چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان با مختار پور دیدار کرد

آنار کریم اف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به اتفاق هیات همراه، با علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با هدف افزایش تعاملات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آنار کریم اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، جاوید رمضان معاون رئیس خدمات دولتی برای حفظ، توسعه و بازسازی میراث فرهنگی، عاقل جونش او، رئیس دپارتمان امور بین الملل و عیسی ممد او ،مدیر همکاری با کشورهای خارجی در دپارتمان بین‌المللی وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، با علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفتگو کردند.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ آذربایجان در کتابخانه ملی ایران، هدف این دیدار را ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه کتابخانه‌ای و اسنادی دانست و با اشاره به برقراری روابط عمیق، دیرینه و فرهنگی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، افزود: این تعامل همواره برقرار بوده و دو کشور در طول تاریخ هیچگاه از هم فاصله نگرفته اند.

وی همچنین به سوابق تفاهم‌نامه‌های همکاری بین کتابخانه‌های ملی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در طول دوره‌های مختلف، تفاهم‌نامه‌های همکاری بین این دو کتابخانه منعقد شده است و آخرین مورد آن که دائمی نیز هست، مربوط به سال گذشته است. بر همین اساس لازم است کارگروه هایی برای اجرایی‌کردن این تفاهم‌نامه تشکیل شود.

مختارپور اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به امضای کریم طاهر اف، رئیس کتابخانه ملی جمهوری آذربایجان رسیده است و پیش‌بینی‌های قابل توجهی برای پیشبرد برنامه‌های مشترک، همکاری‌های پژوهشی و تبادلات منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اظهار خوشحالی از کنترل  بحران کرونا در جهان، گفت: بر همین اساس امیدوارم بتوانیم در یک فاصله زمانی کوتاه، برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در تفاهم‌نامه را به مرحله اجرا برسانیم که ازجمله این برنامه های مشترک، بازدید کتابداران، برگزاری دوره ها‌ی آموزشی خواهد بود.

وی تاکید کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نهایت همکاری را با جمهوری آذربایجان خواهد داشت، چراکه ما این کشور را هیچگاه از ایران جدا نمی‌دانیم و این دو کشور در طول تاریخ، همواره به عنوان دوست و همراه یکدیگر بوده اند. بر همین اساس بی تردید مساعدت‌ها، کمک‌ها و تبادلات برقرار خواهد بود.

آنار کریم اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان با بیان این‌که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گنجینه‌ای ارزشمند است، گفت: متاسفانه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ما از این منابع دور ماندیم. بر همین اساس خواستار تقویت و تحکیم همکاری هستیم تا با آثار و کتاب‌های متعلق به آداب و رسوم آذربایجان آشنا شویم.

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان با بیان این مطلب که نظامی گنجوی ازجمله مفاخر بزرگ در فرهنگ آدربایجان به شمار می‌رود، اضافه کرد: رییس جمهور این کشور سال گذشته را سال نظامی گنجوی نامگذاری کرد که در این راستا برنامه‌های مشترکی با سفارت ایران برگزار شد. همچنین ما مطلع شدیم که دست نوشته هایی از نظامی گنجوی در کتابخانه ملی ایران وجود دارد؛ پیشنهاد می‌دهیم که کارگروه‌های مشترکی تشکیل شود تا شاهد تبادل اطلاعات و منابع بین دو کشور باشیم.

در ادامه عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملی گفت: سابقه تمدنی کشور ایران و آذربایجان در حوزه فرهنگ و ادب بسیار طولانی است و امید است این دیدار رهاورد خوبی را برای پیشبرد پژوهش‌ها، ‌آموزش‌ها و مشاوره های علمی و فرهنگی برای کتابخانه های ملی دو کشور داشته باشد.

سرپرست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان نیز در این دیدار گفت: نسخ خطی و منابع کتابی و غیرکتابی خوبی در جمهوری اذربایجان وجود دارد و در همین زمینه سابقه برادری و اخوت بین کشور وجود داشته که امید است گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.

در پایان ازسوی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، لوح یادبود کتابخانه ملی ایران به همراه اثر هنری نفیس ایرانی به وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان اهدا شد و همچنین تعدادی کتب قدیمی ازسوی وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها