پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
چشم‌هایم برای تو!

کتابخانه علامه طباطبایی یکی از برترین کتابخانه‌های استان کرمانشاه است که توانسته با ارایه منابع غنی به مخاطبان، نیازهای اطلاعاتی مردم این منطقه را تامین کند. بخش نابینایان و کم‌بینایان این کتابخانه نیز با توجه به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌ پذیرای کم‌بینایان و نابینایان زیادی از سراسر این استان است، به نحوی که گاهی یک نابینا یا کم‌بینا از احساس کمبود جسمانی رها می‌شود.-

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ کتابخانه‌ای که نام علامه طباطبایی زینت‌بخش آن است، در خیابان رفاه کرمانشاه واقع شده است. این کتابخانه با مساحتی افزون بر چهار هزار و 270 مترمربع و زیربنای هزار و 200 مترمربع از ساعت 7 و 30  تا 18  خدمات مختلفی را به کاربران ارایه می‌کند.
 
مرضیه همتی، مسوول کتابخانه علامه طباطبایی استان کرمانشاه درباره بخش‌های مختلف این کتابخانه می‌گوید: «در بخش مرجع کتابخانه که فضایی حدود 120 مترمربع به آن اختصاص داده شده است، هزار و 573 کتاب در موضوعات مختلف ارایه می‌شود.»
 
وی ادامه می‌دهد: «در مخزن اصلی نیز 31 هزار و 215 عنوان کتاب در قالب 32 هزار و 314 جلد موجود است. بیشترین کتاب‌های کتابخانه به موضوعات دین و ادبیات تعلق دارد و متاسفانه در زمینه زبان‌های خارجی تعداد کتاب‌ها بسیار کم است.»
 
این کتابدار درباره بخش کودکان کتابخانه نیز توضیحاتی را ارایه می‌کند و می‌افزاید: هنوز فضای جداگانه‌ای به این بخش اختصاص داده نشده اما به زودی این بخش مجزا می‌شود. هزار و 143 کتاب در موضوعات مختلف ویژه کودکان در این بخش وجود دارند و تزیینات آن نیز متناسب با سلیقه کودکان است. قرار است به زودی کلاس‌های قصه‌خوانی نیز در این بخش برگزار شود.» 

در بخش نشریات نیز 130 مجله بر اساس الفبا چیدمان و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است. چهار روزنامه محلی و کشوری هم در کتابخانه به صورت روزانه ارایه می‌شود. 

یکی دیگر از بخش‌های کتابخانه به بخش «صحافی» اختصاص دارد که در آن کتاب‌های فرسوده ارسال شده به کتابخانه در آن صحافی و بازسازی می‌شود. 

مسوول موقت کتابخانه علامه طباطبایی تعداد اعضای فعال کتابخانه را بیش از هزار و 700 نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: «بیش از 50 درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.» 

بیشترین تقاضای مراجعه کنندگان در طرح «کتاب من» مرتبط به کتاب‌های رمان مربوط می‌شود که متاسفانه به تازگی از سوی نهاد چندان برای ما ارسال نمی‌شود. سایر درخواست‌ها نیز طی 15 روز به کتابخانه ارسال می‌شود.
 
معماری کتابخانه چندان جذاب نیست
 
درباره نقطه ضعف کتابخانه هم باید گفت که معماری کتابخانه چندان جذاب نیست و شاید اگر به لحاظ معماری طراحی و فضای بهتری داشت، می‌توانست مخاطبان بیشتری را نیز جذب کند.
 
نقطه قوت این کتابخانه هم وجود منابع غنی و بسیاری است که نیازهای مخاطبان را تامین می‌کند. 

به گفته همتی، در تعطیلات نوروز کتاب‌هایی که استان کرمانشاه را به مخاطبان معرفی می‌کند، در بخش مرجع ارایه می‌شوند. 

این کتابخانه در سال‌های گذشته از روز نخست نوروز به کاربران خدمات ارایه می‌کرد. 

فاصله زیاد تا ارایه خدمات استاندارد به نابینایان
اعظم اسدی، مسوول بخش نابینایان کتابخانه علامه طباطبایی، یکی دیگر از افرادی است که خدمات این بخش را به ما ارایه می‌کند. 

وی درباره مخاطبان این بخش می‌گوید: «مخاطبان ما در این بخش افراد کم‌بینا و نابینایند و بر همین اساس، دو مجموعه منبع در کتابخانه ارایه می‌شود. برای نابینایان بیش از 100 عنوان کتاب به خط بریل موجود است و بیش از دو هزار عنوان کتاب گویا نیز در این بخش عرضه می‌شود. 

کتاب‌های چاپ درشت نیز یکی دیگر از منابع موجود در این بخش است که از سوی خود کتابخانه تولید شده است و بیش از 30 عنوان را شامل می‌شود. 

اسدی یادآور می‌شود: «در این بخش علاوه بر امانت‌دهی کتاب، دوره‌‌های آموزشی زبان انگلیسی، کامپیوتر، خط بریل، کتاب درمانی و ... برگزار می‌شوند.» 

این مقام مسوول می‌افزاید: «اگر مراجعه‌کننده‌ای به ما کتاب یا جزوه‌ای را بدهد، می‌توانیم برای او کتاب را به کتاب گویا تبدیل کنیم و تحویلش دهیم.» 

با وجود ارایه این خدمات، اسدی معتقد است هنوز راه زیادی را برای ارایه خدمات استاندارد به نابینایان در پیش است. وی تاکید می‌کند: «اکنون در اروپا و حتی آفریقا خدمات خاصی به نابینایان ارایه می‌شود. به طور مثال، یک خواننده به صورت دایم در کتابخانه مستقر است و در صورت درخواست افراد، کتاب یا روزنامه مورد نظرشان را به صورت تلفنی برای آنان می‌خواند.» 

وی همچنین یادآور می‌شود: اگر مشکلات این افراد برای رسیدن به کتابخانه برطرف شود و دسترس‌پذیری نابینایان از روستاها و مناطق مختلف شهر به کتابخانه آسان شود، می‌توان شاهد افزایش میزان اعضا در این کتابخانه بود.» 

بخش نابینایان کتابخانه علامه طباطبایی اکنون بیش از 70 نفر عضو دارد و حدود 492 نسخه کتاب در آن موجود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط