شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
"تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري در جنگ" منتشر شد

كتاب مجموعه مقالات "تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري در جنگ ايران و عراق" به اهتمام عليرضا كمري و ويراستاري فرانك جمشيدي تدوين و توسط مركز اسناد دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (مركز مطالعات و تحقيقات جنگ) منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، كتاب "تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري در جنگ ايران و عراق" در سه بخش تدوين شده است. بخش اول اين كتاب با عنوان "تاريخ‌نگاري جنگ؛ چالش‌ها، محدوديت‌ها، آسيب‌ها" در دو فصل مقالات و گفت‌وگوها تنظيم شده است.

در فصل اول مقالاتي با عناوين تاريخ و تاريخ‌نگاري جنگ ايران و عراق؛ دقايق و درنگ‌ها / محمد دروديان؛ جريان‌هاي تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري جنگ ايران و عراق / عليرضا كمري؛ تاريخ‌نگاري جنگ ايران وعراق، تنگناهاي پيش‌رو / محمد درويان؛ آسيب‌شناسي تاريخ‌نگاري جنگ / فرانك جمشيدي آورده شده است. 

فصل دوم اين بخش هم شامل گفت‌وگوهايي درباره تاريخ‌نگاري جنگ، تاريخي شدن يا نشدن جنگ از منظر تاريخ‌نگاري، آسيب‌ها و تهديدهاي تاريخ‌نگاري جنگ و بي‌طرفي تاريخي است. مهم‌ترين گفت‌وگو در اين فصل با دكتر رضا داوري صورت گرفته است.

بخش دوم كتاب، "تاريخ‌نگاري جنگ؛ ظهور و بروز، رشد و شكل‌گيري" نام گرفته است. 

فصل اول از اين بخش به تاريخ‌نگاري جنگ در مركز مطالعات و تحقيقات جنگ سپاه با مقالاتي از مجيد نداف و امير رزاق‌زاده پرداخته است.

فصل دوم با عنوان "تاريخ‌نگاري جنگ در ارتش" به شكل‌گيري تاريخ‌نگاري هشت سال دفاع مقدس در ارتش بر اساس مقاله‌اي از مسعود بختياري توجه دارد.
 
فصل سوم اين بخش با مقالاتي از عليرضا كمري و كاوه بيات با عناوين فراشدن از تبليغ و رسيدن به تبيين در تاريخ‌نگاري جنگ ـ دفاع مقدس و تاريخ‌نگاري جنگ؛ ناگفته‌ها و نانوشته‌ها شكل گرفته است.

فصل چهارم به گفت‌وگو با سردار ميرفيصل باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس درباره تاريخ‌ جامع جنگ اختصاص پيدا كرده است .

بخش سوم و آخر كتاب "تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري در جنگ ايران و عراق" در سه فصل تدوين شده است.

فصل اول شامل مقالاتي با عناوين درآمدي بر مطالعات نشانه‌شناختي روايت؛ شناسايي زمينه‌ها و عوامل موثر بر تغيير روايت جنگ؛ روايتگري (جنگ)؛ ملاحظات، آسيب‌ها، تهديدها و فرماندهان جنگ به روايت هم‌رزمان و هم‌رتبگان نظامي آن‌ها (ويژه‌نامه شهيد احمد كاظمي و شهيد حسن باقري) است كه توسط عليرضا كمري، محمد دروديان، محمد جان‌پور و فرانك جمشيدي نوشته شده‌اند.

فصل دوم گفت‌وگويي با مرتضي سرهنگي و هدايت‌الله بهبودي درباره "خاطره‌گويي، به مثابه گونه‌اي از روايت جنگ" است.

در آخرين فصل اين بخش كه سخنراني‌ها نام گرفته، دو عنوان روايت جنگ در اردوهاي راهيان نور از مرتضي مصطفوي و منشور روايتگري از حسين يكتا آورده شده است.

كتاب "تاريخ‌نگري و تاريخ‌نگاري در جنگ ايران و عراق" در قطع رقعي و 438 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 45000 ريال توسط مركز اسناد دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (مركز مطالعات و تحقيقات جنگ) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها