شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
گاهی تصاویر از یک کتاب گویا‌ترند/ کتاب «عکس اربعین» هنری ماندگار است

احمد مسجد‌جامعی،‌ عضو شورای شهر تهران در آیین رونمایی از کتاب «عکس اربعین» اظهار کرد: متفاوت دیدن و توانایی ثبت این تفاوت، دو ویژگی این اثر هستند. شاید مجموعه «عکس اربعین» نخستین اثر در ثبت هنری این آیین باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «عکس اربعین»  با حضور احمد مسجد‌جامعی،‌ عضو شورای شهر تهران، رئیس هیات موسس و هیات امنای خانه کتاب، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، قرآن‌پژوه و مدیر کتابخانه آیت‌الله سیستانی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعائی، نماینده بیت آیت‌الله امینی، دکتر اسماعیل بنی‌اردلان، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر و سرپرست شورای تئاتر تهران شنبه 9 خردادماه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.  
 
سیدمحمد مجتبی حسینی، ‌مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دکتر عیسی علیزاده، معاون امور زیباسازی شهرداری تهران، محمد‌رضا سروش،‌ مدیر موزه صلح، رجبعلی خسرو آبادی، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان تهران، ناصر میرباقری،‌ ‌مدیرمسئول خانه فرهنگ و هنر «گویا»، مجید مظفری،‌ حمید فرخ‌نژاد و رخشان بنی‌اعتماد از هنرمندان و فعالان سینما،‌ تئاتر و تلویزیون کشور و برخی اعضای شواری شهر تهران، از دیگر مهمانان این آیین بودند. تعدادی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس نیز در این آیین حضور داشتند.

«عکس اربعین» متفاوت است
مسجد‌جامعی در این آیین با اشاره به نقش مرحوم سیدحسین میر‌باقری در تسریع انتشار این مجموعه گفت: در انتشار این کتاب مرحوم سیدحسین میر‌باقری نقش داشت. مجموعه «عکس اربعین» از سوی پسر مرحوم سیدحسین میر‌باقری، 48 ساعت زودتر از موعد مقرر منتشر شد.
 
وی ادامه داد: وقتی پسر این مرحوم از تهیه این کتاب مطلع شد، تلاش کرد تا به مناسبت چهلم پدرش «عکس اربعین» را خیرات کند.
 
رئیس هیات امنای خانه کتاب در بیان ویژگی‌های این اثر اظهار کرد: متفاوت دیدن و توانایی ثبت این تفاوت، دو ویژگی این اثر هستند. شاید مجموعه «عکس اربعین» نخستین اثر در ثبت هنری این آیین باشد.   
 
مسجد‌جامعی با اشاره به طبقه‌بندی موضوعی در مقدمه این کتاب افزود: در مقدمه این مجموعه به پنج دسته‌بندی اشاره کرده‌ام؛ نخست ورود زوار به شهر نجف اشرف که باب زیارت و سیر و سلوک است؛ دوم مسجد کوفه که خانه ولایت است؛ سوم رفتن از بارگاه امام علی (ع) به مزار امام حسین (ع) و چهارم آستانه کربلا و بین‌الحرمین.

هرچه در قالب هنر عرضه شود ماندگار می‌ماند
حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد نیز در ادامه این آیین ضمن تشکر از تلاش دست‌اندرکاران تدوین و تولید مجموعه عکس اربعین گفت: تلاش آقای مسجدجامعی، مانند احیاء امر اهل بیت و جاودانه ساختن فرهنگ حیرت‌انگیز جریان اربعین است. هرچه در قالب هنر عرضه شود ماندگار می‌ماند.
 
وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در اهمیت توجه به هنر تصریح کرد: به گفته مقام معظم رهبری،‌ هر اندیشه، مکتب و پدیده‌ای اگر خودش را در قالب هنر عرضه کند، در تاریخ جاودانه می‌ماند. ماندگاری قرآن هم به دلیل زبان ماندگار آن است.
 
این قرآن‌پژوه ادامه داد: یک تصویر به‌طور قطع برای بیان یک عشق، شور و هیجان گاهی از یک کتاب بسیار مؤثر‌تر است. نمی‌توان برای هنر سد و زنجیری ساخت. دست‌اندکاران تهیه و تدوین مجموعه «عکس اربعین» شور، هیجان و شراره‌های سرشار از عشق را در قالب تصویر ارائه کرده‌اند.
 
سردبیر نشریه «آیینه پژوهش» با اشاره به نظر برخی علما درباره «عکس اربعین» اظهار کرد: آیت‌الله وحید خراسانی، درباره این مجموعه ابراز داشتند که این حرکت اجر و سعادتی دارد که حساب ندارد. نماینده آیت‌الله سیستانی در تهران نیز این مجموعه را ملاحظه کردند.
 
معرفت موردنظر ایرانیان، عشق است
در ادامه این آیین دکتر اسماعیل بنی‌‌اردلان،‌ با اشاره به تفاوت‌های معارف اسلامی و یونانی گفت: از مهم‌ترین مؤلفه‌های تمایز بین معارف اسلامی و یونانی که در دوران مدرن جریان دارد، شاخص معرفت‌شناسی و محبت است.
 
وی افزود: به عبارتی دیگر زیبایی در سنت ما عین اخلاق و اخلاق ما عین خردمندی و دانایی است. باید بدانیم که ایرانیان از معرفت و خردی صحبت می‌کنند که در ذیل پرستش یزدان است. بندگی وقتی معنا پیدا می‌کند که خرد رشد پیدا می‌کند. معرفت مورد نظر ایرانیان را در سنت ادبی عشق می‌گویند.
 
مدیر گروه فلسفه هنر دانشگاه هنر ادامه داد:‌ وقتی در سنت عرفانی از امام حسین (ع) صحبت می‌کنیم، به معنای ظهور عشق اعلاء یعنی حسن اخلاق خردمندی در اعلاء‌ترین مرتبه است؛ موضوعی که البته برای ما قابل درک نیست.

امام حسین (ع) تجلی حقیقت روی زمین است
بنی اردلان اظهار کرد: ایرانیان دریافته بودند که به معنا تجسم ببخشند. تفاوت اصلی هنرمندان ایرانی و یونانی در نوع نگاه آن‌هاست. یونانیان همه چیز را در تناسب و ریاضی می‌دیدند، اما ایرانی‌ها به هر چه نگاه می‌کردند قامت یار می‌دیدند. امام حسین (ع) تجلی حقیقت روی زمین و عین زیبایی، جاودانی و خردمندی است.
 
در پایان این آیین حجت‌الاسلام دعایی، ضمن بیان خاطراتی از اقامت 11 ساله‌اش در عراق و زیارت عتبات عالیات گفت: با دیدن تصاویر مجموعه «عکس اربعین» برای از دست دادن فرصت ثبت خاطرات 11 سال اقامت و زیارت عتبات افسوس خوردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها