شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
«دانشنامه آزادگان» با آثار مشابه در دنیا قابل مقایسه نیست

منصور غلامی در مراسم رونمایی از «دانشنامه‌ آزادگان» این دانشنامه را غیر قابل مقایسه با آثار مشابه در دنیا عنوان کرد و گفت: این دانشنامه بخاطر روح انقلابی و اسلامی آزادگان در مقایسه با آنچه که در دنیا در دوران جنگ‌های مختلف اتفاق افتاده قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سمیه تاجیک: مراسم رونمایی از کتاب «دانشنامه‌ آزادگان» امروز شنبه 25 مردادماه، هم‌زمان با سی‌امین سالروز ورود آزداگان سرافراز به کشور، با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ابوترابی‌فرد امام جمعه‌ موقت تهران و نماینده‌ ولی فقیه در امور آزادگان، سعید اوحدی معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از آزادگان سرفراز و مؤلفان این اثر ارزشمند در پژوهشکده‌ دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

تدوین این کتاب که با همکاری بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران و مؤسسه پیام آزادگان انجام شده است شامل تصاویر و اطلاعات اسرای جنگی و آزادگان است که بر اساس اولین اردوگاهی که اسرا در آن نگهداری می‌شدند، طبقه بندی و از اسناد صلیب سرخ نیز در آن استفاده شده است.
 
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی در این مراسم، این دانشنامه را در نوع خود اثری ارزشمند عنوان کرد و گفت: سالگرد بازگشت آزادگان به میهن اسلامی هرساله یادآور حماسه‌های گرانقدری است که در دوره 8 ساله دفاع مقدس و بعد از آن، دوره انتظار برای بازگشت آزادگان به وقوع پیوست. دورانی که بعد از بازگشت آزادگان مشخص شد که آنچه آنجا اتفاق افتاده و یادگار ایثارها و مقاومت‌ها و اثرگذاری محیطی بوده که به زعم دشمنان مسلط به این عزیزان، محیط بسته‌ای بوده، اما بسیاری از خاطراتی که از آزادگان داریم نشان می‌دهد که آن زمان، دوران ویژه‌ای برای نشان دادن آثار نگاه اسلامی و نگاه از پنجره اعتقادات اسلامی به دوره اسارت بوده است.

وی اظهار کرد: ما در ثبت یادگارها و دستاوردهای انقلاب اسلامی یا منسجم کار نکردیم یا منسجم انتشار نکرده‌ایم. منابع عظیمی از معارف دینی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منبعث از فعالیت‌های دینی در جای‌جای فرهنگ انقلابی ایران چه دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه دوران پیروزی انقلاب، جنگ و دفاع مقدس وجود دارد، اما از آنجا که هیچ‌گاه توسط دشمنان رها نشدیم و به آسایش برای پیشبرد اهداف انقلاب نرسیدیم، موفق نبودیم تمام و کمال به همه اجزاء تاریخ مقاومت مردم غیور ایران اسلامی بپردازیم.

غلامی عنوان کرد: این دانشنامه و آثار گسترده‌تر دیگر، کارهای ارزشمندی است که بخاطر روح انقلابی و اسلامی آزادگان در مقایسه با آنچه که در دنیا در دوران جنگ‌های مختلف اتفاق افتاده و با آنها که در دوره‌های مختلفی اسیر بودند قابل مقایسه نیست، لذا امید است این تلاش‌ها به عنوان نمونه و مدل دستاوردهای عظیم فرهنگی در حوزه مقاومت مورد توجه قرار گیرد و زمینه‌ساز تأمین منابع متقن و اصیل برای تحقیقات و روش‌های علمی نسل جوان و آینده قرار گیرد.

در ادامه این مراسم از از اکبری، دبیر علمی دانشنامه آزادگان، مسعود امیرخانی، معاون دبیر علمی دانشنامه آزادگان، محمدرضا کائینی، عضو شورای علمی دانشنامه آزادگان، بیژن کیانی، عضو شورای علمی دانشنامه آزادگان، غلامعلی قاسمی، مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان، فریبرز خوب نژاد، آزاده، احدی، مدیرعامل پیشین مؤسسه پیام آزادگان، حسن بهشتی پور که در مستندنگاری وقایع تاریخی و بازخوانی این دانشنامه نقش داشته است و رضا ملکی، عضو شورای علمی دانشنامه آزادگان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها