شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
استفاده از فضای مجازی برای بهبود سرانه مطالعه ضروری است

فرماندار ارومیه و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای بهبود سرانه مطالعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربايجان‌غربی، دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه در سال جاری به ریاست رسول مقابلی، فرماندار و با حضور معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و سایر اعضای انجمن در سالن جلسات استاد شهریار کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن عرض تسلیت و تعزیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع)، گزارش مختصری از وضعیت موجود کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه برای حاضرین در جلسه ارائه کرد.

معصومی گفت: شیوع بیماری کرونا مجموعه‌های فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی را تحت تاثیر قرار داده و کتابخانه‌های عمومی با اتخاذ رویکردهای متفاوت و نو، تمام تلاش خود را جهت همسو شدن با شرایط در عین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، انجام داد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین رویکردها، سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به سمت فضای مجازی بود و اجرای بیش از 10 هزار برنامه فرهنگی ترویجی در ایام شیوع بیماری مصداقی بر این رویکرد است.

این مسئول ادامه داد: تولید محتوا توسط کتابداران و نشر در فضای مجازی، ایجاد صفحه‌های رسمی اینستاگرام اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و کتابخانه‌های تابعه جهت نشر برنامه‌های فرهنگی، راه اندازی کانال‌های کتابخوانان حرفه‌ای در پیام رسان «بله»، اجرای برنامه‌های فرهنگی در بستر اسکای‌روم از جمله اقدامات کتابخانه‌های عمومی برای اجرای طرح‌ها با وجود شیوع بیماری کرونا بوده است.

وی تصریح کرد: انجام رسالت امانت کتاب در ایام تعطیلی کتابخانه‌ها، از دغدغه‌های مهم  اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی بود، که با تلاش و همراهی همکاران، به عنوان استان پیشگام در ارائه منسجم خدمت تحویل مدرک در ایام بیماری کرونا، طرح «کتاب پیک» راه‌اندازی شده و در سراسر استان اجرایی شد.

معصومی ادامه داد: هم اینک ۱۳ باب کتابخانه عمومی نهادی در شهرستان فعال بوده که برای رسیدن به شاخص استاندارد فضای کتابخانه‌ای نیازمند توسعه و ایجاد کتابخانه‌های بیشتری در این شهرستان هستیم.

وی افزود: اختصاص ابنیه مازاد دولتی به کتابخانه‌های عمومی و افزایش اعتبار جهت احداث کتابخانه و اتمام پروژه‌های نیمه تمام، در ارتقای شاخص فضای کتابخانه‌ای این شهرستان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رسول مقابلی، فرماندار ارومیه هم در جلسه مذکور با اشاره به وضعیت نامناسب سرانه مطالعه و تعداد کتابخانه‌های سطح شهرستان، گفت: از ظرفیت نهادها و دستگاه‌های مختلف شهرستان برای ترویج کتابخوانی و بهبود سرانه مطالعه در ارومیه استفاده شود.

وی کتابخانه کردن ساختمان‌های بلااستفاده ادارات را گامی موثر در گسترش کتابخانه‌های عمومی معرفی کرده و افزود: از ظرفیت اماکن مختلف چون مساجد، پایگاه‌های بسیج، پارک‌ها، بوستان‌ها و ... می‌توان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره برد.

فرماندار ارومیه همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای بهبود سرانه مطالعه را ضروری دانست و تصریح کرد: نیازمند هم‌افزایی و اهتمام تمامی گروه‌ها و دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه هستیم.

خانعلی‌لو، رئیس اداره كتابخانه‌های عمومی پس از قرائت دستور جلسه در خصوص برگزاری يازدهمين دوره جشنواره رضوی و ضرورت مشاركت و همكار ارگان‌های مختلف  در برگزاری جشنواره و مساعدت مالی شهرداری و شورای اسلامی شهر در تامين منابع مالی جشنواره تاكيد كرد.

در ادامه مراسم تکریم رابعه خانعلی‌لو، رئیس سابق اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه و معارفه بهزاد رستمی به‌عنوان رئیس جدید اداره کتابخانه‌های عمومی ارومیه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، فرماندار و اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی ارومیه برگزار شد.
 

در پایان این جلسه، رسول مقابلی، فرماندار شهرستان ارومیه و مرتضی فرح بخش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار؛  با همراهی معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی ارومیه شامل مخزن كتاب، سالن‌های مطالعه، سالن‌های پژوهشگران، بخش مرجع و بخش استان شناسی بازدید کردند و در جریان  نحوه ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری و اجرای برنامه‌های فرهنگی_ترویجی این کتابخانه به عموم مخاطبین در ایام کرونا قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها