یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
رویداد ملی «خانه‌ام خرمشهر» برگزار می‌شود

تجلیل از سیدصالح موسوی، رزمنده‌‌ مستند «شهری در آسمان» شهید آوینی، مراسم نصب و رونمایی از تابلوعکس خرمشهرها، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، برنامه‌ای برای مخاطبان نوجوان، اکران فیلم دسته دختران و ایجاد دو مجموعه کتاب‌شهر در آبادان و خرمشهر از برنامه‌‎های رویداد ملی «خانه‌ام خرمشهر» است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌ای رویداد ملی پاسداشت چهل‌ویکمین سالروز آزادسازی خرمشهر با عنوان «خانه‌ام خرمشهر» با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و سیدمهدی ابطحی، دبیر رویداد برگزار شد.

در ابتدا علی فروزانفر با بیان اینکه آزادی خرمشهر یک جشن ملی بزرگ برای ایرانیان بوده است و از باب اینکه یک بار دیگر این موضوع را در ذهن بازسازی کنیم باید به جشن این روز در سال ۱۳۶۱ برویم که حقاً تمام ایران در آن روز خرمشهر بود، اظهار داشت: موضوع آزادسازی خرمشهر به‌عنوان یک پدیده زنده در ذهن ما مهم جلوه می‌کند چراکه خرمشهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای درگیر جنگ‌، در مقوله آزادسازی تبدیل به بزرگ‌ترین ظفر شد؛ لذا بزرگداشت آن مهم است. 
 
وی پرداختن به خرمشهر از جنبه‌های مختلف را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه وظیفه هنرمندان است به این ظفر و پیروزی جلوه بدهند، ادامه داد: بزرگداشت و آزادسازی خرمشهر با حادثه متروپل که کام مردم ایران را تلخ کرد، هم‌زمان شده است که امسال این برنامه به این دو موضوع می‌پردازد.  
 
معاون هنری حوزه هنری گفت: این اتفاق هم‌زمان در تهران و خرمشهر برگزار خواهد شد. افتتاح نمایشگاه «آن پنج نفر» در گالری خانه عکاسان، روایت تصویری از اتفاقات انقلاب اسلامی در روز دوشنبه ۴ خرداد و نمایشگاه آثار تجسمی که برگرفته از آثار گنجینه با موضوع خرمشهر است از ۳۱اردیبهشت تا ۳خرداد در نمایشگاه خانه ملت در مجلس شورای اسلامی برپا خواهد شد. 
 
فروزانفر به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و شب خاطره در این مناسبت‌ها اشاره کرد و گفت: اتفاقات ویژه در «خانه‌ام خرمشهر» تدارک دیده شده است.  

در ادامه، سیدمهدی ابطحی سخنان خود را با خاطره‌ای از ناصر پلنگی در هم‌صحبتی با جهان‌آرا شروع کرد و بیان کرد پلنگی در خاطره‌ای می‌گوید زمانی به بچه‌های جهان‌آرا قول دادم تصویر آن‌ها را در مسجد جامع نقاشی کنم؛ لذا پنج اثر ماندگار از ناصر پلنگی بر مسجد جامع خرمشهر نقش بست و در این سال‌ها برکاتی داشته است که در تصاویر رزمندگان دوران دفاع مقدس همواره دیده شده است. 
 
وی ترمیم نقاشی‌های استاد ناصر پلنگی را اولین برنامه رویداد «خانه‌ام خرمشهر» معرفی کرد و گفت: این برنامه از سوم خرداد شروع و تا ۲۰ روز ادامه خواهد داشت. کارگاه نقاشی دیواری توسط استاد گنجی و آیین رونمایی از سه سردیس از سیدمحمدعلی جهان‌آرا، بهنام محمدی و محسن وزوایی، از شهدای فتح خرمشهر سوم خرداد در موزه خرمشهر برگزار خواهد شد.
 
دبیر رویداد ملی «خانه‌ام خرمشهر» خاطرنشان کرد: از سیدصالح موسوی، رزمنده‌ای که در مستند «شهری در آسمان» شهید آوینی مدافعان روایت اول را دارد و از فعالان ۴۰ سال گذشته تاریخ شفاهی دفاع مقدس بوده و خدمات شایانی داشته است، تجلیل خواهد شد. 
 
ابطحی ادامه داد: روز سوم خرداد مراسم نصب و رونمایی از تابلوعکس «خرمشهرها» اثر احسان باقری با حضور عکاسان برگزار خواهد شد و جایزه هنری شهید بهروز مرادی به یکی از عکاسان اهدا می‌شود. استارت این جشنواره در شهر خرمشهر زده‌ خواهد شد. 
 
وی گفت: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» عنوان برنامه‌ای برای مخاطبان نوجوان است که در شش سانس برای ۲هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز خرمشهر و آبادان با محوریت شهید بهنام محمدی برگزار خواهد شد. کارگاه آموزشی جایگاه روایت در خلق آثار ادبی در شهر آبادان با حضور ۲۰ دانشجو حوزه هنری در قالب یک اردوی سه‌روزه برگزار خواهد شد و قرار است این اردو دو محصول مجموعه داستانک‌ها و سفرنامه را به همراه داشته باشد.
 
دبیر رویداد ملی «خانه‌ام خرمشهر» ادامه داد: اکران فیلم «دسته دختران»، ایجاد دو مجموعه کتاب‌شهر در آبادان و خرمشهر و آغاز بازسازی مجموعه هنری نخل خرمشهر را خواهیم داشت و یک پردیس هنری در آینده نزدیک در آبادان کلنگ خواهد خورد. 
 
رویداد ملی «خانه‌ام خرمشهر» از ۱ تا ۵خرداد۱۴۰۲ در تهران و خرمشهر برگزار خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها