شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
شاعران کودک ریزبین‌ترین شاعران هستند

مراسم رونمایی از دو مجموعه شعر کودک توسط انتشارات مهرک (کودک و نوجوان سوره مهر) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از دو مجموعه شعر کودک «اتویم بی‌بخار است» و «دستمال خیس ابر» با حضور ناصر کشاورز، هادی خورشاهیان و غلامرضا بکتاش توسط انتشارات مهرک در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم ناصر کشاورز ضمن اشاره به آشنایی طولانی‌مدت با غلامرضا بکتاش گفت: شعرهای او دو سه ویژگی عمده دارند؛ اولین ویژگی این است که به لحاظ مضمون چیزی پشت شعرهایش است و در سطح قرار ندارد، دومین ویژگی این است که قافیه‌هایش شیرین است و او کشف‌هایی را انجام می‌دهد که جالب است و سومین ویژگی هم این است که بکتاش زبان خاص خودش را دارد و تحت‌تأثیر زبان شاعران دیگر نیست و برای زبان خودش هویت قائل است. سرودن شعر کودک یک وادی بسیار سخت و پیچیده است؛ چرا که باید با کم‌ترین کلمات بیشترین معنا را ارائه دهیم. شعر کودک وزن و کلمات محدودی دارد و گاهی این ویژگی باعث می‌شود که شباهت بین شعرهای شاعران پیش بیاید. بکتاش سعی دارد خودش کشف کند و کمتر این اتفاق برایش رخ دهد.

غلامرضا بکتاش در این نشست بیان کرد: این کتاب‌ها جدیدترین شعرهای من نیستند. از سال ۱۳۹۶ تلاش کردم پرکارتر شوم و هر روز بنویسم. تلاش دارم که نگاهم را به زاویه نگاه کودک نزدیک کنم و به افق آنها نزدیک شوم؛ ولی وقتی آقای کشاورز می‌نویسند ما نمی‌توانیم خیلی اوج بگیریم. او همه‌جا سرک کشیده و درباره همه‌چیز برایمان نوشته است.

هادی خورشاهیان، غلامرضا بکتاش را جزو بهترین شاعران حوزه کودک دانست و گفت: او شعر کودک را جدی گرفته است و سوژه‌هایش را کشف می‌کند. بکتاش سطح زبان و سوژه‌اش را به دلیل این که مخاطبانش کودک‌اند پایین نمی‌آورد و کلامش طنز خوبی دارد. شاعران کودک ریزبین‌ترین شاعران هستند؛ چون مخاطب‌شان مخاطب خاص است.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» به دو صورت حضوری و مجازی در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها