دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
کتاب «دِیاری سو» منتشر شد

کتاب «دِیاری سو، نقد، بررسی و تحلیل اجمالی شعر تبری و دیدگاه‌ها» روانه بازار کتاب مازندران شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «دِیاری سو» کتابی در حوزه شعرتبری(مازندرانی) است،که به قلم منصور جعفری توسط انتشارات «حبله رود» روانه بازار کتاب شده است. نویسنده ضمن انتخاب اشعار تبری از شاعران مختلف، با ژرف‌اندیشی، بررسی و تحلیل و نقد آن، شناخت کاملی نسبت به زیر و بم و فراز و فرود شعر تبری بدست می‌دهد، و در حوزه  زبان، شکل، موسیقی، خیال و عاطفه، ساختار و مبانی زیباشناختی و سبک و در کل لفظ و معنا در شعر تبری و نقاط قوت و ضعف آن به بحث و تجزیه و تحلیل می‌پردازد.

نویسنده در ادامه، به صورت خلاصه و کوتاه، و با مثال‌ها و مستنداتی به دیدگاه‌های شاعران تبری پرداخته و در راستای آن، راهکارهایی را به شاعران و علاقمندان شعر تبری نشان می‌دهد تا شاعران با بهره‌مندی از تجربیات گذشتگان و مطالعه و تحقیق فراگیر و شرکت در انجمن‌ها و حضور در جشنواره‌ها و مسابقات شعر، روز به روز برای ارتقای اندیشه و رسیدن به قله نهایی شعر و ادب تبری دست یابند.

نویسنده کتاب، با بحث و تحلیل و شمارش تفاوت‌های میان شعر عامیانه و شعر رسمی و واکاوی شعر هجایی و اشعار عروضی در زبان تبری و سیر تاریخی ادبیات نوشتاری در زبان تبری از قرن چهارم و به ویژه پیشگامان شعر آن، از امیر پازواری تا نیما یوشیج و بعد از آن، با ژرف‌اندیشی و با استشهادات شعری و برشمردن نمونه‌های فراوان، نشان می‌دهد که برای شاعران امروزی در حوزه شعر تبری، بسیار راهگشا و چاره ساز است.

نویسنده در مجموع در چهار بخش با عناوین متنوع و موضوعات بایسته در حوزه شعر تبری، نقطه نظریات و ایده‌هایش را برای نخستین بار در حیطه شعر تبری بیان می‌کند  و بی‌تردید این کتاب، منبع دست اول و نویی برای محققان و نویسندگان در حوزه ادبیات تبری خواهد بود.

گفتنی است از میگون، قصران تهران و گرمسار و شهمیرزاد گرفته تا شهرهای تبری زبان استان گلستان و غلظت آن، در شعر تبری حوزه مازندران است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها