چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
برزخ «بهارانه کتاب» در کرونای قرمز خوزستان

هنوز یک روز از اجرای طرح «بهارانه کتاب» در خوزستان نگذشته بود که به‌علت قرمز شدن وضعیت استان از حیث شیوع کرونا، ادارات و صنوف 9 شهرستان، یک هفته تعطیل شدند و چندین کتابفروشی در دزفول، شوشتر و اهواز که در حال اجرای طرح بودند، از این تعطیلی ناخواسته متاثر شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، اجرای طرح «بهارانه  کتاب» از 20 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان هم آغاز شد. در این دوره 19 کتابفروشی از استان مشارکت کردند که از این تعداد 12 کتابفروشی از اهواز و 7 کتابفروشی دیگر متعلق به شهرستان‌های دزفول، شوشتر و آبادان هستند.

با این حال هنوز یک روز از اجرای طرح «بهارانه کتاب» در استان نگذشته بود که به‌علت قرمز شدن وضعیت استان از حیث شیوع کرونا و با هدف قطع زنجیره شیوع این ویروس، ادارات و صنوف 9 شهرستان استان از 21 اردیبهشت به مدت یک هفته تعطیل شدند؛ شهرستان‌هایی مانند دزفول، شوشتر و اهواز که در حال اجرای طرح «بهارانه کتاب» هستند، در این میان دیده می‌شوند.

همین مسئله موجب شد که برخی کتابفروشان با اُفت فروش مواجه شوند. با توجه به آمار پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب که در سایت خانه کتاب موجود است، کتابفروشی شرق اهواز در رتبه پنجم این فهرست قرار گرفته است و در بین پرفروش‌ترین استان‌ها هم بر اساس تعداد کتاب، خوزستان رده ششم را به چشم اختصاص داده و از لحاظ مبلغ فروش هم جایگاه دهم را دارد.

بیش از نیمی اعتبارمان در دو روز اول اجرای طرح مصرف شد
مدیر کتابفروشی شرق اهواز که چند سالی به‌طور مداوم در طرح‌های فصلی خانه کتاب مشارکت کرده است، درخصوص تفاوت این دوره از طرح‌های حمایتی این موسسه، با دوره‌های پیشین می‌گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا اساس کار ما تخفیف برای فروش‌های غیرحضوری بود که همین امر موجب استقبال بیشتر مخاطبان کتاب شرق شد؛ به نحوی که در دو روز اول طرح بیش از نیمی اعتبار مصرف شد.


منصور رئیسی در عین حال تاکید کرد: اما اعلام ناگهانی تعطیلی صنوف از یکشنبه (21) اردیبهشت‌ماه، اُفت محسوسی بر استقبال از این طرح داشت. در حال حاضر مجموعه تبلیغات این کتابفروشی تنها ازطریق فضای مجازی صورت می‌گیرد.

یکسان بودن تخفیف برای کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای از نکات مثبت طرح «بهارانه کتاب»
وی یکسان بودن تخفیف کتاب‌های تالیفی و ترجمه را از نکات مثبت این طرح برشمرد و اضافه کرد: تخفیف اختصاص داده شده به کتاب‌های تالیفی و ترجمه 20 درصد است که کتاب شرق در راستای تلاش برای تسهیل خرید کتاب‌های عمومی و کودک 10 درصد تخفیف مازاد به مخاطبان ارائه می‌دهد.

رییسی با اشاره به دیگر مزایای طرح «بهارانه کتاب» این دوره بیان می‌کند: در این طرح گنجاندن کتاب‌های دانشگاهی در سامانه باعث استقبال مخاطبان و دانشجویان شد رویکردی که برای نخستین بار در طرح‌های فصلی اتفاق افتاده است. همچنین افزایش سقف خرید هر فرد از 120 هزار تومان به 150 هزار تومان و کوتاه شدن زمان تسویه حساب خانه کتاب با کتابفروشان؛ باعث توجیه پذیری اقتصادی بیشتر برای ارائه تخفیف شده است.

مدیر کتابفروشی شرق اهواز با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی کارکنان این مجموعه می‌گوید: به‌رغم گسترش ارتباطات مجازی و ارائه خدمات متنوع غیرحضوری ازسوی مجموعه کتاب شرق، همچنان تعداد قابل توجهی از مخاطبان، علاقه‌مند به خرید حضوری، تورق و مقایسه کتاب‌ها هستند که با شرایط فعلی این امکان از آنها سلب شده است.

اجرای فصلیِ طرح‌های حمایتی می‌تواند صنوف آسیب‌پذیر را از حمایت خوبی برخوردار کند
وی در عین حال تاکید کرد: در این کتابفروشی پروتکل‌های بهداشتی از رعایت فاصله‌گذاری، ضدعفونی کردن محیط و استفاده از ماسک به طور مرتب توسط همکاران انجام می‌شود.
 

 
رییسی با بیان اینکه ویروس کرونا در این مدت خسارت‌های جدی به کتابفروشان وارد کرده است، توضیح می‌دهد: در شرایط کنونی اکثر اصناف متحمل خسارات فراوانی شده‌اند که در این بین کتابفروشان و ناشران با اعلام دولت و با تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دسته مشاغل با آسیب‌دیدگی بالا گنجانده شد. بر اساس تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیرعامل خانه کتاب و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به کتابفروشان مقرر شد که در هر 4 فصل، طرح‌های حمایتی برگزار شود که این تصمیم می‌تواند صنوف آسیب‌پذیر را از حمایت خوبی برخوردار کند.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم همشهریان عزیز با رعایت بیشتر مسائل بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به قطع زنجیره شیوع کمک کنند تا کسب و کارها بیش از این آسیب نبینند.

انتظار این بود که کتابفروشی‌های بزرگ سهم بیشتری از یارانه داشته باشند
مدیر داخلی کتابفروشی «محام» هم که یکی از مشارکت‌کنندگان طرح «بهارانه کتاب» در اهواز است، درباره اجرای این طرح می‌گوید: کتابفروشی «محام» از زمان شیوع ویروس کرونا فروش آنلاین را آغاز کرد و برگزاری طرح تأثیری در افزایش فروش نداشته است؛ با توجه به اینکه مخاطبان ازطریق تماس و یا دایرکت سفارش می‌دهند، گرفتن مشخصات، ثبت کتاب‌ها و جستجو کردن در سایت خانه کتاب، در صورت موجود نبودن کتاب‌ها نیاز به انتخاب مجدد دارد که این روند تبدیل به پروسه زمان‌بری شده است.

کریم فریسات می‌افزاید: با توجه به اینکه قبل از تبلیغ، کتابفروشی تخفیف 10 درصدی را به همراه پیک رایگان برای مخاطبان ارائه داده بود، عملا کتابفروشی محام از تخفیف این طرح بهره‌ای نمی‌برد و هدف این مجموعه رضایت و آسایش مشتری است تا بدون خارج شدن از منزل بتوانند با خیال راحت، کتاب‌های مورد علاقه خود را دریافت کنند.

وی ضمن گلایه از اعتبار کم به کتابفروشی‌ها در این دوره طرح بیان کرد: با توجه به کرونا و مشکلات فروش طرح، تعدادی از کتابفروشان نتوانستند در این دوره ثبت‌نام کنند و انتظار این بود که بودجه اختصاصی به بقیه کتابفروشی‌ها بیشتر داده شود یا حداقل کتابفروشی‌های بزرگ که امکان ارسال دارند، سهم بیشتری از این یارانه به آنان تعلق گیرد.

فریسات درخصوص زیان کتابفروشی در مدت ویروس کرونا می‌گوید: در این مدت 70 درصد اُفت فروش سبب شد که نتوانیم چک‌های مدت‌دار مراکز پخش را که موعد آن رسیده است، پرداخت کنیم و همچنین حقوق کارکنان کتابفروشی نیز پرداخت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها