پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کتابفروشی که دو برابر یارانه «تابستانه» کتاب فروخت/ زیرساخت مناسب نداریم

مدیر پاتوق کتاب شهرکرد گفت: تقریبا دو برابر یارانه و اعتباری اختصاص یافته، فروش داشتیم و از جیب خودمان این تخفیف را می‌دهیم. این مسئله موجب شده برای بعضی عناوین متحمل ضرر شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پس از اعلام افزایش ۵۰ درصدی اعتبار تابستانه کتاب از سوی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران (اینجا بخوانید)نظر چند کتابفروشی در شهرستان‌ها را درباره این طرح در ادامه منتشر می‌کنیم.

* مدیر کتاب شرق اهواز: هیچ طرحی به اندازه طرح‌های فصلی خرید کتاب در اقتصاد نشر تاثیر ندارد

منصور رییسی، مدیر کتابفروشی کتاب شرق اهواز با اشاره به مزیت طرح تابستانه کتاب ۹۹ نسبت به طرح بهارانه کتاب گفت: مزیت این طرح در آن بود که علاوه بر فروش غیرحضوری که در طرح قبل داشتیم با توجه به بهتر شدن وضعیت بیماری کرونا در استان خوزستان مشتریان حضوری و استقبال مردم بهتر بود.

رییسی با بیان اینکه طرح تابستانه کتاب از آنچه که ما فکر می‌کردیم بهتر است، افزود: از آنجایی که مخاطبان ما مستمر به دنبال زمان اجرای این طرح‌ها هستند از طریق پیامک، سایت و صفحات شبکه‌های مجازی به آن‌ها اطلاع رسانی کردیم و طی سه روز اول اعتبار خود را تمام کردیم.

وی درباره ارتباط با مشتریان این کتابفروشی نیز توضیح داد: ما مشتریان خیلی خوبی داریم که با آغاز هر طرح برای خرید به کتابفروشی می‌آیند و معمولا به میزان مصرف چند ماه کتاب خریداری می‌کنند.

رییسی تاکید کرد: در مجموع می‌توانم بگویم طرح تابستانه کتاب ۹۹ فراتر از انتظار ما بود و تاثیر مثبتی بر روند کاری ما داشته است و فکر نمی‌کنم هیچ طرحی به میزان طرح‌های فصلی خرید کتاب در اقتصاد نشر و کتابفروشی‌ها تاثیر داشته باشد.

به گفته وی، طرح تابستانه کتاب نیز همیشه با اقبال خوبی روبه‌رو می‌شود؛ زیرا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و مردم اوقات فراغت بیشتری دارند و امسال هم که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد این استقبال دوچندان شد.
رییسی همچنین درباره کتاب‌های دانشگاهی که دو دوره است به طرح‌های فصلی افزوده شده‌اند، توضیح داد: همه کتاب‌های دانشگاهی شامل این طرح نمی‌شود. مثل کتاب‌های تستی و ارشد؛ در حالی که خیلی از مخاطبان از این موضوع گلایه می‌کنند، به عنوان مثال یک دانشجوی رشته حقوق که قصد دارد کتاب آزمون وکالت را خریداری کند نمی‌تواند و اگر زمینه‌ای ایجاد شود که آن‌ها هم بتوانند در این طرح‌ها گنجانده شود بهتر است.

*مدیر پاتوق کتاب شهرکرد: زیرساخت مناسب برای ارایه خدمات به مشتریان در فضای مجازی وجود ندارد
سید سراج‌الدین جزایری، مدیر پاتوق کتاب شهرکرد با بیان اینکه طرح‌های حمایتی در حوزه فرهنگ به هر نحوی می‌تواند در اوضاع اقتصادی کنونی موثر باشد، عنوان کرد: اکنون که در این شرایط اقتصادی فرهنگ از سبد کالای خانواده‌ها کم‌کم حذف می‌شود می‌تواند کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به تخفیف درنظر گرفته شده برای طرح‌های فصلی خرید کتاب افزود: اگرچه ۲۰ درصد شاید خیلی دردی را در قبال گرانی مسایل فرهنگی درمان نمی‌کند اما محرک و انگیزه خوبی است تا کسانی که طالب کتاب و کتابخوانی هستند راحت‌تر و با هزینه کمتری به کتاب دسترسی داشته باشند.

جزایری ادامه داد: یکی از نکات مهم درباره این طرح‌ها فواصل زیاد زمانی آن است؛ خصوصا امسال که به دلیل شیوع کوید ۱۹ بسیاری از بودجه‌های فرهنگی کشور مثل نمایشگاه‌های کتاب استانی و کشوری دست‌نخورده باقی مانده است این امکان را برای متولیان امر بیشتر می‌کند که بتوانند دوره‌‌ها را نزدیک به هم برگزار کنند.

وی درباره علت این موضوع توضیح داد: باید فواصل زمانی کمتر شود و از سوی دیگر فرصت و زمانی که مردم به دلیل کم شدن تفریحات خارج از منزل (به دلیل شرایط بیماری کرونا) برایشان ایجاد شده به سمت کتابخوانی سوق یابند تا این تهدید پیش آمده به یک فرصت ایجاد عادت و فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها منجر شود.

جزایری در بخش دیگر صحبت‌های خود تاکید کرد: یکی از ضعف‌هایی که طرح فصلی خرید کتاب دارد، این است که زیرساخت مناسب برای ارایه خدمات به مشتریان در فضای مجازی و اینترنتی وجود ندارد، در صورتی که این کار می‌تواند فشار و هزینه را از کتابفروشی‌ها کم کند، زیرا در فضای ثبت یارانه‌ها و خرید مشتریان می‌تواند این موضوع کمک کننده باشد.
مدیر پاتوق کتاب شهرکرد در این زمینه گفت: باید زیرساخت و سرویسی فراهم شود که کتابفروش مجبور نشود دوبار یک کتاب را در سیستم حسابداری خود و موسسه خانه کتاب و  ادبیات ایران ثبت کند؛ زیرا این کار از او انرژی زیادی می‌گیرد و ما همیشه در این ایام ناچاریم نیروهای کتابفروشی را تقریبا دو برابر کنیم.

وی با بیان اینکه افزوده شدن پرسنل مجموعه تبعات مالی برای کتابفروش به همراه دارد، عنوان کرد: این موضوع بحث حمایت از کتابفروشی‌ها را از بین می‌برد، زیرا از یکسو هزینه جاری به فروشگاه تحمیل می‌کند و از سوی دیگر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعان ما دست خالی برمی‌گردند؛ چرا که مرحله طولانی ثبت موجب می‌شود صف خرید طولانی ‌شود همچنین میزان اعتبار و یارانه اختصاصی محدودکننده جوابگوی تقاضا از سوی مشتریان نیست.

وی در پایان گفت: تقریبا دو برابر یارانه و اعتبار اختصاص یافته، فروش داشتیم و از جیب خودمان این تخفیف را می‌دهیم. این مسئله موجب شده برای بعضی عناوین متحمل ضرر شویم اما به دلیل انتظاری که مشتری از ما دارد آن را می‌پذیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها