یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
آیت‌الله رفسنجانی در بیان خاطراتش محافظه‌کار و پنهان‌کار نبود

سیدحسن خمینی در آیین رونمایی از جدیدترین مکتوبات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خاطره‌نگاری روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزو ارزشمندترین منابع تاریخی انقلاب اسلامی است و خاطرات وی را چه بپسندیم و چه نپسندیم از غنی‌ترین منابع تاریخ انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از جدیدترین مکتوبات زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی، محمد هاشمی، بانو عفت مرعشی، فاطمه هاشمی، محسن هاشمی، سیدغلامحسین کرباسچی، عبدالحسین مختاباد، بهزاد نبوی عصر یکشنبه (10 اردیبهشت‌ماه) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.
 
سیدحسن خمینی گفت‌: خاطره‌نگاری روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزو ارزشمندترین منابع تاریخی انقلاب اسلامی است و خاطرات وی را چه بپسندیم و چه نپسندیم از غنی‌ترین منابع تاریخ انقلاب است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری باهوش بود که علاوه بر تاریخ‌سازی، تاریخ‌نگاری برجسته نیز بود.
 
وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطرات خود را به‌صورت روزنگار ثبت می‌کرد. بنابراین تلقی ما را نسبت به زمان ضبط و نقل روشن می‌کند بنابراین در این خاطرات با یک زمان بی‌شناسنامه مواجه نیستیم. تاریخ نگارش و تاریخ بیان، روشن است. ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که وی بسیار مقید بوده که آنچه را نقل یا ثبت می‌کند همان منتشر شود. بنابراین در بیان جزییات محافظه‌کاری یا پنهان‌کاری به خرج نداده است حتی اگر بیان مطلبی موجب اعتراض می‌شد آن را تغییر نمی‌داد.
 
رییس دفتر حفظ و نشر آثار امام ادامه داد: چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از باهوش‌ترین شخصیت‌های سیاسی است که درک عمیقی از موضوع و پشت‌پرده آن داشت اما ای کاش مفصل‌تر می‌نوشت اما همین برداشت‌های کوتاه خواننده را با یک نویسنده باهوش مواجه می‌کند که می‌تواند به متن و روایت وی اعتماد کند.
 
سیدحسن خمینی اظهار کرد: ما تاریخ‌نگاری‌های بسیاری از جمله روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه داریم اما تنها خاطراتی مورد توجه واقع شده که مؤلف هوش سرشاری داشته و در خاطراتش به نکات مهمی اشاره کرده است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله افراد باهوشی بود که از روزی وارد عرصه مبارزه شد یا نفر اول بود یا نفر دوم و یا جزء چند نفر مورد توجه و شاخص. از این لحاظ باید بگویم هیچ‌کسی را در تاریخ ایران سراغ نداریم که نامش به اندازه آیت‌الله هاشمی با انتخابات گره خورده باشد.
 
وی افزود: حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه‌های مهم تصمیم‌گیری نشانه ذکاوت وی است که ارزش خاصی دارد و همین ارزش در خاطرات وی تبلور یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها