پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
برگزاری بزرگداشت استاد سید عبدالله انوار/ نشست‌های کتابخانه ملی در آغاز هفته کتاب

سازمان اسناد و کتابخانه ملی همزمان با بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از نسخه‌شناس پیشکسوت استاد سید عبدالله انوار تجلیل می‌کند، همچنین برنامه کارگاه‌های ویژه و نشست‌های این سازمان در روزهای آغازین هفته کتاب نیز اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همزمان با پنجاهمین سالگرد انتشار نخستین فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی و نودمین سالگرد تولد استاد سید عبدالله انوار، مراسم تجلیل از این استاد پیشکسوت با افتتاح تالاری به نام وی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

در این مراسم کامران فانی، احمد مسجد جامعی، نجف قلی حبیبی و غلامرضا امیرخانی درباره جایگاه فرهنگی و علمی استاد سید عبدالله انوار سخن می‌گویند.

همچنین در این مراسم فیلم مستند دره التاج به کارگردانی محسن سلیمانی فاخر اکران خواهد شد. فیلم دره التاج از تولیدات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که به‌نوعی زندگی‌نامه تصویری این نسخه‌شناس، ریاضی‌دان، مورخ و فیلسوف محسوب می‌شود.

بخش پایانی این مراسم به بازدید از نمایشگاه آثار استاد انوار اختصاص خواهد داشت.

سید عبدالله انوار نسخه‌شناس، کتاب شناس، مترجم، فرهنگ‌نویس، نسخه‌شناس و مصحح متولد ۱۳۰۳ تهران است. او فرزند سید یعقوب انوار شیرازی از آزادی خواهان عصر مشروطه است.

او همزمان با شروع آموزش ابتدایی، مطالعه ۱۴ عنوان از متون سنگین فلسفه، صرف، نحو، منطق را در خانه آغاز کرد. او از دانشگاه تهران در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد و تألیف و تدوین ۱۰ جلد از لغت‌نامه دهخدا با د کتر محمد معین همکاری کرد.

او همچنین به مدت ۲۲ سال مسئولیت مدیریت بخش خطی کتابخانه ملی را بر عهده داشت. او سال‌هاست که در خانه‌اش به دانشجویان و استادان علاقه‌مند، مباحث ریاضی، فلسفه، فقه و اصول، زبان انگلیسی، نسخه‌شناسی، فهرست‌نگاری و متن پژوهی آموزش می‌دهد.

مراسم بزرگداشت استاد عبدالله انوار ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بلوار کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در هفته کتاب

بر اساس اعلام کتابخانه ملی، تالار همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب و کتابخوانی، میزبان برگزاری 2 نشست تخصصی است که بر این اساس نشست تخصصی «رویکرد نوین خدماتِ مرجع کتابخانه ملی» روز یکشنبه ۲۵ آبان، ساعت ۱۴، و نشست تخصصی «چالش‌های روش فعلیِ عضویت کتابخانه ملی و بررسی راهکارهای جدید» نیز در روز چهارشنبه ۲۸ آبان، ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد.

همچنین اداره‌کل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هفته کتاب و کتابخوانی به برگزاری «کارگاه آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی آزاد» در روز سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ در کلاس شماره ۲ اداره کل آموزش و پژوهش سازمان اقدام خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها