شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
مجموعه چهارجلدی «شغل‌های رویایی» رونمایی شد/ ثروت من کودکان هستند

مراسم رونمایی از مجموعه چهارجلدی «شغل‌های رویایی» با ترجمه مجید عمیق در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجید عمیق، مترجم این اثر، اسفندیار معتمدی نویسنده و پژوهشگر، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمود سالک، فعال حوزه علوم و فنون سخنرانان این مراسم بودند که با اجرای مهرانگیز اخوی برگزار شد.
مجموعه چهار جلدی «شغل‌های رویایی» رونمایی شد
مجید عمیق در این مراسم بیان کرد: ۴۱ سال پیش کتابی را در انتشارات مدرسه به چاپ رساندم که استاد معتمدی راهنمای من بودند؛ بعد از آن تا به امروز ۶۷۶ عنوان کتاب در قالب ۱۵۰ مجموعه کتاب دارم. حدود ۱۰ تا ۱۵ سال ابتدایی در حوزه رمان کار می‌کردم و البته رمان‌هایی ترجمه کردم که احساس می‌کردم زندگی خودم بودند. با این حال از سال ۷۳ وارد کتاب‌های علوم و فنون شدم.

وی ادامه داد: ثروت من کودکان هستند. زمانی به یک کودک ۷ساله کتاب علمی هدیه دادم. سال‌ها گذشت و او یک مرد ۳۸ ساله شده بود. من را در آغوش کشید و گفت «آقای عمیق مهندس ژنتیک شده‌ام». در این زمان احساس کردم که جایزه بزرگی برده‌ام. این تمام دارایی من است.
مجموعه چهار جلدی «شغل‌های رویایی» رونمایی شد
اسفندیار معتمدی سخنران بعدی این مراسم بیان کرد: مجید عمیق سال ۱۳۳۲ در تبریز به دنیا آمد؛ اما خانواده‌اش به دلیل بیماری برادر مجبور به مهاجرت به ارومیه شدند؛ چرا که تصور می‌کردند گل‌های اطراف دریاچه ارومیه برای درمان رماتیسم خوب است. از همان روزهای اول مدرسه و پس از آن که خواندن و نوشتن یاد گرفت، در راه مدرسه متوجه یک کتاب‌فروشی شد که کتاب اجاره می‌داد و شبی ده‌شاهی می‌گرفت. عشق و علاقه او به کتاب در آن شهر به وجود آمد. تحصیلات مدرسه را به خوبی پشت سر گذاشت. در دوره دبیرستان وارد رشته طبیعی شد تا پزشکی بخواند. البته علت آن این نبود که جذب پزشکی شده باشد؛ بلکه به خاطر درد برادر و سابقه بیماری او این انتخاب را داشت. اما در نهایت نشد و به سمت ادبیات انگلیسی رفت. این شد که همراه با عشق به کتاب، زبان انگلیسی هم آموخت و پس از آن هر روز یک کار ماندگار از او داریم.

معتمدی افزود: در نهایت مجید عمیق متوجه شد که تنها در تهران، تئاتر فعال است. پس به تهران آمد و پس از جست‌وجوهای زیاد به کانون راه پیدا کرد و دید اینجا جمعی از عاشقان کودک و نوجوان و کتاب گردهم آمده‌اند. بنابراین شروع به کار در حوزه ادبیات کودک کرد. زمانی وارد حوزه کتاب داستانی شد؛ اما متوجه شد که در آنجا نویسنده زیاد است و احساس نیاز چندانی وجود ندارد. پس به سمت کتاب‌های علمی رفت تا به کودکان رازهای جهان را بگوید.
مجموعه چهار جلدی «شغل‌های رویایی» رونمایی شد
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: وقتی آقای عمیق به کانون راه یافت سن زیاد و تجربه چندانی نداشت؛ اما وقتی کانون را شناخت تصمیم گرفت که تأثیرگذار باشد و موفق هم شد.

وی با اشاره به آخرین اثر مجید عمیق بیان کرد: اولین شغلی که در این کتاب درباره آن صحبت شده «شکارچی سیاره‌ها» است. شکارچی سیاره‌ها درباره سیاره‌هایی حرف می‌زند که صدسال نوری با ما فاصله دارند. سیاره‌هایی که می‌خواهیم بدانیم در آن حیات و آب وجود دارد یا خیر! از دنیای آینده گفته می‌شود که در آن قبل از آن که طوفانی تشکیل شود باید بتوانیم مسیر باد را تغییر دهیم. درباره شغل‌هایی مانند پزشکی و مهندسی هم در کتاب صحبت شده است. اینکه آسمان‌خراش‌هایی ساخته شوند که بیش از ۸۰۰ هزار متر ارتفاع داشته باشند یا هواپیماهایی که بدون خلبان حرکت کنند. این چهار جلد را باید در مدارس قرار داد تا دانش‌آموزان آن را بخوانند و اگر نگران کنکور هستند بدانند که شغل‌های رویایی زیادی برای آینده وجود دارد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها