پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
شعر، مهمترین ثروت فارسی‌زبان‌ها است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: مهمترین پیونددهنده کشورها و ایران فرهنگی، شعر است؛ شعر، مهمترین ثروت ما ایرانیان و فارسی زبان‌ها است که با زبان آن مطالب خود را به هم منتقل می‌کنیم و با ابزار شعر به سمت مبارزه با آنچه که نمی‌خواهد فرهنگ، روحیات، برادری، مودت، اخلاص، دوستی، انسانیت، شرافت و.. با هم گره بخورد و پیش برود مقابله می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ محفل بین‌المللی خلیج‌فارس از سلسله محافل هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، سه‌شنبه (یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱) با حضور علی رمضانی(مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، محمدعلی مرادیان(مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اسماعیل جهانگیری (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان)، ادریس قریشی (فرماندار ابوموسی) و جمعی از شاعران  بین‎‌المللی و داخلی در جزیره ابوموسی برگزار شد.

در این محفل رضا اسماعیلی از ایران، حسن بعیتی از سوریه، محمد باقر جابر از لبنان، سیدسکندر حسینی از افغانستان، عسگر حکیم اف از تاجیکستان، شاه‌منصور شاه میرزا از تاجیکستان، احمد شهریار از پاکستان، سیدنقی عباس کیفی از هند، علی کمیل قزلباش از پاکستان، محمدکاظم کاظمی از افغانستان، جعفر محمد از ازبکستان، زامیق محموداف از جمهوری آذربایجان، یعقوب سهوزاده «زلال» از ایران و عبدالحمید انصاری نسب از ایران اشعار خود را خواندند.  

شعر، مهمترین ثروت ما ایرانیان و فارسی‌زبان‌ها است
در این محفل علی رمضانی با شعر «امیرالمومنین قربان نامت / خودم جاروکِش و کاکام غلامت» صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و میلاد جواد الائمه(ع) از همه هرمزگانی‌ها و  اهالی بوموسی که میزبان شاعران محفل شعرخوانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بودند تشکر می‌کنم. شاعران این محفل از کشورهای مختلف سوریه، لبنان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و جمهوری آذربایجان گرد هم‌آمدند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: اینجا جنوبی‌ترین نقطه ایرانی است که ما با افتخار به زبان فارسی در آن صحبت می‌کنیم. این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر به خود جسارت داد  تا به میان مردم جنوب کشور؛ جزیره و نگین درخشان بیایید و اعلام کند خلیج فارس، خلیج همیشه فارس است. مهمترین پیوند دهنده این کشورها و ایران فرهنگی، شعر است؛ شعر، مهمترین ثروت ما ایرانیان و فارسی زبان‌ها است که با زبان آن مطالب خود را به هم منتقل می‌کنیم و با ابزار شعر به سمت مبارزه با آنچه که نمی‌خواهد فرهنگ، روحیات، برادری، مودت، اخلاص، دوستی، انسانیت، شرافت و.. با هم گره بخورد و پیش برود مقابله می‌کنیم.

 وی همچنین گفت: شاعران حاضر در این محفل که رنج سفر را به جان خریدند در صورتی که شعر و اثری را به طور خاص درباره خلیج فارس و این سفر بسرایند و تقدیم جشنواره کنند ما حتما استقبال می‌کنیم. بوموسی دو کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه عمومی شهدای خلیج فارس دارد. خانه کتاب و ادبیات ایران به حق‌گذاری از این میزبانی، آثاری را برای تجهیز به این دو کتابخانه اهدا می‌کند. امیدوارم صدای شاعران از این محفل به ایران فرهنگی و مجموعه شهرها و استان‌های دیگر برسد تا همه خودشان را در شور و شعف حاکم بر این محفل سهیم و شریک بدانند.


مردم و دین خیمه‌های انقلاب هستند
اسماعیل جهانگیری(مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان) نیز در این محفل بیان کرد:  انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ پیروز شد و مبارزات آن را حضرت امام خمینی(ره) و یارانش دنبال کردند که ریشه، مبدا و هدف دارد. این انقلاب حرکتی بود در امتداد انبیای الهی. ریشه انقلاب اسلامی ایران با خلقت بشر هم ذات است؛ اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) همواره در تقیه بود تا شخصی از جنس و خون رسول الله آمد و اسلام را از تقیه خارج کرد. دشمنی با اسلام به این دلیل است که انقلاب و اسلام همان جریانی است که پیامبر دنبال می‌کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ این پیام را برای جهانیان داشت که حیات بدون وابستگی و سرسپردگی به بلوک شرق و غرب را ادامه می‌دهیم. طبق فرموده امام خمینی (ره) نه شرقی و نه غربی. امروز دنیا مجبور به کرنش در مقابل جمهوری اسلامی ایران است. شیاطین از همه جا سنگ‌اندازی می‌کنند و این نشان می‌دهد انقلاب به ثمر رسیده است. انقلاب ما  از چهل سالگی عبور کرده و در هیچ کجای دنیا بدون در نظر گرفتن جمهوری اسلامی ایران هیچ مناسبتی به ثمر نخواهد رسید. مردم و دین خیمه‌های انقلاب هستند؛ مردمی که همیشه همراه انقلاب بودند و انقلاب ما مبتنی بر دین و ایدئولوژی است. اگر تمام نعمت‌های الهی را در یک کفه ترازو قرار دهیم و نعمت ولایت را در کفه دیگر، نعمت ولایت سنگینی می‌کند چرا که نعمت ولایت نعمت هدایت‌گری است. از این رو قابل مقایسه با سایر نعمت‌های الهی نیست. بنابراین باید شکرگذار این نعمت باشیم.


خلیج فارس همیشه فارس بوده و خواهد بود
در ادامه، ادریس قریشی (فرماندار بوموسی) گفت: با نگاه ویژه دولت مردمی، برگزاری محفل جشنواره بین‌المللی شعر فجر در ابوموسی برای حفظ صیانت از نام خلیج‌فارس است؛ خلیج‌فارس همیشه فارس بوده و خواهد بود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) محفل های شعری زیادی با شاعران برگزار می‌کند و این نشان دهنده اهمیت موضوع شعر و شاعری در کشور ما است. این جشنواره برای اولین بار در سطح بین‌المللی و با این وسعت در شهرستان بوموسی برگزار می‌شود و انشاالله نقطه آغازی برای برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در آینده باشد.


 محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی نیز با اشاره به سفری که به ابوموسی داشت، گفت: به واسطه کتاب «ایران نرسیده به  امارات» به این جزیره سفر کردم؛ در این کتاب  به ظرفیت بالای بوموسی برای گردشگری ایران و محلی برای برگزاری محافل و جشنواره‌های مختلف اشاره شده است. امروز می‌بینیم که یکی از محافل هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در این جزیره برگزار شده است.  

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها