یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
«سفر به روزهای جنگ» روانه بازار نشر شد

خط مقدم در اولین تجربه‌ خاطره‌نگاری و ثبت خاطرات شفاهی از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان جنگ به سراغ خاطرات امیر سرتیپ سید حسام هاشمی رفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید حسام هاشمی در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده‌ افسری و مهر ۱۳۴۹ با درجه ستوان‌دومی فارغ‌التحصیل و در رسته‌ توپخانه ارتش مشغول خدمت شد. ایشان و افسران هم‌دوره‌شان در دوران انقلاب نقش پررنگی در شناسایی و جذب افسران و سازماندهی فرماندهان مذهبی و انقلابی در بدنه‌‌ ارتش شاهنشاهی داشتند و پس از انقلاب در هشت سال جنگ تحمیلی نیز،‌ در تمام رده‌ فرماندهی گردان، تیپ، لشکر و قرارگاه‌های مقدم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کردند.

در «سفر به روزهای جنگ» به لطف قلم جناب علامیان با جزئیات تمام این دوره‌ بیست ساله پیش‌روی خواننده است؛ از دانشکده‌ افسری و جلسات مخفی انقلابی‌مذهبی‌های ارتش شاهنشاهی تا کمین و ضدکمین اکراد ضد انقلاب و کومله و نهایت پایان عملیات مرصاد همراه با روایتی پُررنگ و کمتر گفته شده از فرماندهی سپهبد علی صیاد شیرازی.

همانطور که نویسنده‌ نیز در پیش‌گفتار آورده است:
«سید حسام هاشمی را بیشتر همراه با شهید علی صیاد شیرازی می‌شناسند. آن دو با هم دوران انقلاب، دفاع در کردستان و هشت سال جنگ تحمیلی را سپری کردند و دوستی‌شان تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۸، روز شهادت صیاد شیرازی، ادامه یافت.»

و همچنین ایشان در ادامه کتاب را این‌گونه معرفی کرده است:
«... در تاریخ دفاع مقدس، درباره‌ی جنگ در کردستان به‌خصوص جبهه‌ شمال غرب کمتر نوشته شده است. امیر، بیشتر دوران جنگ را در کردستان و منطقه‌ی شمال غرب گذرانده است. او در خاطراتش از این دوران، وقایعی را بازگو کرده است که بسیاری از آن‌ها از ناگفته‌های جنگ به حساب می‌آید.»

این دومین تجربه‌ همکاری خط مقدم و سعید علامیان است. پیش از این نیز کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» به قلم ایشان در خط مقدم منتشر شد که با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان کتاب، بیش از ۱۳۰هزار نسخه از آن به چاپ رسید و علامیان نیز در پانزدهمین جایزه‌ جلال آل‌احمد (بخش مستندنگاری شهید قاسم سلیمانی) به‌خاطر نگارش این کتاب، موفق به کسب جایزه شدند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها