سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
ايران از نگاه سفير سابق چين

برداشت‌هايي از دوره اقامت لیوجین تانگ، سفیر سابق چین در تهران، در كتابي موسوم به «ایران، مشاهده از نزدیک» با مقدمه ازوانگ منگ، وزیر فرهنگ اسبق چین، از سوی انتشارات کتاب شانگ‌های به زبان چيني منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، این کتاب سپتامبر 2009 تدوين شده است.

از عناوين اين كتاب كه در پنج بخش تنظيم شده، مي‌توان به تاریخ ایران، عادات اجتماعی ایرانیان، هنر ایران، آداب و رسوم ایرانیان، توجه جامعه جهانی به مسایل ایران و مباحث مختلفی درباره ایران اشاره كرد.

در بخش نخست اين اثر، «تاریخ ایران» با تبيين مسایلی نظير تاریخ کهن ایران بر اساس سنگ‌نوشته‌ها، تغییر زبان فارسی در طول تاریخ، روابط تاریخی بین یهودیان و ایرانیان، روابط تاریخی بین فارس قدیم و چین، آیین تشیع در ایران، زرتشت؛ یادگار سه هزار ساله ایران و عشق ایرانیان به سرزمین فلسطین، بررسی شده است.

«عادات اجتماعی ایرانیان» در بخش دوم اين اثر آيين‌هايي نظير چهارشنبه سوری، رابطه بین ایرانیان، مراسم عاشورا، عشق به شهادت، ازدواج موقت در ایران، پرستش شیر در میان یکی از اقوام ایرانی، ایران؛ کشور گل، زنان ایران، تاریخ میلادی و شمسی در ایران و نام خانوادگی در ایران، بررسي شده‌اند.

بخش سوم کتاب با نام «هنر ایران» به مسایلی مانند جایگاه والای شعرا بین ایرانیان، بناهای تاریخی ایران، جایگاه هنر مینیاتور بین مقامات عالی و مردم عادی، فرش؛ هنر فاخر ایران، سینما و فیلم ایران و سکه‌های ایرانی اختصاص دارد.

دریای خزر تفرجگاه بزرگ ایران، جایگاه شهر قم؛ شهر بزرگ شیعیان، خاطرات سفر به شهر مقدس مشهد، چرا جِِنگ خِه( دریانورد بزرگ مسلمان دوران سلسله مینگ) به تنگه هرمز عشق می‌ورزید، کوه دماوند، معرفی شهر زعفران؛ گیاه با ارزش، پسته ایران، روی انبار بزرگ انرژی، مناظر ایران و زلزله بزرگ بم، موضوعاتی‌اند که نویسنده در بخش چهارم کتاب تحت عنوان «آداب و رسوم ایرانیان» به آنها توجه مي‌كند.

در بخش پنجم و پایانی کتاب موسوم به «توجه جامعه جهانی به مسایل ایران» نویسنده مطالبی درباره رفسنجانی؛ درخت تنومند و همیشه سبز سیاست، احمدی‌نژاد؛ رییس جمهور مردمی ایران، سپاه پاسداران؛ محافظ انقلاب اسلامی ایران، مشکلات 30 ساله در روابط ایران و آمریکا و مشکلات سیاسی بین ایران و انگلیس را بررسي و در پایان نام سلسله پادشاهان ایران را ذکر کرده است.

«لیو جین تانگ» علاوه بر زبان چینی و انگلیسی، زبان‌های عربی و فارسی را نیز در دوران اقامت در کشورهای عربی و ایران فراگرفت و به فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی بسیار علاقمند شد. وي سال 1945 در شهر دندونگ از استان لیائونینگ در شمال چین متولد شد و سال 1969 از دانشگاه زبان‌های خارجی پکن فارغ التحصیل و از سال 1972 در وزارت امور خارجه این کشور مشغول به کار شد. 

او از سال 2002 تا 2007 به مدت پنج سال سفیر چین در ایران بود و پس از بازگشت از ایران بازنشسته شد و اکنون به عنوان معاون انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی و معاون انجمن دوستی چین و ایران فعالیت می‌کند.

كتاب «ایران، مشاهده از نزدیک» اثر لیوجین تانگ، سفیر سابق چین در تهران، از سوی انتشارات کتاب شانگ‌های در310 صفحه چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط