چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
گوبینو در آینه تمام‌قد/رونمایی از کتاب و عروسك سنتي شيراز «مينا»

مجموعه آثار گوبینو در سه مجلد از سوی انتشارات معتبر گالیمار در فرانسه منتشر شده است. این مجموعه به تازگی برای بخش کتاب‌های فرانسوی کتابخانه و موزه ملی ملک تهیه شده است. همچنین به مناسبت هفته ملی کودک از کتاب و عروسك سنتي شيراز با عنوان «مينا» رونمايي شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از خبرهای تازه کتاب، نهادها و شخصیت‌ها در حوزه تاریخ و میراث فرهنگی می‌توان به انتشار مجموعه آثار گوبینو در کتابخانه و موزه ملی ملک و رونمایی از کتاب و عروسك سنتي شيراز با عنوان «مينا» به مناسبت هفته ملی کودک اشاره کرد.

هر چند کنت آرتور گوبینو (1882ـ1816 میلادی) را شاید پدر نژادپرستی نوین بدانند اما او شاعر و شرق‌شناس نیز است. وی در سال 1855 میلادی با منصبی سیاسی به همراه دخترش بر خاک ایران پا نهاد و در دوره اقامتش در این سرزمین، زبان فارسی را به نیکی آموخت و به حوزه‌های سکه شناسی و مطالعات فلسفی در ایران پرداخت. 

گوبینو شاید یگانه بیگانه عصر ناصرالدین شاه قاجار باشد که در زمان زیستنش در ایران مشاهدات خود را با علاقه و دقت به رشته تحریر درآورده است. شاید بتوان کتاب نامدار او «ادیان و فلسفه در آسیای مرکزی» یا کتاب دیگرش «سه سال در آسیا» را حاصل این دقت او دانست. او در حوزه فلسفه ایرانی- اسلامی نیز پژوهش کرده است. 

مجموعه آثار گوبینو در سه مجلد توسط انتشارات معتبر گالیمار در فرانسه منتشر شده است. این مجموعه به تازگی برای بخش کتاب‌های فرانسوی کتابخانه و موزه ملی ملک تهیه شده و هم اینک در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. 





به مناسبت هفته ملی کودک
کتاب و عروسك سنتي شيراز با عنوان «مينا» رونمايي شد 

مراسم رونمایی از کتاب و عروسک سنتي شيراز با عنوان «مينا» با حضور اردشیر صالح پور پژوهشگر و نویسنده کتاب، سید احمد محیط‌ طباطبایی، جانشین کمیته بین‌المللی موزه‌ها‌‌ (ایکوم)، مرضیه برومند، کارگردان و عروسک گردان، یوسف منصورزاده، سرپرست مجموعه سعدآباد، خانواده شکر ریز وارثان عروسک سنتی مینا و همچنین جمعی از مسئولان موزه‌ها در سالن اجتماعات کاخ ملت سعدآباد برگزار و از کتاب و عروسک سنتی شیراز با عنوان «مینا» رونمایی شد. 

آخرين كسي كه در شيراز با عروسك «مينا» اجرا داشته، شخصي به نام حبيب بوده كه او را حبيب عروسكي مي‌ناميدند. مينا، عروسكي متعلق به اجراي تك نفره است كه در مراسم عروسي و شادي‌ها استفاده مي‌شده است. 

در اين مراسم سید احمد محیط‌ طباطبایی، اردشیر صالح پور و مرضیه برومند سخنرانی کردند و همچنین بخش‌هایی از نمایش عروسکی مینا ویژه مجالس عروسی، حنابندان و... توسط عزیز شکر ریز فرزند حبیب عروسکی اجرا شد. 

ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک تا 20 مهرماه در مجموعه سعدآباد دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها