چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
استاندارد حفاظت از سوابق اسنادی در برابر آتش‌سوزی تدوین شد

رئیس پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تدوین استاندارد حفاظت از سوابق اسنادی در برابر آتش‌سوزی خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به‌نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام این خبر گفت: وجود برخی استانداردهای جهانی و ملی در زمینه حفاظت و نگهداری از سوابق؛ پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را بر آن داشت تا در راستای انجام وظایف خود در تدوین و ارائه استانداردهای ملی مرتبط با حوزه مدیریت سوابق و مدارک، اقدام به تدوین استانداردهای ملی در این حوزه کند. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مرتبط با حفاظت و نگهداری از سوابق، حوزه حفاظت از سوابق در برابر آتش‌سوزی بود که برای نخستین‌بار در سال 1393 در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مورد بحث قرار گرفت و ماحصل آن چاپ و انتشار استاندارد ملی ایران شماره 18043 با عنوان حفاظت از سوابق در برابر آتش‌سوزی بود. 

عزیزی عنوان کرد: با توجه به موضوع به‌روزرسانی اطلاعات و استانداردهای مرتبط، سازمان‌های متولی استانداردسازی در دنیا در بازه‌های زمانی مشخص؛ اقدام به‌ بازنگری و تجدیدنظر در محتوای منابع خود می‌کنند، که محتوای منبع برای تدوین استاندارد «حفاظت از سوابق در برابر آتش‌سوزی، استاندارد بین‌المللی NFPA 232A بود که مطابق با همین رویه در سال 2017 در انجمن ملی حفاظت در برابر آتش‌سوزی مورد بازنگری قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات لازم، منتشر شد. بنابراین لازم بود که نسخه بومی‌سازی‌شده این استاندارد نیز مورد تجدیدنظر قرار گیرد. 

وی اشاره کرد: به‌همین‌منظور، پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای انجام وظایف خود، اقدام به تجدیدنظر این استاندارد کرد. بدین‌منظور، جلسات فنی تدوین این استاندارد در خرداد ماه و تیر ماه سال جاری با حضور نمایندگان و متخصصان سازمان آتش‌نشانی، کارشناسان سازمان ملی استاندارد، پژوهشگاه استاندارد ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین حضور مدیرکل حفاظت و نگهداری اسناد، مشاور اسناد ملی و ریاست و کارشناسان پژوهشکده اسناد و کارشناسان متخصص سایر ادارات کل، تشکیل شد. 

رئیس پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: متن این استاندارد پس از بررسی و اعمال اصلاحات مورد نظر برای بررسی و تأیید نهایی برای سازمان ملی استاندارد ایران ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها