شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
فراخوان بخش ویژه جایزه شعر «خبرنگاران» منتشر شد

دبیرخانه‌ جایزه‌ کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران» فراخوان بخش ویژه شاعران بدون کتاب هفدهمین دوره را با گرامیداشت یاد علی مشکات، از نامزدهای درگذشته ادوار این بخش از جایزه منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با انتشار فراخوان این بخش که پذیرای مقاله‌های بخش جنبی با موضوع شعر انتقادی و اعتراضی خواهد بود، همچنین مهلت شرکت در بخش کتاب سال جایزه نیز تمدید شد.

هفدهمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران»، همچون دوره‌های گذشته، در سه بخش اصلی «کتاب سال»، «ویژه» (شاعران بدون کتاب شعر) و «تجلیل» (از یک عمر فعالیت شعری)، با داوری جمعی از شاعران خبرنگار و فعال رسانه‌ در حوزه فرهنگ و ادبیات، برگزار می‌شود. در این دوره بخش جنبی «پژوهش درباره شعر» نیز به جایزه اضافه شده است.

دبیرخانه‌ این دوره از جایزه‌ کتاب سال شعر خبرنگاران، از شاعران مایل به شرکت در بخش ویژه که تاکنون مجموعه‌ شعر در ایران منتشر نکرده‌اند، دعوت کرده، آثار خود را ز طریق سامانه «واشه» برای شرکت در این رقابت بفرستند.

شرکت‌کنندگان در این بخش نباید تاکنون (چه در سال‌های گذشته و چه در سال جاری) کتاب مجموعه‌ شعر در ایران منتشر کرده یا در نوبت نشر داشته باشند. باید تعداد شعرها دست‌کم بین 40 تا‌50 قطعه یا تعداد صفحه‌های مجموعه‌ شعرها دست‌کم بین 80 تا‌ 100 صفحه باشد.

حضور در این بخش برای تمام شاعران فارسی‌زبان داخل و خارج کشور، با هر ملیتی آزاد است و گزیده آثار برگزیدگان این بخش، در کتاب سالیانه این جایزه، منتشر خواهد شد.

علاقه‌مندان تا 30بهمن‌‌ماه 1401 فرصت دارند که فایل شعرهای خود را در نشانی پنل جشنواره در سامانه‌ «واشه» (سامانه‌ مدیریت جشنواره‌ها و رویدادهای ایران - سمجرا) به‌صورت الکترونیکی بارگذاری کنند.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش «پژوهش درباره شعر» نیز می‌توانند مقاله‌های خود را با موضوع شعر انتقادی و اعتراضی در ایران از مشروطه تاکنون یا شعر انتقادی و اعتراضی در جهان، از همین طریق می‌توانند بارگذاری کنند.

دبیرخانه جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران» در فراخوان هفدهمین دوره خود، یاد «علی مشکات» (نامزد بخش ویژه در چهاردهمین دوره جایزه) را گرامی داشته است. این شاعر و نویسنده اهل افغانستان، چند هفته پیش بر اثر ایست قلبی در شهر قم از دنیا رفت.

همچنین همزمان با انتشار فراخوان این بخش اعلام شد که مهلت فرستادن کتاب برای بخش انتخاب کتاب سال جایزه تا 16بهمن 1401 تمدید شده است.

در دوره شانزدهم این جایزه، کتاب «ده و ده دقیقه و سی ثانیه» اثر کیانوش خانمحمدی در بخش کتاب سال و نیز «علیرضا طبایی» در بخش یک عمر دستاورد شعری، برگزیده شدند. محبوبه راد، ثنا نصاری، جواد مزنگی و سبحان زنگی نیز برگزیدگان بخش ویژه شاعران بدون کتاب این دوره از جایزه بودند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها