چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
رشد صنعت و جنگ، دو عامل اثرگذار بر تحولات ادبی در خوزستان

ارمغان بهداروند، نویسنده و شاعر خوزستانی، رشد صنعت و همچنین وقوع جنگ تحمیلی را دو عامل اثرگذار بر تحولات ادبی در این استان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، ارمغان بهداروند نویسنده و شاعر خوزستانی ساکن تهران در نشست ادبی مجازی «شب‌های قلم خوزستان» ضمن بررسی تحولات ادبیات خوزستان بیان کرد: اگر به شاعران دهه‌های ۳۰ و ۴۰ در خوزستان نگاه کنیم، با نامی چون سیدمحمود سجادی روبه‌رو می‌شویم؛ چهره‌ای که در آن روزگار مورد تمجید شاعران و رسانه‌های ادبی دوره‌ی خود قرار گرفت و از شعرش به شدت در رسانه‌ها تبلیغ و تکثیر شد.

بهداروند، پایگاه صنعت در شهرهای خوزستان را از جمله عامل تجمع ادیبان در این استان برشمرد و افزود: وقتی به سمت جلوتر از دهه‌ی 40 حرکت می‌کنیم، با وجود تقویت پایگاه صنعتی در استان، شاهد حضور و نقش تاثیرگذار آدم‌های ادبیاتی در مسجدسلیمان به‌عنوان یکی از پایگاه‌های ادبی و شهرهای شمالیِ استان مثل ایذه هستیم.

مولف کتاب «اوراق» ادامه داد: خروجی این شهرستان‌ها انسان‌های ماندگارتری در ادبیات امروز شدند. نام‌هایی همچون «هرمز علی‌پور»، «سیدعلی صالحی» و «هوشنگ چهارلنگی» که با فراز و فرودهای ادبیات در دهه قبل از انقلاب کارشان را آغاز کردند و تاثیرگذاری‌شان در ادبیات تا پس از انقلاب ادامه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: گستردگی آثار سیدعلی صالحی با صدای زنده‌یاد خسرو شکیبایی و معرفی کتاب «نرگس فردا» از هرمز علی‌پور در دهه 70 موجی را در ادبیات ایجاد کرد که امروزه می‌توان از این دو استاد به عنوان سندهای افتخار آمیز ادبیات خوزستان نام ببریم.

بهداروند معتقد است: جنگ به‌عنوان یک عامل بازدارنده زیستی در جامعه خوزستان با همه دشواری‌ها و محرومیتی که برای مردم استان برجا گذاشت؛ در این میان شاعران به عنوان رسانه‌های عمومی و گویندگان صادق جامعه و در مقام یک مددرسان اجتماعیِ شوق‌برانگیز و نشاط‌بخش در کنار مردم، نقش خود را به‌خوبی ایفا کردند.

وی از جمله شاعران تاثیرگذار پس از انقلاب را زنده‌یاد قیصر امین‌پور دانست و عنوان کرد: هرچند دریغ و درد از دست دادن ناگهانی این شاعر برای ما برجا ماند، اما انتشار کتاب «آینه‌های ناگهان» در یک بزنگاه تاریخی توانست وی را به‌عنوان چهره‌ای تاثیرگذار به عموم جامعه معرفی کند. در این کتاب ارائه و مطالبه مردم، محرومیت‌ها و نابرابری‌های اجتماعی را می‌توانیم مشاهده کنیم و بسیاری از ابیات سطرهای شعر قیصر امروزه به عنوان مَثَل سایر در زبان مردم به‌کار می‌رود و از کارکرد ادبی تبدیل به کارکرد اجتماعی شده است.

این مدرس دانشگاه دو مرکز آموزشی دانشگاه شهید چمران و دانشکده ادبیات سه گوش اهواز را دو قطب تاثیرگذار در ادبیات خوزستان ذکر کرد و گفت: این دو دانشگاه در دهه‌های 60 و 70 با پذیرش دانشجویان شهرهای دور و نزدیک و استفاده از بهترین استادان ادبیات آن دوران، توانستند چهره‌های ادبی را به جامعه معرفی کنند که تاکنون این اتمسفر غلیظ ادبی ادامه دارد و بسیاری از شاعران امروز به عنوان سرآمد‌های شعر جوان امروز  و شعر میانسالی محصول چنین وضعیتی هستند.

بهداروند با اشاره به دیگر شاعران تاثیرگذار خوزستان بیان کرد: «بهزاد خواجات» یکی دیگر از چهره‌های موسوم به شعر دهه 70 ادبیات است که با انتشار کتاب «چند پرنده مانده به مرگ» از جمله شاعران تاثیرگذار این دوره بوده است.

وی در پایان یادآور شد: وظیفه ما و همه کسانی‌ که در فضای فرهنگی شاغل هستند، کمک به ادبیات است و همچنین قلم به دستان با پژوهش‌های ادبی و توسعه ادبیات خوزستان باید بتوانند میراث‌دار اتفاقاتی که از دهه ۳۰ و ۴۰ در خوزستان کلید خورد، باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها