یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
«سلام بر گل نجمه» رونمایی شد/  پوروهاب: کتاب‌های دینی با بن‌مایه‌های طنز برای کودکان جذاب هستند

مجموعه کتاب «سلام بر گل نجمه» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، مجید ملامحمدی در این نشست گفت: طرح اولیه  مجموعه «سلام بر گل نجمه» توسط انتشارت به‌نشر مطرح و تاکید شد که مجموعه‌ای درباره امام رضا(ع)، حرم شناسی و ابعاد تاریخی حرم باشد و پیشنهاد دبیری این کار را به بنده دادند.

وی با تأکید بر اینکه پیش از این بدین صورت در مورد مفهوم زیارت برای کودکان آثاری داستانی چاپ و منتشر نشده است، ادامه داد: خود را لایق نمی‌دانستم چون کار مهم و سنگینی بود و احساس می‌کنم خود حضرت کمک کردند. خوشبختانه با همکاری خوب مدیران به‌نشر این طرح به نتیجه رسید و این مجموعه داستان بر اساس احادیث و آموزه‌ها، داستان زیارت و حرم شناسی از،منظر تصاویر و دلنوشته شکل گرفت.

ملامحمدی با اشاره به اثر گذاری مجموعه «قصه‌های مامان جونی و زیارت» بیان کرد: این مجموعه هم به شکل داستانی و عینی کار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

این نویسنده با اشاره به اینکه چند نویسنده نتوانستند در طرح «سلام بر گل نجمه»  با ما تا پایان کار همراه باشند، افزود: کارها دقیق نقد می‌شد و اصلاحیه می‌خورد، در نهایت به جایی رسیدیم که نویسنده کم آوردیم و مجبور شدیم به نویسندگانی که داشتیم دوباره سفارش اثر دهیم.  هم چنین احادیث بکاررفته در آثار نیز با صرف دقت زیاد از کتاب‌های مرکز پژوهش‌های اسلامی که معتبر و سند دار هستند انتخاب شد.
 
محمود پوروهاب ناظر طرح مجموعه «سلام بر گل نجمه» دراین مراسم نیز گفت: این مجموعه کتاب با همکاری خوب مدیران به‌نشر، نویسندگان و تصویرگران به ثمر رسید. مخاطب مجموعه «سلام بر گل نجمه» کودکان هستند، تلاش شد که تعداد کلمات و صفحات کتاب‌های این مجموعه تقریبا یکسان باشد که بالاخره۴۰ عنوان کتاب را با همکاری ۳۰ نویسنده با سابقه به نتیجه رساندیم.  برخی اوقات کارها اصلاحیه می‌خورد؛ چون گاهی نوشتار محاوره‌ای بود و گاه برای نوجوان نوشته شده بود، بر این اساس برخی از نویسندگان نتوانستند خود را با کار هماهنگ کنند.

این نویسنده با بیان اینکه بازخوردهای خوبی در مورد مجموعه گل نجمه داشتم،عنوان کرد: احساس می‌کنم کتاب‌هایی که با بن مایه طنز نوشته شده باشند، برای کودکان جذاب هستند، هر چند که در کتاب‌های دینی خیلی نمی‌شود طنز نوشت. امید که بتوانیم در مورد امام رضا(ع) کتاب‌هایی با ژانرهای مختلف از جمله شعر داشته باشیم.

کاظم طلایی مدیر هنری مجموعه «سلام بر گل نجمه» دراین مراسم نیز با بیان اینکه  کار تصویرگری موضوعات دینی برای تصویرگران سخت است، گفت: کار کردن کتاب‌های دینی و تاریخی سخت است؛ زیرا محدویت‌های زیادی به خصوص برای تصویرگران وجود دارد.

وی اظهار داشت: برای این مجموعه به کمک خانم آقا خانی تصویرگران جوان را رصد کردیم. تصویرگران جوان دنبال نام هستند و توانایی کار را دارند؛ اما برخی تصویرگران حرفه‌ای زیر بار حرف نمی‌روند. ما در این مجموعه تصویرگرانی از شهرهای مختلف مانند شیراز، مشهد، زنجان، کرج، قم، مشهد  و تهران داشتیم. برخی کارها واقعا فوق‌العاده است و برخی نمره بالاتر و بعضی نمره پایین‌تر دارد.

مدیر هنری مجموعه سلام بر گل نجمه اظهار داشت: قطع کتاب و گرافیک از علیرضا پور اکبری است که دلداده امام رضا(ع) است. هر وقت گره‌ای در کارش می‌افتد یک شبه به مشهد می‌رود. او کار گرافیکی این اثر را به خوبی بسته و مجموعه متفاوت و بی‌تکلفی تحویل داده است که راحت خوانده می‌شود. انتخاب فونت خوب است و در عین تنوع ،یکپارچگی هم دیده می‌شود.

طلایی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در کتاب‌های کودک، تصویرسازی امامان معصوم(ع) است.آنچه نشان داده می‌شود چهره نورانی است.برای اینکه مشکل می‌شود از زوایایی تصویر کشیده شود که چهره معصوم سه رخ باشد.شاید بشود روشی ارائه کرد که این مشکل رفع شود. مقام معظم رهبری راهی که نشان دادند راه تحقیق است و فرمودند تحقیق کنید و متد ارائه دهید.

مجموعه کتاب «سلام بر گل نجمه» شامل ۴۰ کتاب داستاتی برای مخاطب کودک با موضوع زندگی امام رضا(ع) ،آموزه‌های رضوی، حرم امام رضا(ع) و آداب زیارت است. در ۱۹ عنوان کتاب از ابن مجموعه درباره آموزه‌های امام رضا(ع) و ۱۳عنوان کتاب نیز درباره امام‌رضا(ع) است. سه عنوان کتاب با محوریت حرمشناسی و ۵ عنوان کتاب هم درباره آداب زیارت نوشته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها