جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
تکیه فاضل هندی؛ آرامگاه بزرگان اهل قلم

تکیه فاضل هندی تخت فولاد اصفهان، به مناسبت مقبره بهاالدین محمدفاضل (ملقب به تاج الفقها) تکیه فاضل نام گرفته است. این فقیه بزرگوار، صاحب آثار ارزشمندی از جمله «کشف اللثام» است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تکیه فاضل هندی تخت فولاد مشاهیری از جمله بهاالدین محمد فاضل اصفهانی، ملامحمدنایینی، حاج سید یوسف خراسانی، سید محمدجواد خراسانی، آقا سیدمحمدرضا خراسانی، حاج سیدعلی نقی موسوی زنجانی، میرمحمدحسین حسینی، میرمحمدصادقی، حاج ملامحمدصادق، حاج شیخ عبدالحسین محلاتی، آقاسیدزین‌العابدین طباطبایی ابرقویی، محمد حسین ضیا اصفهانی، سید محسن میرمحمدصادقی، سیدعلی خراسانی، سیدهاشم خراسانی، میرزامحمدحسین مدرس، میرسیدمحمد علی شهشهانی و شیخ محمدحسین فاضل کوهانی مدفونند.

این تکیه به دليل وجود مقبره بهاالدین محمدفاضل (ملقب به تاج الفقها) تکیه فاضل نام گرفته است. او که از بزرگترین و مشهورترین فقهای اواخر صفویه بود، در سال 1131 قمری در دوران حمله افغان‌ها بدرود حیات گفت و در تخت فولاد به خاک سپرده شد. سپس علما و بزرگان زیادی در نزدیکی مزار وی دفن شدند.

بهاالدین محمد نزد پدرش و علامه مجلسی درس خواند. گفته مي‌شود كه در اوایل نوجوانی به سبب هوش سرشارش می‌توانست کتاب «مطول علامه تفتازانی» را تدریس کند. او از راه کتابت و استنتاخ، روزی خود را به‌دست می‌آورد. مهمترین کتاب وی «کشف اللثام» در شرح قواعدالاحکام علامه حلی است که یکی از بهترین کتاب‌های فقهی شیعه به حساب می‌آید. دیگر تالیفات او «المنهاج السویه فی شرح روضة البهیه»، «اللئالی العبقریه» و «حکمت خاقانیه» است. او از آن‌جا که مدتی به هند سفر کرده بود، به فاضل هندی مشهور شد.

حاج سیدیوسف خراسانی (وفات 1263 ه.ق) فقیه و عالم کامل زمان خود بود. او جد سادات خراسانی در اصفهان است. معروف‌ترین کتاب‌ او «الکواکب الضیاییه» در شرح زبدة‌الاصول شیخ بهایی نام دارد. سیدمحمدجواد خراسانی (وفات 1352 ه.ق) نیز صاحب آثاری از جمله «رساله در تعبیر خواب» و «رساله در رویاهای صادقه» است. وي فرزند حاج سیدجواد آقا سید محمدرضا خراسانی (وفات 1397 ه.ق) بود و ریاست حوزه علمیه اصفهان را بر عهده داشت و از خدمات بزرگش تاسیس کتابخانه مدرسه صدر بازار اصفهان است.

حاج شیخ عبدالحسین محلاتی (وفات 1323 ه.ق) نیز از عالمان و فقهای مدفون در تکیه فاضل هندی است. او 26 جلد کتاب و رساله دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به «مغتنم‌الدُرَر» در سه جلد و «حاشیه بر رسایل شیخ مرتضی انصاری» اشاره کرد.

آقا سید زین‌العابدین طباطبایی ابرقویی (وفات 1372 ه.ق) از شاگردان سید محمدباقر درچه‌ای و آخوند کاشی بود. او از جمله عارفان شهیر عصر خود نیز به حساب می‌آید و شهید دستغیب نیز در کتاب «داستان‌های شگفت» خود از کرامات وي داستانی را نقل کرده است. کتاب های ارزشمند «ولایة المتقین» و «ولایت ائمه هدی(ع)» نشان‌دهنده عمق ارادت وي به ائمه اطهار(ع) است.

سیدمحسن میرمحمدصادقی (وفات 1328) فقیه و عالم محقق برجسته در زمان خود بود. از جمله تالیفات او می‌توان به «رساله در اصول دین» و «رساله در صیغه‌های انواع عقود» اشاره کرد.

سید علی خراسانی (وفات 1365 ه.ق) مشهور به جهاد اکبر، مدیر روزنامه‌ای به همین نام از روزنامه‌های صدر مشروطیت اصفهان بود. سید هاشم خراسانی نیز برادر کوچکتر اوست و ملقب به جهاد اصغر.
آخرین کسی که در این نوشتار معرفی می‌شود، میرزا محمدحسین مدرس (وفات 1402 ه.ق) خواهرزاده آیت‌الله شهید سیدحسن مدرس است. او ادیب و پزشک بود و بیش از دو کتاب تالیف کرد که از آن میان می‌توان به «اربعین قانع»، «دیوان اشعار»، «ره‌آورد قانع» و «شجره طوبی» اشاره کرد. او در شعر، قانع تخلص می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها