سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
امیدواریم یونسکو در ثبت آثار تاریخی ایرانیان، سیاسی برخورد نکند

اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نخستین نشست خبری سال 1392 خود با اصحاب رسانه گفت: تا کنون پنج اثر ایرانی اسناد دوره صفوی،شاهنامه بایسنقری، ربع رشیدی، التفهیم و خمسه نظامی به ثبت جهانی رسیده و دو اثر پیشنهادی ما برای سال 2013 ذخیره خوارزمشاهی و نقشه‌های تاریخی دوره قاجار است که امیدواریم یونسکو با موضوع ثبت آن‌ها سیاسی برخورد نکند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،نشست خبری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اصحاب رسانه صبح امروزسه شنبه( 27 فروردین ماه) در سالن کنفرانس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره مهم‌ترین اقدامات این سازمان در سال 1391 اظهار کرد: راه اندازی سایت تشکیلات نظارت و بازرسی، نصب صندوق انتقادات و پیشنهادها، برگزاری بیش از 80 همایش تخصصی، سازمانی، ملی و بین‌المللی، پیگیری بیش از 30 جلسه شورای معاونین در سال 91، برپایی 60 نمایشگاه داخلی، ملی و بین‌‌‌المللی، ساماندهی تفاهمنامه‌های ملی و بین‌‌المللی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال گذشته بود.

صلاحی با اشاره به افزایش 50 درصدی بازدیدکنندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نسبت به سال 1390 اظهار کرد: 10 هزار و 500 نفر مجموع بازدید کنندگان سال 1391 سازمان بودند که هزار و 500 نفر آنان بازدید کنندگان خارجی بودند.
 
وی ادامه داد: امضای هفت تفاهمنامه خارجی و برپایی 10 نشست تخصصی به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال گذشته بود.

وی عنوان کرد: سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران با حضور فعال در مجموعه ایفلا( نهاد کتابخانه‌ای)، ایکا( نهاد اسنادی) ،ساربیکا، همکاری با حفظه جهانی یونسکو سال پر باری را طی کرد و این سازمان با تمام نهاد‌های بین‌المللی وابسته به  این نهاد نیز همکاری فعال داشت.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: در سال گذشته این سازمان نخستین نمایشگاه قرآنی بین‌المللی را در ماه مبارک رمضان برگزار کرد و مهم‌ترین اتفاق این بود که شخصی ارمنی قرآن ترجمه شده خود را در معرض نمایش گذاست. 

وی درباره ثبت ملی و جهانی ایرانی در سال گذشته نیز اظهار کرد: کمیته ملی حافظه جهانی در سال گذشته شش اثر را به ثبت ملی رساند  و تاکنون 30 اثر  به ثبت ملی رسیده و  همچنین پنج اثر  در حافظه جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.
 
وی با بیان این که هر دو سال یکبار می‌توانیم بر اساس قانون ثبت حافظه جهانی یونسکو دو اثر پیشنهادی داشته باشیم، اظهار کرد: در سال 2012 دو اثر با عناوین ذخیره خوارزمشاهی، نخستین کتاب فارسی زبان در حوزه طب سنتی و مجموعه نقشه‌های تاریخی وزارت امور خارجه( دوه قاجار) را ارایه کردیم و  امیدواریم که اعضای یونسکو با آثار تاریخی ایران سیاسی برخورد نکنند.

صلاحی با اشاره به آثاری که ثبت جهانی شد، اظهار کرد: لوح‌‌های ثبت جهانی تحویل مراکز مربوط داده شد و هم با پایش میدانی آثار، از نظر شرایط نگهداری آنان مانند شرایط رطوبت، نور و  وضعیت فیزیکی بررسی شد تا آثار مکتوب این ملت حفظ شود.

وی با بیان این که این سازمان در سال 1391 از نظر بودجه5/ 62 درصد در لایحه بودجه رشد داشته، اظهار کرد: هنگام واگذاری لایحه سال 1391 ،فقط 72 درصد بودجه پیشنهادی تصویب شد.

صلاحی افزود: لایحه بودجه  این سازمان در سال 1392  نسبت به سال 1391 ، 15 درصد کاهش در بخش جاری و 23درصد در قسمت تملک و دارایی  را تجربه کرده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین درباره مجوز هایی که این سازمان از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده، گفت: راه‌اندازی نمایشگاه دایمی فرهنگ و تمدن از سوی شورای عالی انقلب فرهنگی در ساختمان 30تیر( ساختمان پیشین کتابخانه ملی) از مجوز‌هایی بود که دریافت شد و قرار است این نمایشگاه با انجام مقدمات، برگزار شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف کرد تا کتاب‌هایی که مجوز می گیرند لوح فشرده آخرین محتوای کتاب را برای آرشیو در کتابخانه ملی ارسال کنند.

وی اظهار کرد: سومین مصوبه سال گذشته برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واسپاری تمام منابع غیر کتابی  به صورت کتاب به کتابخانه ملی ایران بود.

صلاحی افزود: همچنین در سال گذشته تمام دستگاه‌های دولتی مکلف شدند پژوهش‌ها و تحقیقات خود را در قالب لوح فشرده به کتابخانه ملی ارسال کنند. 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ آزاد و حوزه‌های علمیه  نیز مکلف شدند یک نسخه از پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکترای را همراه با نسخه لوح فشرده در اختیار کتابخانه ملی قرار دهند. 

صلاحی با بیان این‌که تا کنون 87 هزار پایان نامه دریافت کردیم، اظهار کرد: بر اساس آخرین توافق با پژوهشگاه علوم وفناوری، وزارت علوم و ایران داک  توافق شد در سال 1392 بیش از 200 هزار جلد پایان نامه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتقل شود.

وی عنوان کرد: مصوبه بعدی این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی کتابخانه‌های دولتی را مکلف کرده نسخه‌‌های خطی خود را اسکن کرده و یک نسخه آن را به این سازمان تحویل دهند و آخرین مصوبه این بود که یونسکو  ریاست مرکز نسخ خطی را به ایران واگذار کرد.
 
صلاحی افزود:  بر این اساس کشورهای منطقه با محوریت قرار دادن ایران در زمینه نسخه‌های خطی همکاری خواهند کرد. 

وی اظهار کرد: بعد از اعلام یونسکو، شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را به ریاست این مرکز انتخاب کرد.
 
رییس سلزمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: در بخش پژوهش دو فصلنامه علمی و پژوهشی داریم که گنجینه در بخش سند و فصلنامه کتاب و کتابداری است در بخش کتاب است و تمدید چاپ این دوفصلنامه از اقدامات سال گذشته این سازمان بود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: سه شماره از فصلنامه جدید ایران و اسلام بعد از 15 سال انتظار مجوز چاپ دریافت کرد. و دو نشریه آماد و تاریخ شفاهی  هم مجوز چاپ از وزارت علوم را دریافت کردند. 

وی اظهار کرد: کاهش عضویت فیپا به دو روز، تصویب 90 پژوهش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال گذشته، مراجعه 600هزار نفر در سال گذشته به کتابخانه ملی  و ارایه اطلاعات دو میلیون منبع کتاب چاپی  روی سایت این سازمان از دیگر اقدامات سال گذشته بود.

وی ادامه داد: تا سال 1385 ، 200 هزار عنوان کتاب چاپی اطلاع‌رسانی می‌شد اما اکنون این رقم به دو میلیون جلد  رسیده است.

صلاحی اظهار کرد: تا سال 1385 هشت هزار از 19هزار نسخه خطی در سایت اطلاع‌رسانی می شد اکنون 36 هزار جلد نسخه خط از 36 هزار آرشیو نسخه‌های خطی موجود در مخازن اطلاع‌رسانی می شود و  این اطلاعات روی سایت قرار دارد. 

وی اظهار کرد: در سال 1391 ، 44 هزار و 126 منبع دیجیتال سازی شد که شامل 11 میلیون و 181 هزار صفحه است و اکنون 16 ملیون صفحه دیجیتال در سایت کتابخانه ملی قرار دارد.

صلاحی عنوان کرد: در سال 1391 ،19هزار و 105 جلد نسخه خطی اسکن شد و اکنون رقم دقیق آن 35 هزار و 400 نسخه است
 
وی درباره پایان نامه‌های اسکن شده عنوان کرد: هشت هزار و 132 پایان نامه در سال 1391 اسکن شده که اکنون شامل یک میلیون و320 صفحه است که در تالار دیجیتال کتابخانه ملی قرار گرفته و در سال 1392 تلاش به سوی اسکن کتاب‌های چاپی پر مراجعه، چاپ سنگی، نشریات قدیمی و پایان نامه‌ها معطوف می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط