پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
نابودی زبان شعری محتشم، ضربه اساسی بر ادبیات فاخر ما است

سید محمود الهام بخش، مدیر گروه دانشکده ادبیات دانشگاه یزد گفت: زبان شعری محتشم را باید پاس بداریم و اگر این زبان را نابود کنیم به بخش ادبیات خود ضربه زده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست ادبی با عنوان « مروری بر دوازده بند محتشم کاشانی» پنجشنبه 13 شهریور با حضور مجید جوادیان زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و جمعی از شاعران یزد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و انجمن ادبی یادداشت نو در محل این انجمن برگزار شد.

سید محمود الهام بخش، مدیر گروه دانشکده ادبیات دانشگاه یزد در این نشست گفت: امسال به لحاظ شرایط اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد محدود شدن بسیاری از فعالیت‌ها بودیم اما این محدودیت‌ها برای ما فرصتی بوجود آورد تا از طریق نشست‌های ادبی به صورت حقیقی و مجازی به بررسی برجسته‌ترین اشعار و مرثیه‌ها در خصوص سالار شهیدان بپردازیم.

وی افزود: دوازده بند محتشم به عنوان شعر آیینی پخته و اوج پختگی شاعران ما است که در مورد سالار شهیدان مطرح شده است.

مدیر گروه دانشکده ادبیات دانشگاه یزد ادامه داد: شعر آیینی از آغاز شعر فارسی شکل گرفته که برخی از آثار بر جای مانده و برخی از آنها نیز از بین رفته است.

الهام بخش گفت: در شعر فارسی در دوره صفویه شاهد اتفاقی بودیم به گونه ای که در مدح اهل بیت (ع) مرزی وجود ندارد اما در ستایش انسان‌ها ملامت‌های زیادی بوجود آمده است.
 

وی گفت: در ادبیات اشعاری به عنوان شاهکار ادبی شناخته می‌شود که در مدح اهل بیت (ع) ارائه شود و در آن نجات دادن از بند قافیه و یافتن قافیه درست به عنوان ویژگی خاص شاعران این بخش بوده است.

مدیر گروه دانشکده ادبیات دانشگاه یزد گفت: در شعر آیینی، لحن تغییر پیدا می‌کند زیرا عشق به اهل بیت (ع) در ترانه نمی‌گنجد که این ویژگی‌ها را نیز به خوبی در اشعار محتشم شاهد هستیم.

وی گفت: زبان شعری محتشم را باید پاس بداریم و اگر این زبان را نابود کنیم به بخش ادبیات خود ضربه زده‌ایم زیرا محتشم زبان فارسی را به نحوی به کار برده که لغات فارسی را زنده و در حوزه عاطفی به کار برده است.
 

الهام بخش بیان کرد: اگر لحن، درست و محتوا نیز علمی باشد، شعر خوب است اما در کنار آن باید اعجاز و شکار مضمون باشد تا شاعر به خلاقیت برسد.

وی ادامه داد: نفوذ در اجتماع نیز به عنوان یکی از فاکتورهای ارزشمند است که در شعر محتشم دیده می‌شود. ادبیات ما نیز ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که در اشعار محتشم، فرخی یزدی و شاعران دیگر دیده می‌شود.

 

مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این نشست با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر بر روحیه شاعران گفت: لازم است تمهیدی اندیشیده شود که گفت و شنودهای شعرخوانی و شنیدن مباحث و نکات فرهنگی بیشتر مطرح شود زیرا به عنوان نیازی برای شاعران است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: ادبیات با رویکرد شیعی نیز به عنوان بخشی از این هویت است که نمونه آن را در اشعار محتشم و دیگر شاعران آیینی مشاهده می‌کنیم. ادبیات، بخش مهم و جدا نشدنی هویت ما است که نباید آن را فراموش کنیم.

جوادیان زاده گفت: در این زمان که برانگیختگی در جامعه است و دائم مباحث تکرار می‌شوند، برنامه‌هایی از این قبیل می‌تواند زبان و کلام را همنشین کند و فضایی متفاوت برای ما بوجود بیاورد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به فضای مجازی و برگزاری نشست‌های ادبی گفت: گاهی برخی از موضوعات را نامناسب مطرح کرده و کلام‌های ناشیوا را مطرح کرده‌ایم که باعث شده جوانان به فضای غیر حقیقی بپردازند اما با سخنرانی‌های علمی می‌توان در مورد ادبیات، هویت و شعرهای آیینی بحث کرد و جوانان را جذب کرد. تجربه فضای مجازی نیز از نکات مثبت است که از زمان کرونا بوجود آمد و امیدواریم بتواند برخی از محدودیت‌ها را برطرف کند.

در پایان این مراسم نیز علی‌اکبر سلیمانی، احمد مضطرزاده و سید داود دهقانی هر کدام اشعار آیینی خود را در رثای شهادت  امام حسین (ع)و شهیدان کربلا برای مخاطبان حضوری و مخاطبان مجازی، خواندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط