سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
«سطر مستور» شایسته‌تقدیر شناخته شد

کتاب «سطر مستور» تولید مشترک بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و فرهنگستان هنر در مراسم معرفی کتاب سال شایسته تقدیر شناخته شد.

به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، در بخش هنرهای تجسمی کتاب سال کتاب «سطر مستور: تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» تألیف مهدی صحراگرد کار مشترک بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) و فرهنگستان هنر شایسته تقدیر شناخته شد.
 
کتاب «سطر مستور» تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی، به قلم مهدی صحراگرد، حاصل پژوهشی است که با استناد به نسخه‌های مختلف قرآنی به بازخوانی سنت کتابت و مصحف‌نگاری از سده چهارم تا هفتم هجری قمری پرداخته و پیدایش و سیر تحول و تکامل سبک کوفی شرقی را در جغرافیای ایرانِ فرهنگی تبیین و تحلیل کرده است.
 
به زعم نویسنده کتاب، خط کوفی شرقی، با وجود تنوع بسیار، صورتی دگرگون‌شده از کوفی نخستین است و اقلام مستدیر در شکل‌گیری آن کمترین تأثیر را داشته‌اند. او با الهام از دیدگاه‌ها و تجربه‌های سبک‌شناسانی چون جیمز اکرمن، فرانسوا دروش، ملک‌الشعرا بهار و شیوه‌گرایان میانه سده بیستم اروپا به طبقه‌بندی، تحلیل و سبک‌شناسی شیوه‌های متنوع کتابت کوفی پرداخته و ذیل سه سبک اصلیِ کوفی شرقی، یعنی سبک‌های غزنوی و اصفهانی و طبری، مشخصات محتوایی و ظاهری بیش از ۱۶۰ نسخه قرآنی را ذکر کرده است. این کتاب با تصاویری از صفحات بعضی از نسخه‌های مهم قرآنی، اطلاعاتی منسجم و ارزشمند از تاریخ و سبک‌شناسی کتابت مصحف‌های کوفی شرقی پیشِ روی محققان خوش‌نویسی، نسخه‌پژوهان و قرآن‌پژوهان قرار می‌دهد.
 
اضافه می‌‎شود برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه (بیست‌وچهارم اسفندماه) با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها