یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
جهان کنونی مخاطب دوباره آثار اقبال لاهوری است

محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری در نشست خبری «همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری» گفت: جهان اسلام با بلایایی که امروزه با آن مواجه است، مخاطب دوباره اندیشه‌های اقبال لاهوری است، چرا که اقبال لاهوری جهان اسلام را به وحدت فرامی‌خواند و راه نجات بشر را در رجعت به قران کریم می‌داند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری پیش‌ازظهر امروز 17 خرداد 1394 با حضور افتخار حسین عارف ــ رئیس سازمان مؤسسه فرهنگی اکو ــ، محسن مؤمنی‌ شریف ــ رئیس حوزه هنری ــ و علیرضا قزوه ــ مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ــ در محل حوزه هنری برگزار شد.

حاضران در این نشست از انتشار مقالات برگزیده این همایش بین‌المللی از سوی مؤسسه فرهنگی اکو و با همکاری حوزه هنری خبر دادند.

جهان کنونی، مخاطب دوباره آثار اقبال است
محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری در بخشی از این نشست خبری گفت: علامه اقبال لاهوری، یکی از شگفتی‌های حوزه اندیشه و تفکر اسلامی است و برگزاری این همایش بین‌المللی می‌تواند گامی مؤثر برای پیوند ایران و شبه قاره هند باشد.

وی با بیان زوایای شخصیتی این علامه فقید، اظهار کرد: علامه اقبال لاهوری، زبان فارسی را برای اندیشه‌های خود انتخاب کرد و در تمام آثار خویش در پی حل مساله بی‌هویتی انسان مسلمان بود. او با تمام توان برای از بین بردن بی‌هویتی در بین مسلمانان مشرق‌زمین تلاش می‌کرد.

مؤمنی شریف ادامه داد: با این‌که اقبال لاهوری هیچ‌ گاه به ایران سفر نکرد اما یکی از دغدغه‌های وی وقوع انقلاب اسلامی در ایران بود که این موضوع در یکی از اشعار وی به وضوح دیده می‌شود.

وی افزود: جهان اسلام با بلایایی که امروزه با آن مواجه است، مخاطب دوباره اندیشه‌های اقبال لاهوری است، چرا که اقبال لاهوری جهان اسلام را به وحدت فرامی‌خواند و راه نجات بشر را در رجعت به قرآن کریم می‌داند.




تألیفات در خور توجه متفکران ایرانی درباره اندیشه‌های اقبال
افتخار حسین عارف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در این نشست ضمن معرفی اقبال لاهوری به‌عنوان متفکر و فیلسوف قرن بیستم، گفت: علامه اقبال لاهوری یکی از اسوه‌های جهان اسلام است.

وی با اشاره به تألیفات علامه اقبال لاهوری به دو زبان اردو و فارسی اظهار کرد: بسیاری از اشعار و اندیشه‌های اقبال لاهوری به زبان فارسی نوشته شده است که این امر نشان‌دهنده علاقه وافر این علامه به کشور ایران است.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با بیان این‌ که مجموعه اشعار این علامه فقید مانند «بال جبرئیل»، «بانگ درخت» و برخی آثار فکری وی مانند «اسرار خودی» و «رموز بیخودی» به زبان فارسی نوشته شده است، افزود: نکته جالب این است که علامه اقبال لاهوری نخسین اثر خود را نیز به زبان فارسی نوشت.

وی با اشاره به این که بسیاری از متفکران ایرانی کتاب‌های تأثیر‌گذاری را درباره اقبال نوشته‌اند. ادامه داد: آیت‌الله خامنه‌ای ــ مقام معظم رهبری ــ، علامه مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی در ایران تألیفاتی درخور درباره اندیشه‌های علامه اقبال لاهوری پدید آورده‌اند که جزو بهترین آثار قلمی درباره اندیشه‌های این علامه فقید است.

افتخار حسین‌ عارف در ادامه این نشست خبری اندیشه آزادی بشر در جهان اسلام را بهترین میراث علامه اقبال لاهوری برای کشورهای مسلمان، به‌ویژه ایران دانست و افزود: این متفکر در قرن بیستم از ملت ایران به‌ عنوان ملت توحیدی نام برده است. علامه اقبال لاهوری در زمانی تألیفات خود را عرضه کرد که جهان دچار آشوب و هرج و مرج بود و متأسفانه در مقطع کنونی نیز شرایط سختی بر جوامع مسلمان حاکم شده است.

بنا به اعلام علیرضا قزوه ــ مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ــ 50 مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری رسیده است که از بین آنها تعداد 10 مقاله در همایش ارائه می‌شود و  پنج مقاله نیز به‌ عنوان مقالات بزگریده همایش معرفی خواهند شد.

قزوه ادامه داد: 10 مهمان خارجی از کشورهای پاکستان و هندوستان به این همایش بین‌المللی دعوت شده‌اند که از میان اعضای خانواده این علامه فقید، نوه وی در این همایش سه‌روزه حضور خواهد داشت.

همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری، با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو و حوزه هنری، 24 تا 26 خرداد ماه سال‌ جاری، در تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها