چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
فریبا افکاری برنده دومین جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار شد

فریبا افکاری، دانشجوی دکترای کتابداری با پایان‌نامه «روش‌شناسی فهرست‌نگاری نسخ خطی ایرانی اسلامی» برنده دومین جایزه گنجینه پژوهشی زنده‌یاد ایرج افشار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم اعطای دومین جایزه گنجینه پژوهشی زنده‌یاد ایرج افشار، سپرده به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) با موضوع کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانش‌شناسی و علم اطلاعاتۀ چهارشنبه 16 مهرماه در تالار امیرالمومنین(ع) مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

افکاری در سخنانی به مناسبت دریافت این جایزه گفت: موضوع این پایان‌نامه پیشنهاد زنده‌یاد ایرج افشار بود. وی با دلسوزی زیاد مرا به تدوین و تکمیل این پایان‌نامه تشویق کرد. دکتر افشار بر گردنم حق استادی تمام داشت و اختصاص این جایزه نه تنها حمایت از یک فرد است بلکه حمایت از جامعه کتابداران ایران است. به‌ویژه در موضوع نسخه‌های خطی که چندان مورد توجه دانشجویان قرار نمی‌گیرد. 

فهرست‌نگاری در ایران پیشینه‌ای 85 ساله دارد

اين کارشناس فهرست‌نویسی نسخ خطی دانشگاه تهران ادامه داد: فهرست‌نگاری در ایران پیشینه‌ای 85 ساله دارد. در این پایان‌نامه سبک فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در ایران با هند، پاکستان و کشورهای اروپایی و برخی کتابخانه‌های آمریکا مطابقت داده شده است.

در این مراسم علاوه بر جایزه گنجینه ایرج افشار لوح یادبودی نیز از سوی علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی به نمایندگی معاون وی (متولیان) به افکاری اهدا شد. 

فريبا افكاري، کارشناس فهرست‌نویسی نسخ خطی دانشگاه تهران و عضو گروه نسخه‌شناسي فرهنگستان هنر است. «فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران» کتابی است که افکاری گردآوری کرده است. 

«نسخ خطی از تقویم تا فهرست‌نگاری در گفت‌وگو با استاد انوار»، «جایگاه آرشیو، اسناد و نسخ خطی در عصر فناوری اطلاعات»، «شیوه‌های تصحیح نسخ خطی و تحلیل آرای مربوط به آن»، «گفته‌ها و ناگفته‌ها درباره تصحیح متون»، «تصحیح نسخ خطی پزشکی، گامی در شناخت تاریخ علم ایران»، «جای خالی آموزش نسخ خطی در برنامه آموزشی دانشگاه‌های کشور»، «روش‌های فهرست‌نگاری نسخ خطی، کهن و نوین، نظرها و دیدگاه‌ها» و... از جمله مقاله‌های افکاری را تشکیل می‌دهند. 

در این مراسم سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس این مرکز، سیدعبدالله انوار، سندپژوه و پژوهشگر تاریخ تهران قدیم، کامران فانی، نویسنده، مترجم، کتابدار و نسخه‌پژوه ایرانی، دکتر نورالله مرادی، کتابدار و ویراستار سخنرانی کردند. 

گزارش تكميلي این مراسم به زودی منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها