته است.
 
بیطرفان همچنین بر ضرورت توجه دولت به صنعت چاپ یادآور شد: یکی از نکات مهمی که همه وزرای دولت ازجمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان کسب رای‌ اعتماد از مجلس شورای اسلامی به آن اذعان کردند، این بود که به دنبال تحول هستند و ما نیز در این برنامه هفت‌گانه به دنبال این تحول هستیم.
 
وی در ادامه صحبت‌‌های خود با بیان اینکه اگر متولی صنعت چاپ به دنبال تحول در آن است باید راهبردها و سیاست‌های خود را با نگاه تحولی نسبت به دهه‌های گذشته مدنظر قرار دهد، گفت: باید به دنبال ارتقا و به رسمیت شناختن جایگاه واقعی و حقیقی این صنعت در دولت سیزدهم باشیم.
 
بیطرفان با اشاره به بحث لزوم مطالبه‌گری صنف چاپ گفت: یکی از مطالبات جدی صنعت چاپ که باید ازسوی 
از سوی تشکل‌ها پیگیری شود این است بر اساس توانمندی‌ها،ظرفیت ها و نیازمندی‌ها، پیگیر موضوع توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی باشیم، همچنین امکانی فراهم شود تا موضوع توسعه صنعت چاپ در برنامه‌های بالادستی کشور دیده شود.
 
وی در پایان صحبت‌های خود، یادآور شد: در دنیای امروز، بحث دانش، نوآوری و فناوری نیز اهمیت دارد و چون چاپ یک صنعت دانش‌محور، فناوری‌محور و نوآور است و روز به روز سیطره خود بر همه بخش‌ها را افزایش می‌دهد، باید در این بخش به این موضوعات توجه ویژه شود.
 
صنعت چاپ نیازمند تسهیلات و اعتبارات مالی است
در بخش دیگری از این مراسم، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی،‌ با تبریک روز صنعت چاپ عنوان کرد: مساله اصلی اینجا است که با جایگاه واقعی خود فاصله داریم، حق ما جایی که الان قرار داریم نبوده است، این صنعت یک صنعت راهبردی است و هیچ تولید‌کننده‌ و کالایی بدون چاپ معنا ندارد.
 
وی ادامه داد: این چاپ است که به هر کالایی معنا می‌دهد و نقش پررنگی دارد، مشکل ما بخش صنعتی آن است، برای به‌روزرسانی نیازمند حمایت مالی و دریافت وام و بودجه هستیم تا بتوانیم ناوگان صنعت چاپ را نوسازی کنیم.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه اکنون بخش زیادی از ناوگان صنعت چاپ فرسوده است، گفت: این در حالی است که بسیاری از فعالان صنعت چاپ با همین ماشین‌های قدیمی و فرسوده کار می‌کنند، اما باید در نظر داشته باشیم که به روز شدن این صنعت بدون حمایت، امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان بدون امکانات کاری انجام داد.
 
وی با اشاره به قیمت بالای دستگاه‌های چاپ، توضیح داد: کوچکترین ماشین چاپ امروز حدود یک میلیون یورو قیمت دارد و امیدواریم با کمک دولت جدید و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت،‌ معدن و تجارت به سمتی برویم که به جایگاه واقعی صنعت چاپ برسیم.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه صنعت چاپ در امریکا جایگاه سوم و در اروپا جایگاه پنجم را دارد، افزود: اما در ایران اینگونه نیست، در وزارت ارشاد هیچ بودجه‌ای‌ پیش‌بینی نشده است، زیرا بخش صنعتی آن در ارشاد نیست و به همین دلیل باید تلاش کنیم در وزارت ارشاد علاوه بر بحث فرهنگی و محتوایی به ساختار صنعتی آن نیز توجه کنیم.
 
وی تاکید کرد: زمانی که برای پیگیری مطالبات خود به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، می‌رویم می‌گویند که شما زیرمجموعه وزارت ارشاد هستید و اگر بتوانیم این مساله را حل کنیم بخش زیادی از مشکلات ما حل می‌شود.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران همچنین به مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌های این اتحادیه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در اتحادیه، جایگاه اتحادیه و صنعت چاپ در دولت و نهادها و ارگان‌های مختلف بود، طی این ماه‌ها تلاش کردیم در این بخش فعال شویم و این جایگاه رشد پیدا کند که خوشبختانه تاثیر هم داشته است.
 
صنعت چاپ؛ فراصنعت است
دیگر سخنران این نشست، علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی در این مراسم با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، گفت: این صنعت فراصنعتی است که تمام صنایع به نوعی برای تکمیل تولیدات خود به آن نیاز دارند، روز بزرگداشت این صنعت باید قوی‌تر و پراهمیت‌تر‌ باشد اما به دلیل شرایط اپیدمی کرونا حاکم بر کشور بسیاری از فعالیت‌ها در این عرصه محدود شده است.
 
وی ادامه داد: برای برپایی جشن صنعت چاپ در کشور، ‌هر استانی که تقاضای برگزاری مراسم داشته باشند، این وزارتخانه در راستای وظایف خود از برگزاری آن حمایت می‌کند.
 
ابراهیمی با اشاره به تفاهم‌نامه سالانه این دفتر با استان‌ها، توضیح داد: ما در سه حوزه برگزاری جشنواره چاپ، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصص برای صنف و کارشناسان اداری و حوزه نظارت برنامه‌های حمایتی و تقویتی داریم.
 
وی یادآور شد: در هفته گذشته شیوه‌نامه برگزاری جشنواره استانی به همه استان‌ها ابلاغ شد تا در یک فرصت تعیین شده از 11 شهریور تا آخر آذر ماه امسال شاهد برپایی جشن چاپ در سراسر کشور باشیم.
 
ابراهیمی همچنین درباره علت طولانی شدن زمان برگزاری جشن‌ها، گفت: به دلیل شرایط اپیدمی کرونا در شهرستان‌های مختلف بود و برخلاف سال‌های گذشته محدودیت‌های زمانی را برداشتیم و امیدواریم همه استان‌ها شاهد برپایی مراسم باشیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این نشست‌ها با همدلی و همراهی همه فعالان و تشکل‌های صنعت چاپ موجب توسعه و رونق صنعت چاپ شود.

 مصطفی پورشب، رئیس کارگروه ملزومات چاپ اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی گفت: همیشه در طول سال‌های مختلف چاپخانه‌دار مشکلات خود را به دندان کشیده و کارهایش را خودش به تنهایی بدون هیچ پشتوانه‌ای انجام داده است، در گذشته مشکلات آسان‌تر حل می‌شد اما روز به روز مشکلات بیشتر شده و چاپخانه‌داران نیاز به حمایت دولت دارند.
 
وی ادامه داد: اکنون پشت این صنعت خالی است و احساس می‌کنیمد پشتوانه‌ای نداریم تا از ما حمایت کند، در این میان امیدوارم با دولت جدید که شعار آن حمایت از صنعت است، حمایت بی‌دریغی را از این صنعت داشته باشیم و به ارزش واقعی این صنعت پی برده شود.
 
پورشب با بیان اینکه چاپ یک صنعت راهبردی است که نمی‌توان منکر آن شد، گفت: ما معتقدیم مطالبه‌گری از طریق اتحادیه باید انجام شود که خوشبختانه در هیات مدیره جدید شاهد این موضوع هستیم که با پشتکار تلاش می‌شود که نیازهای این صنعت از ارگان‌های مختلف مطالبه شود، در این میان اگر وزارتخانه‌های ارشاد و صمت و بانک‌ها حمایت نکنند این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد.
 
به گزارش ایبنا، در ادامه این مراسم جمعی از چاپخانه‌داران و فعالان حوزه‌های مختلف صنعت چاپ، نظر و دیدگاه‌های خود درباره روز صنعت چاپ و مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه را بیان کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها