شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
محمدعلی قاسمی؛ منظره‌ای شکوهمند

«محمدعلی قاسمی»، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و مدیر سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام در بسیاری از اقدامات، جزء اولین‌ها و بهترین‌ها در میدان فرهنگ و هنر به شمار می رود. نهضت انتشار سروده‌های شاعران و تألیفات نویسندگان و پژوهشگران ایلامی، انتشار مدخل‌هایی از دانشنامه ایلام از آن جمله‌اند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - بهروز سپیدنامه، منتقد ادبی و پژوهشگر در حوزه جامعه‌شناسی: در روز چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402ساعت 17، سالن اجتماعات مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، مراسم تودیع و نکوداشت بازنشستگی محمدعلی قاسمی مدیر حوزه هنری برگزار شد.
 
 برای اولین بار، به دقت او را نگاه کردم. سیاهی‌های  مویش به سپیدی رفته بود اما هنوز آن صمیمیت و آرامش در چهره‌اش موج می زد. با خود گفتم چقدر سعادت می خواهد که انسان بر عهدی که با خدای خویش بسته است همچنان استوار بماند.
 
«محمدعلی قاسمی» یکی از دوستان قدیمی و صمیمی بنده است که همواره در صراط جوانمردی، پایمردانه حرکت کرده است. او تقوا و دانش را در طریقت، به توکل پیوند زده و تحمل در دشواری‌ها را سر لوحه امور خویش قرار داده است.
 
در طول سالیان دور و دراز برادری و دوستی که با او داشته و خواهم داشت، وجود نازنین‌اش را عاری از هر گونه رنگ و ریا دیدم. او برای حل مشکلات افراد آشنا و غریب، از جان مایه گذاشته و هیچگاه، صدقات و کارهای نیکی که انجام می‌داد، با منت و آزار باطل نساخت.
 
آزادگی و صراحت لهجه از دیگر ویژگی‌های اوست.  او در طول دوره مدیریتی‌اش، بر اساس لزوم مالایلزمی که به آن اعتقاد داشت، یک ریال حق مأموریت و اضافه‌کار به خود اختصاص نداد و ذره‌ای از سفره حوزه هنری را نخورد و نیاشامید تا دامنش از تعلقات آزاد و زبانش برای گفتن حق تیز باشد.
 
شخصیت دوست‌داشتنی و آیینه‌وار ایشان،جاذبه‌ای داشت که تمامی هنرمندان صاحب نام استان را دور خود جمع کرد تا به حوزه هنری ایلام اعتبار بخشند. وی با بهره گیری از توان بالای اهالی فرهنگ و هنر، گام‌های بسیار بلندی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای جوان و انباشت و نسل سازی فرهنگی و هنری در استان ایلام برداشت.
 
محمدعلی قاسمی در بسیاری از اقدامات، جزء اولین‌ها و بهترین‌ها  در میدان فرهنگ و هنر به شمار می رود. نهضت انتشار سروده‌های شاعران و تألیفات نویسندگان و پژوهشگران ایلامی، انتشار مدخل‌هایی از دانشنامه ایلام از آن جمله‌اند. جریان نظام‌مند تجلیل از اهالی فرهنگ و هنر استان، جزء افتخارات مدیریتی اوست.
 
 توجه ویژه به زبان و ادبیات بومی که به تولید گونه‌های ماندگاری از شعر و داستان کردی، لُری و لکی منجر شد از دیگر اقدامات ستوده‌ای است که انجام داده است.
 
شرح بی‌نهایت برگزاری کلاس‌های متعدد آموزشی،کارگاه‌های متنوع فرهنگی و هنری، نمایشگاه های فراوان و... امکانات بسیار محدود، حرفی از آن هزاران است که در عبارت آمده است.
 
و اما سازه شکوهمند «برج هنر» که در نوع خود جزء سازه‌های  بی نظیر ملی است، با همت او کلنگ خورد و در دوران او مراحل تکمیلی ساخت را طی کرد. دوستان شاهدند که او برای جذب اعتبار برای تکمیل این سازه، چه خون دل‌هایی خورد و چه مجاهدت هایی کرد.
 
مدیریت تلفیقی قاسمی متکی بر باورمندی به استقلال کاری حوزه هنری و تعامل و همکاری با سایر ادارات و نهادهای فرهنگی و هنری بود. حوزه هنری استان ایلام در زمان مدیریت او زیر چتر حمایت و قیومیت هیچ نهاد و اداره ای قرار نگرفت.
 
محمدعلی قاسمی جزء اولین روزنامه‌نگاران ایلام است. او شاعری توانا و نویسنده‌ای چیره دست است و از او آثار متعددی در حوزه شعر، رمان و پژوهش، منتشر شده است. تاریخ شفاهی در ایلام با نام محمدعلی قاسمی آغاز می شود.
 
قاسمی مانند منظره شکوهمندی است که باید از آن فاصله گرفت تا عظمت آن در قاب چشمان بینندگان جای گیرد. باید زمان بگذرد که بدانیم چه نادره گوهری از عرصه مدیریت فرهنگی کنار رفته است.
 
ضمن ارج نهادن به تلاش‌ها و اقدامات  ارزنده  و ستودنی مدیران پیشین حوزه هنری ایلام آقایان عبدالله فرخنده و محمد کرم اللهی برای محمدعلی قاسمی که با نام نیک و عاقبت به خیری مدیریت را واگذار نمود آرزوی هر آن چه خیر است دارم و برای آقای سعید خیراللهی که از هنرمندان شناخته شده این دیار است موفقیت و سربلندی را آرزومندم.
 
به گزارش ایبنا محمدعلی قاسمی، متولد اول مهرماه سال 1348 در شهر ایلام و از شاعران و نویسندگان فعال و پیشرو استان به شمار می‌رود و تاکنون آثار فراوانی در قالب داستان کوتاه، شعر، رمان، ادبیات پایداری و دفاع مقدس و آیینی منتشر کرده است. رمان «عزیز بومی» برگزیده کتاب سال دفاع مقدس و مجموعه شعر «برانگیخته با عشق» مقام نخست و جایزه بین‌المللی عزت و افتخار حسینی را به دست آورده است.

از وی تاکنون کتاب‌های:از گ‍ل‍وی‌ گ‍ل‌ و گ‍ل‍ول‍ه‌ (ش‍ع‍ر پ‍ی‍ش‍رو م‍ق‍اوم‍ت‌)، ب‍ران‍گ‍ی‍خ‍ت‍ه‌ ب‍ا ع‍ش‍ق‌ (غزل‌های عاشورایی)، بو و مه‌شین‌(داستان)، توپ‌ها دهل می‌زنند (مهران در جنگ)، ح‍ی‍ات‌ س‍رو، در ستایش جهل‌(شعر فراگاه)، دی‍وان‌ ک‍ام‍ل‌ ش‍اک‍ه‌ و خ‍ان‌‌م‍ن‍ص‍ور(گ‍ردآوری‌ و ت‍ص‍ح‍ی‍ح)، راپ‍ُرت‌ه‍ای‌ ع‍اش‍ق‍ان‍ه‌ (مجموعه شعر)، طعم خدا‌(داستان بلند زندگی شهید شیرودی) عزیز بومی (رمان دفاع مقدس)، معمای مامی(خاطرات مربوط به سردار شهید عباس مامی به نقل از خانواده، دوستان، فرماندهان و همرزمان)، ن‍ام‌ ت‍م‍ام‌ ک‍ش‍ت‍گ‍ان‌ ی‍ح‍ی‍اس‍ت‌(مجموعه 6 جلدی)‌ (داستان کوتاه دفاع مقدس) هات (رمان فراگاه)،یادهای یادگار‌ (خاطرات سردار شهید حاج یادگارامیدی فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 11 امیرالمومنین(ع) (به نقل از خانواده، همسر، دوستان و همرزمان) آهنگ یاری (زندگی‌‌نامه داستانی) کارنامه صیاد سعادت (یادنامه سردار شهید کاظم فتحی‌زاده)،سال‌های بی‌برادر (تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس به روایت سردار عبداله موسی‌بیگی از فرماندهان دوران دفاع مقدس) شکارچی گوش‌بُرها (تاریخ شفاهی دفاع مقدس)،حدیقه حیدری(خاطرات عارف مجاهد آیت‌الله شیخ عبدالرحمن حیدری‌ ایلامی به نقل از خانواده، یاران و دوستانش)جنگجوی قهرمان (خاطرات سردار رشید شهید اسلام، شهید تقی رحیمی‌مقدم (به نقل از همسر،خانواده، یاران‌ و‌ هم‌ رزمانش) و صحیفه ‌سلطانی (خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ‌عباس سلطانی به نقل از خانواده، بستگان، دوستان و یارانش) منتشر شده است.
 
محمدعلی قاسمی،  از ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ تا اردی بهشت 1402 رئیس حوزه هنری استان ایلام بود و آیین تکریم و تودیع و معارفه وی در روز چهارشنبه 13 اردی بهشت ماه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها