یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۲
سير تحول کتابت قرآن در کتابخانه آيت‌الله مرعشي مشهود است

ده‌ها نسخه خطي قرآن‌کريم در گنجينه نسخه‌هاي خطي کتابخانه آيت‌الله العظمي مرعشي نجفي سير تحول خوشنويسي و تذهيب قرآن را نمايان مي‌سازد.

محمدحسين اوسطي مدير روابط عمومي کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي در گفت وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين که کهن ترين نسخه خطي قرآن کريم که در اين کتابخانه نگهداري مي شود معتلق به نيمه اول قرن دوم هجري است و در شرق آفريقا به خط کوفي کتابت شده است، گفت: اين قرآن که بر روي پوست بز نوشته شده است نقطه ندارد و تنها اعراب گذاري شده است.

وي افزود: اين قرآن همزمان با ايام حيات امام باقر(ع) و يا امام صادق(ع) نگاشته شده است.

وي ديگر قرآن خطي موجود در اين کتابخانه را متعلق به سال 392 هجري به خط علي ابن هلال (ابن بواب) دانست و ادامه داد: اين قرآن به خط نسخ کتابت شده است.

وي خاطرنشان کرد: 2 قرآن ديگر که يکي به خط کوفي ايراني(پيرآموز) و ديگري به خط مغربي در قرن چهارم نوشته شده اند، نيز در اين کتابخانه نگهداري مي شوند.

مدير روابط عمومي کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي با اشاره به قرآن هاي نوشته شده در سده هاي پنجم و ششم، گفت: اين قرآن ها به خط نسخ نوشته شده اند.

وي ادامه داد: قرآن هايي که در سده هاي بعد يعني در سده هاي 6، 7 و 8 نوشته شده اند و در اين کتابخانه حفاظت مي شوند نيز به خط نسخ و ثلث هستند.

اوسطي سبک هاي مختلف تذهيب قرآن در نسخه‌هاي خطي را سبک تيموري، صفوي و قاجاري برشمرد و اضافه کرد: تذهيب قرآن در عصر قاجار داراي تنوع بيشتري است و مکتب هاي شيراز، اصفهان، تهران و کشمير در آن به چشم مي خورد.

وي خاطرنشان کرد: قرآن هاي خطي اي که در اين کتابخانه نگهداري مي شوند به خوبي مي توانند سير کتابت و تذهيب قرآن را به نمايش بگذارند.

اوسطي با بيان اين که قرآن هايي در ابعاد مختلف از بزرگ ترين اندازه در قطع سلطاني تا کوچک ترين آنها در قطع امامه اي و بازوبندي که پهلوانان به بازو مي بستند، با ابعاد 4در 5 سانتي متر در گنجينه نسخ خطي کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي وجود دارند، گفت: 4 قرآن که به صورت «رولي» به طول 3 يا 4 متر با تار مو (يال اسب) نوشته شده اند از جمله ديگر قرآن هاي نفيس اين کتابخانه به شمار مي آيند.

وي افزود: در يکي از اين 4 قرآن، اسامي ائمه به رنگ سفيد در وسط و آيات قرآن در پيرامون آن نگاشته شده اند و در ديگري آيت الکرسي در وسط و بقيه آيات در اطراف نوشته شده اند.

وي همچنين گفت: در ميان قرآن هاي خطي که در کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي نگه داري مي شوند، قرآن هايي با خط کاتبان شهير در عصرهاي مختلف به چشم مي خورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها