دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
داستان‌گویان اثری دارند که تا ابد فراموش نمی‌شود

نشست رونمایی از کتاب‌های مجموعه «عقیق» به همت انتشارات مهرک (کودک و نوجوان سوره مهر) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نشست با حضور خسرو باباخانی، نویسنده و کارشناس، سیداحمد مدقق و محسن امامیان از اعضای مجموعه عقیق برگزار شد.

در این نشست خسرو باباخانی درباره کلیت ادبیات بویژه ادبیات داستانی گفت: اگر درباره ادبیات داستانی صحبت کنیم ادبیات کودک و نوجوان نیز درون آن است. قبل از هرچیز از نظر من هر کسی که می‌نویسد فارغ از این که ضعیف باشد یا قوی، چون درحال انتقال عاطفه و احساسات است، کار مقدسی انجام می‌دهد. هدف قرار دادن نوجوانان نیز این امر را دوچندان می‌کند. نشر مهرک از این حیث که دارد کار تولید برای کودک و نوجوان انجام می‌دهد محترم است.

وی با اشاره به این که ادبیات داستانی مظلوم است بیان کرد: همیشه سرمایه‌گذاری بر علوم پایه‌ای چون علوم اجتماعی یا ریاضی و فیزیک و مانند این‌ها بوده است؛ اما کسی تحقیق نکرده است تا اثر داستان و داستان‌گویان در جامعه را بررسی کند. از نظر من، داستان‌گویان سلطان‌اند و جهان را می‌گردانند؛ اما چون در لایه‌های پنهان این اتفاق می‌افتد دیده نمی‌شود. آنها اثری دارند که تا ابد فراموش نمی‌شود. انسان خلقتش با قصه همراه است. به این فکر کنید که چرا بر اساس آمار، عمده ترس مردم تنهایی در شب و تاریکی هنگام خواب است؟ علت آن فیلم‌های ترسناک یا کتاب‌های این حوزه است که دیده و خوانده‌اند. من معادلات ریاضی و فیزیک را از خاطرم برده‌ام؛ اما قصه‌ای که در کودکی شنیده‌ام از یادم نرفته است. تأثیر داستان بیش از تأثیر علوم دیگر است. اگر علم را در قالب داستان می‌گفتند بیشتر در خاطرمان بود. شاید بزرگترین نقص ما هم همین باشد که علم در قالب داستان بیان نشده است؛ مثلا درباره کرونا آن همه آمار و اطلاعات اضافه دادند چیزی به خاطرمان نماند؛ اما اگر در قالب داستانی بیان می‌شد هنوز در یادمان بود.

باباخانی با بیان این که دو نکته مهم در هر اثر باید باشد عنوان کرد: نکته اول این است که کار باید عاطفه داشته باشد؛ چون تفاوت داستان با سایر گونه‌های نگارشی این است که توقع داریم عاطفه ما را درگیر کند. داستان دل خواننده را هدف قرار می‌دهد و حرفش را می‌زند. نکته دوم این است که باید بخش‌هایی از آن غیرمتعارف باشد. نویسنده باید خرق عادت کند. بشر امروز از زندگی روزمره و تکراری خسته است. تنها دنیای داستان است که در این هیاهو ما را جذب می‌کند و تجربیات را در اختیارمان قرار می‌دهد.

محسن امامیان، مهمان دیگر برنامه با بیان این که عضو کوچکی از خانواده عقیق است گفت: خانواده رسانه‌ای عقیق پنج سال پیش کارش را در حوزه تولید محتوا آغاز کرد و یکی از کارهای خوبش راهنمایی تولید کتاب و رمان نوجوان بود. این مجموعه با بررسی ایده‌های ده‌ها نویسنده جوان در چهار گروه، نویسندگانی را برگزید و من راهنمای یکی از این گروه‌ها بودم.

در پایان سیداحمد مدقق با اشاره به این که این دوره با مشارکت نویسندگان جوان بوده است بیان کرد: از این دوره رمان که ۱۶ هنرجو داشت، ۹ رمان تولید شده است که آمار جالب توجهی است. تلاش داشتیم ایده‌هایی را انتخاب کنیم که مناسب ذائقه نوجوان و بوم جغرافیایی ایرانی باشد. نکته‌ مهمی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که کار نشر کتاب حوصله و صبر فراوان می‌خواهد. تفاوت نسل جدید با ما این است که صبرشان کم است؛ علاقه‌مندان باید صبور باشند.
 
سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» به دو صورت حضوری و مجازی در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها