سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
انتشار «شاعر مشتعل» در حوزه تاریخ شفاهی

به همّت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران، کتاب «شاعر مشتعل» با پژوهشی از پیمانه صالحی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شاعر مشتعل» مصاحبه تاریخ شفاهی با مظاهر مصفا استاد برجسته ادبیات فارسی است که پژوهش،‌ مصاحبه و تدوین آن بر عهده پیمانه صالحی بوده است. این کتاب با هدف طرح مباحثی در شیوه‌های تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها، بررسی تحولات دانشنامه‌نویسی در دوران معاصر، ابتکاراتی در املاء و رسم‌الخط فارسی، نقل خاطرات سال‌های حضور در ریاست مجتمع آموزش عالی قم و نقل پاره‌ای خاطرات دیگر تدوین شده است.

کتاب «شاعر مشتعل» در پنج فصل و سه پیوست تنظیم شده است. فصل اول «خانواده، دوره ابتدایی و دبیرستان حکیم نظامی» نام گرفته و اطلاعات تاریخی ارزشمندی درباره مظاهر مصفا استاد برجسته ادبیات فارسی دانشگاه تهران ارائه شده است. فصل دوم با عنوان «دانشسرای عالی و دوره دکتری دانشگاه تهران» درباره تحصیلات دانشگاهی و عالی وی است. در این فصل نقاط قوت و ضعف آموزش عالی و همچنین کتابداری ایران مطرح شده و فصل سوم با عنوان «تدریس در دبیرستان‌ها، ریاست فرهنگ قم و بازرس تعلیماتی» فعالیت مدیریتی و فرهنگی وی را بیان کرده است. فصل چهارم «دانشگاه پهلوی شیراز و مدرسه عالی علوم اداری و قضایی» نام گرفته است و فعالیت‌های آموزشی و دیدگاه‌های مصاحبه‌شونده را تبیین می‌کند درنهایت فصل پنجم «سفر به پاکستان،‌ دانشنامه‌نویسی و تألیفات» نام دارد که آمیخته‌ای از خاطرات و شکل گیری آثار استاد مصفا است.

در پیوست اول این کتاب، اطلاعات کامل کتابشناختی آثار مظاهر مصفا در دو قسمت «مجموعه اشعار» و «متون نثر» گزارش شده است. در پیوست 2 «نمونه اشعار» و در پیوست 3 نیز گزیده تصاویر اسناد و مدارک ارائه شده است.

کتاب «شاعر مشتعل» در 232 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

لازم به توضیح است،‌ مظاهر مصفا استاد برجسته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران، با بیش از پنج دهه حضور مستمر در مجامع و محافل ادبی و فرهنگی، منشأ آثار ماندگاری در این عرصه بود. مجموعه‌ اشعار «نسخه اقدم»، «توفان خشم»، «ده فریاد»، «سپیدنامه، و جمعه سرخ» «قند پارسی» و «راهی از بن‌بست» ازجمله آثار او است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها