یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
بنی‌اسدی به دنبال پیدا کردن هویت ایرانی در تصویرگری‌هایش بوده است

نشست «بررسی آثار و تقدیر از محمد علی بنی اسدی» روز گذشته برگزار شد و در آن کیفیت بالای ادبی و هنری آثار، نگاه شرقی و بومی و کار مستمر در عرصه تصویرگری کودک به عنوان شاخص‌های کار بنی‌اسدی معرفی شد. شهرکی‌هاشمی، مدیر عامل انجمن تصویرگران نیز درباره بنی‌اسدی اظهار کرد: بنی‌اسدی به دنبال پیدا کردن هویت شرقی، ایرانی و شخصی در تصویرگری‌هایش بوده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست تخصصی «بررسی آثار و تقدیر از محمد علی بنی اسدی» روز 6 خرداد ماه 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست درباره نگاه و شیوه کار خود در تصویرگری سخن و گفت و پس از آن نوش‌آفرین انصاری، عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک درباره فرآیند انتخب نامزد جایزه هانس کریستین آندرسن توضیحاتی ارایه کرد و گفت: دوستانی که در کمیته انتخاب کار تهیه و بررسی پرونده آقای بنی‌اسدی را برای معرفی به این جایزه بین‌المللی برعهده داشتند، مسوولیت مهمی را پذیرفته بودند چون بخش مهمی از موفقیت در صحنه بین‌المللی به داشتن پرونده عمقی و تایید شده بستگی دارد.

دبیر شورای کتاب کودک در بخش دیگری از سخنانش سوالی را خطاب به بنی‌اسدی مطرح کرد و گفت: کانون در گذشته نقش موثری در پرورش نویسندگان، فیلمسازان و تصویرگرانی همچون شما داشت؛ به نظر شما کانون هنوز هم چنین نقشی را ایفا می‌کند؟

بنی‌اسدی در پاسخ به این سوال، خلاصه‌ای از سابقه فعالیتش به عنوان عضو و مربی در کانون بیان کرد و افزود: کانون سابقاً فعالیت گسترده‌ای داشت و حتی به دورافتاده‌ترین روستا هم کتاب‌رسانی می‌کرد. سال‌های بعد هم کانون کارهای جذابی را ادامه داد اما متاسفانه من در آن سال‌ها سعادت همکاری با کانون را نداشتم.

سحر ترهنده، دیگر سخنران این نشست بود که معیارهای انتخاب کتاب برگزیده در جایزه هانس کریستین آندرسن را معرفی کرد: کیفیت بالای ادبی و هنری آثار، تناسب اثر با توانمندی‌های مخاطب، تلاش مستمر نویسنده و تصویرگر، اصالت اثر و داشتن سهم پایدار در ادبیات کودک و نوجوان کشور پديدآورنده اثر و ادبیات جهان از جمله معیارهای کلی انتخاب آثار برگزیده در این جایزه است.

این داور بین‌المللی درباره اختصاصات آثار بنی‌اسدی اظهار کرد: به نظر داوران بین‌المللی کارهای بنی‌اسدی بسیار شرقی و بومی هستند و این هنرمند به دور از کلیشه‌ها و شعارهای مرسوم توانسته است نشانه‌ها و عناصر کهن کتیبه‌ها، نگارگری و سازه‌های کهن را متناسب با زندگی امروزی بازآفرینی کند.

وی افزود: بنی‌اسدی آهسته و پیوسته و بدون جشنواره‌زدگی برای باور خود و بچه‌های این مرز و بوم کار کرده است. آزادی در خط و حرکت از دیگر ویژگی‌های آثار این تصویرگر موفق عنوان شد.

ترهنده با بیان توجه ویژه داوران به طنز آثار بنی‌اسدی در این‌باره گفت: داوران بین‌المللی با وجود بی‌اطلاعی از متن کتاب‌های بنی‌اسدی به خوبی طنز آثار او را درک کردند.

او با بیان حمایت‌های مالی ناشران خارجی از تصویرگران موفق اظهار امیدواری کرد در ایران نیز اتفاقات مشابهی رخ دهد. ترهنده گفت: پیتر سیس تصویرگر برگزیده جایزه آندرسن 2012 از چهار سال حمایت مالی ناشرش برخوردار بود و موفق شد تصویرگری ماندگار کتاب سیمرغ اثر عطار را خلق کند و این جایزه را به دست آورد.

دکتر کوروش پارسانژاد سخنران دیگر این نشست درباره بنی‌اسدی گفت: بنی‌اسدی آنقدر پیوسته، درست و با ساماندهی کار کرده است که نامزدی در جایزه آندرسن چیزی به اعتبارش اضافه نمی‌کند.

سرپرست بخش گرافیک کانون درباره ویژگی‌های آثار بنی‌اسدی اظهار کرد: رسیدن به یک حس و حال شخصی در کنار احترام گذاشتن به مخاطب، ترکیب‌بندی‌های محکم و فضای اکسپرسیو، پالت رنگی گسترده و متناسب با روحیات مخاطبان گروه‌های سنی مختلف، دفورماسیون و کارکترسازی‌های خاص خود از جمله خصوصیات کارهای بنی‌اسدی است.

وی ادامه داد: علاوه بر خصوصیات بیان شده، بنی‌اسدی سال‌ها معلمی کرده است و درس دادن مکمل کار حرفه‌اي هنرمند است. کلنجار رفتن با دانشجو سبب می‌شود معلم خودش را به روز نگه دارد و چیزهایی را نیز در تقابل با دانشجو بیاموزد.

پارسانژاد در پایان گفت: شخصیت بنی‌اسدی مثل کارهایش پاک و دوست‌داشتنی است.

علی هاشمی‌شهرکی در بخش دیگری از این نشست درباره تصویرگر ایرانی نامزد جایزه آندرسن 2012 اظهار کرد: بنی‌اسدی تصویرگری است که به دنبال پیدا کردن هویت ایرانی، شرقی و شخصی در آثارش بوده و یکی از کسانی است که نقش موثری در مدرن شدن تصویرگری ایرانی داشته‌اند.

مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران جستجوگری و کنکاش را یکی از ویژگی‌های آثار بنی‌اسدی دانست و گفت: همین ویژگی سبب شده پیش روی کسانی که آثار او را دنبال می‌کنند همیشه راه‌های جدیدی باز شود و این اتفاق ساده‌ای نیست که به راحتی قابل دسترسی باشد.

وی درباره سبک شخصی این تصویرگر گفت: بنی‌اسدی دنیای منحصربه‌فردی دارد که به خاطر جستجوگری‌اش تمام شدنی نیست. محور تصویرگری بنی‌اسدی طراحی دنیای شخصی خودش است.

کمال طباطبایی، تصویرگر کتاب‌های کودک نیز درباره بنی‌اسدی سخن گفت. وی اظهار کرد: بنی‌اسدی از معدود هنرمندانی است که  در عرصه تصویرگری کتاب کودک حضوری مستمر و پیوسته داشته است. نگاه طناز، لطیف و بازآفرینی نگاره‌های جاودانی فرهنگ قدیمی ایران از جمله ویژگی‌های این هنرمند است.

بهزاد غریب‌پور، تصویرگر کتاب‌های کودک نیز سخنانی کوتاه درباره بنی‌اسدی اظهار کرد و گفت: بنی‌اسدی به کودکی‌اش وفادار بوده است.

شهرام اقبال‌زاده نیز فروتنی، صمیمیت و محبت را از ویژگی‌های اخلاقی بنی‌اسدی دانست و گفت: فروتنی باعث تداوم خلاقیت بنی‌اسدی بوده و سبب شده او هنرش را تجاری نکند.

این مترجم و منتقد کتاب‌های کودک و نوجوان افزود: من صلاحیت صحبت درباره ویژگی‌های تخصصی آثار بنی‌اسدی را ندارم اما فکر می‌کنم تنوع در تصاویر این هنرمند قابل تحسین است.

وحید طوفانی, مدیر کتابخانه مرجع کانون نیز در این نشست سخن گفت. وی با اظهار تاسف از مختصر بودن مراسم تجلیل از بنی‌اسدی گفت: البته جامعه از این موضوع متضرر می‌شود و گرنه بنی‌اسدی در جوامع بین‌المللی می‌درخشد.

غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم باسابقه حوزه کودک و نوجوان نیز در پایان این نشست درباره انتخاب بنی‌اسدی به عنوان نامزد جایزه آندرسن 2012 صحبت کرد. وی گفت: وقتی در بازدید از نمایشگاه بولونیا عکس بنی‌اسدی را در غرفه IBBY در بین پنج نامزد نهایی این جایزه دیدم به ایرانی بودن خودم بالیدم. 
 
این نویسنده افزود: زمانی در بولتن داخلی کانون درباره بنی‌اسدی که مربی جوانی بود نوشتم: من امید بزرگی در این مربی نقاشی بزرگ و مرد بزرگ می‌بینم و خیلی خوشحال شدم که این پیش‌بینی‌ام در بولونیا تحقق یافت.

در پایان این نشست، لوح تقدیر و هدیه ای از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به محمدعلی بنی‌اسدی اهدا شد.

محمد علی بنی‌اسدی تصویرگر ایرانی به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ معتبر جهانی هانس کریستین اندرسن 2012 (معروف به نوبل کوچک) معرفی شد و توانست به جمع پنج نامزد برگزیده مرحله پایانی این جایزه راه یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها