سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا آغاز به کار کرد

ششمین همایش علمی و بین‌المللی شمس و مولانا همزمان با روز بزرگداشت شمس با حضور صاحب‌نظران و بر بستر فضای مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، هفتم مهرماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشور به نام «روز بزرگداشت شمس» نامگذاری شده است. شمس‌الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی مقلب به شمس تبریزی، عارف بزرگ قرن هفتم هجری در «تبریز» متولد شد و در «خوی» دیده از جهان فرو بست.

همه ساله به مناسبت روز بزرگداشت شمس، جشنواره ملی موسیقی و دیگر رشته‌های هنری و همایش بین‌المللی شمس و مولانا برگزار می‌شود؛ امسال اما، کرونا شیوه برگزاری این دو رویداد ملی و بین‌المللی را تغییر داد؛ به این ترتیب که ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا روز گذشته و بر بستر فضای مجازی و به‌صورت آنلاین افتتاح شد.

پنل‌های علمی این همایش نیز که توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر خوی (موسسه تولیت شمس تبریزی) و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن عرفان اسلامی ایران برگزار می‌شود، از امروز (8 مهرماه) تا پس‌فردا (10 مهرماه) تشکیل می‌شوند.

عادل نجف‌زاده، نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، در آیین افتتاح این همایش، خوی را مرکز جهان هستی دانست و گفت: باید به مقوله شمس پژوهشی و ظرفیت‌های فرهنگی کشور به‌صورت تخصصی نگاه کرد.

نجف‌زاده در ادامه افزود: با توجه به اینکه در ایران تاریخ و تمدن ثبت شده زیادی وجود دارد، سیاستگذاری فرهنگی در این راستا بسیار سخت شده است و از این نظر قاعدتا باید یک بازنگری در حوزه حفظ و حراست از فرهنگ ایران اتفاق بیفتد.

وی گفت: نقطه خلا در حفظ دستاوردهای فرهنگی، حفظ فیزیک این مکان‌های مقدس است ولی متاسفانه در حفظ این آثار به اندازه کافی در شهرخوی و شهر تاریخ و تمدن نپرداخته‌ایم و اعتقاد من این است که در جهان فعلی این دستاوردها پیوندی فرهنگی بین ملل هستند که منجر به زیست مسالمت‌آمیز و بدور از تعارضات و جدایی خواهد بود.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: شمس جزو گفتمان‌های برتر برای جهانی سالم و همچنین تجمیع انرژی‌های مردمی که در جهان به حقانیت اعتقاد دارند، است. او تبلور تمام اندیشه‌ها است.

نجف‌زاده همچنین گفت: امروز شهرستان خوی در مسیر جهانی شدن قدم برمی‌دارد و اگر قصوری در این راستا وجود دارد، به‌خاطر سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است. با توجه به کم‌کاری‌هایی که در خصوص تخصیص اعتبارات برای تکمیل این مکان مقدس انجام شده، در تلاش هستیم که این امر مهم حل شود؛ اما این مسئله لازمه بازنگری جدی از طرف دولت است.
 
 
در ادامه، حسین عباسی، فرماندار خوی و رییس هیات مدیره تولیت شمس تبریزی گفت: در ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا ۱۵ نفر از استادان دانشگاهی و شمس‌پژوهان و مولوی‌شناسان برجسته داخلی و خارجی از کشور ایران، ترکیه، بنگلادش و فرانسه در حوزه شمس‌پژوهی سخنرانی خواهند کرد.

به گفته وی، بررسی دیدگاه‌های شمس تبریزی، ضرورت جهانی شدن شمس، خودشکوفایی انسان از نظرگاه شمس، شمس تبریزی از نگاه شاعران دوره عثمانی، شمس تبریزی از منظر نویسندگان و تاثیر عرفانی وی در بنگلادش، درنگی در شادی شمس، طبقه بندی و تحلیل معرفت‌شناختی هنجارگریزی شمس، شمس و مولانا به روایت استاد موحد، مقایسه طریق عرفانی شمس و ابن‌عربی و شمس تبریزی در تذکره‌های ادب پارسی، از مهمترین موضوع سخنرانی‌های این همایش است که ازسوی استادانی مانند لیلی انور از فرانسه، تورقای شافاق و نعمت یلدیریم از ترکیه، محمد ابوالهاشم از بنگلادش، سیدمحمود یوسف‌ثانی، شهرام پازوکی، احمد پاکتچی، مرتضی شجاری، محمدباقر محسنی، شهریار حسن‌زاده، مهدی محبتی، قاسم کاکایی، شهین اعوانی، فاطمه مدرسی و عبدالمهدی مستکین، از کشورمان ارائه می‌شوند.
 
 
معین‌زاده، دبیر علمی ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا نیز در افتتاحیه این همایش گفت: در ششمین همایش علمی شمس تبریزی امسال دو نکته مهم توسط دبیرخانه پیگیری می‌شد که نکته اول تمرکز بیشتر بر روی خود شمس بود که سخت است و این دو از هم جداشدنی نیستند و نکته دوم بالا بردن سطح علمی مقالات بود که طبعا باید از طریق سختگیری‌های صورت گرفته از طرف داوران انجام می‌گرفت.

وی ادامه داد: 50 مقاله از طریق فراخوان و 16 مقاله به‌صورت سفارشی ارسال شده بود که از 50 مقاله فراخوان 21 مقاله به‌صورت کامل رد شده و 21 مورد دیگر با اصلاحات پذیرفته شد و از 16 مقاله سفارشی 4 مقاله مربوط به شخصیت‌های بین المللی بودند.

دبیر علمی ششمین همایش علمی شمس سخنان خود را با بیان این شعر از شمس پایان داد:
«خوب می‌گویم، خوش می‌گویم، از درون منورم، آبی بودم، در خود می‌پیچیدم، بو می‌گرفتم تا وجود مولانا بر من زد؛ روان شدم».
 
 
محمدباقر محسنی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی جشنواره شمس تبریزی نیز که جزو سخنرانان این در همایش بود، گفت: قرن ۲۱ قرن فرهنگ‌سازی است و ما باید شمس تبریزی را به عنوان یک فرهنگ عرفانی و ادبی جهانی به عاشقان فرهنگ و ادب در سراسر دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: شمس واقعا شخصیت دائم الاطراف است، امروزه ثابت کرده‌اند که شمس برای ذهنیت‌های ما هم مطالبی هرچند جزیی گفته است و واقعا جهانی فکر می‌کردند.

بر اساس فراخوان اعلام شده ۵۶ مقاله و متن سخنرانی به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که به دلیل برگزاری نشدن این رویداد تعداد ۳۵ مقاله پذیرفته شده در کتاب مجموعه مقالات چاپ و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه خواهد شد.
 
این همایش با کد ۷۶۷۲۶ ـ ۹۹۲۰۰ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت و تایید شده است. سومین جشنواره ملی شمس و مولانا نیز در دو بخش موسیقی اصیل ایرانی و قصه‌گویی قرار بود در مردادماه برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا زمان برگزاری جشنواره به تعویق افتاده است.
 
در بخش موسیقی این جشنواره ۲۶۳ اثر از ۲۴ استان کشور به دبیرخانه اجرایی این جشنواره ارسال شده بود که ۸۶ اثر به مرحله داوری راه یافته است که از میان این تعداد ۱۲ اثر به مرحله اجرای صحنه‌ای با انتخاب داوران جشنواره (استاد داوود آزاد، استاد محمدرضا چراغعلی و استاد پویا سرایی) راه خواهند یافت و در صورت بر طرف شدن بیماری کرونا در آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی - دارالقرار شمس تبریزی - همچون سنوات گذشته به رقابت خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها