یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
وزیر ارشاد: تاکید بر افزایش سرانه مطالعه باید از کودکی آغاز شود

«نمایه گنجینه مطبوعات کودک و نوجوان» امروز (16 مهر) در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تبریک روز جهانی کودک برای فعالیت این حوزه ابراز امیدواری کرد و ضمن قدردانی از موسسه فرهنگی نمایه برای تهیه این نرم‌افزار جامع، گفت: تاکید بر افزایش سرانه مطالعه باید از دوران کودکی آغاز شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مراسم با حضور محمدرضا اخضریان‌کاشانی، مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمایه، محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

سیدمحمد حسینی در این مراسم با تبریک روز جهانی کودک برای انجام فعالیت بیشتر نسبت به گذشته در حوزه کودک و نوجوان از سوی مسوولان و دست‌اندرکاران این حوزه ابراز امیدواری کرد.

وی گفت: اگر امروز در دنیای غرب به اهمیت دوران کودکی و نوجوانی بیش از گذشته پی برده‌اند و برنامه‌ها و مراسم‌ متعددی را در این حوزه برگزار می‌کنند، کشور ما از همان ابتدا در مکتب انبیای الهی و اسلام به این موضوع تاکید داشته است و آیات و روایات متعدد قرآن کریم بیانگر این مطلب‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که ذهن کودک آماده پذیرای مطالب است، افزود: کودکان از قدرت فراگیری و تقلید بالایی برخوردارند. بنابراین، لازم است تا مطالبی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند، متناسب با گروه سنی آن‌ها باشد.

حسینی عنوان کرد: در گذشته چون فضای یادگیری محدود بود، کودکان و نوجوانان بیشتر به‌ وسیله قصه‌ها و روایاتی که از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روایت می‌شدند به یادگیری مطالب می‌پرداختند اما امروزه بخش اعظم یادگیری کودکان و نوجوانان به دلیل پیشرفت‌ تکنولوژی و همچنین آزاد نبودن وقت والدین، از طریق منابع مختلف مانند انواع رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: والدین و مربیان آموزشی باید مراقب کودکان در شیوه استفاده از این منابع باشند تا آن‌ها در فضای مناسب یادگیری قرار بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر تولید و ارایه محصولات فرهنگی پرجاذبه و مفید افزود: ‌نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار «نمایه گنجینه مطبوعات کودک و نوجوان» که پدر و مادرها تا حدودی با نشریات و مطالب مندرج در آن آگاهی دارند، منبع مناسبی برای ارایه به فرزندان با هدف یادگیری بیشتر محسوب می‌شوند.

حسینی گفت: امروزه در دنیا، سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای متعددی ساخته می‌شود که هدفشان تخریب ذهن کودکان و نوجوانان ایرانی است. بنابراین، اگر مسوولان و صاحب‌نظران منابع مورد نیاز کودکان را تامین نکنند، آن‌ها به سراغ منابع غیراسلامی و غیراخلاقی می‌روند.

وی همچنین از راه‌اندازی رادیو کتاب در ایام عید غدیر خبر داد و گفت: این اقدام با اهتمام ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. در این برنامه هم کتاب و هم نشریات و مطبوعات معرفی و نقد و بررسی می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: اکنون مجلات و نشریات متعددی در کشور تولید شده‌اند اما باید زمینه‌های کاربرد و استفاده از این مجلات و نشریات نیز فراهم شود.

محمد ناصری، مدیر مسوول مجلات «رشد» از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: در دفتر انتشارات کمک آموزشی 32 عنوان نشریه تولید می‌شود، بخشی از این مجلات مربوط به دانش‌آموزان است و برخی دیگر به فرهنگیان مربوط می‌شوند.

مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی با بیان این‌که شمارگان سالانه این مجلات در بخش دانش‌آموزی بیش از 30 میلیون نسخه است، افزود: با توجه به رویکرد وزارت آموزش و پرورش که فضای یاددهی ـ یادگیری را تنها به محتوای کتاب‌‌ها محدود نمی‌کند بلکه با تولید بسته‌های آموزشی به تنوع فضای یادگیری اقدام کرده است، تهیه نرم‌افزار «نمایه گنجینه مطبوعات کودک و نوجوان» می‌تواند به فرهنگیان و دانش‌آموزان در آشنایی با منابع متعدد آموزشی کمک کند.

مدیر مسوول مجلات «رشد» با بیان این‌که وزارت ارشاد مسوول و متولی امر کتاب در همه حوزه‌ها محسوب می‌شود و به‌خوبی نیز تاکنون فعالیت کرده است، عنوان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم تا برای انتخاب کتاب‌‌ها برای عرضه و توزیع در سراسر کشور نسبت به کتاب‌هایی که توسط کارشناس‌های وزارت آموزش و پرورش در طرح «سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی» به‌عنوان کتاب مناسب معرفی می‌شوند، عنایت و توجه بیشتری کند.

در پایان مراسم، «نمایه گنجینه مطبوعات کودک و نوجوان» توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شد. 

این نرم‌افزار حدود 400 هزار صفحه آرشیو نشریات کودک از سال 1349 تا 1389 را در بردارد که حجم قابل توجهی از آن مربوط به نشریات پس از انقلاب است. در این نمایه حدود 200 گیگابایت اطلاعات و 90 عنوان نشریه در قالب 10 هزار شماره گنجانده شده است.

این مجموعه در قالب‌های مختلف جست‌وجوی ساده، پیشرفته، پیمایشی، عنوان، موضوع، تاریخ، شماره نشریه و حتی شماره صفحه در قالب‌های چندرسانه‌ای آماده شده که قابلیت‌های متعددی همچون چاپ، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی دارد. این نمایه قابل استفاده برای کودکان و پژوهشگران عرصه نشریات کودک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها