جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
اجرای متفاوت طرح‌ ایستگاه‌های مطالعه و  توزیع کتاب در مناطق محروم

جدیدترین اخبار کتابخانه‌های عمومی به بازنگری طرح «ایستگاه‌های مطالعه» و ارسال کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور همراه با معرفی و چکیده کتاب، توزیع کتاب به مناطق محروم و همچنین اخباری از بازدیدها، افتتاح و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف کشور اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ارسال کتاب و نشریات به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ طرح ایستگاه‌های مطالعه در حال بازنگری بر اساس نظرات کتابداران و مدیران است.

محمد الله یاری درباره ارسال کتاب به کتابخانه‌های عمومی گفت:‌ به زودی ارسال کتاب به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور انجام خواهد شد، تفاوتی که در این دوره با گذشته خواهیم داشت،‌ این است که در کنار هر عنوان کتابی که فرستاده می‌شود،‌ یک معرفی و چکیده کتاب نیز ارسال شود تا وقتی اعضا برای مطالعه یا امانت کتاب مراجعه می‌کنند، اطلاعات اجمالی درباره محتوای کتاب داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای طرح ایستگاه‌های مطالعه دارید گفت:‌ در این زمینه نظرات کتابداران، کارشناسان کتابخانه‌ها، مدیران کل استانی در حال جمع‌آوری است.

وی افزود: امیدوارم با جمع‌بندی‌هایی که با مجموعه نهاد داشتیم،‌ بتوانیم تصمیمات خوبی برای نحوه ادامه فعالیت ایستگاه‌های مطالعه گرفته شود،‌ اکنون ارزیابی‌ها نسبت به فعالیت‌های ایستگاه‌ها در حال انجام و بخشی از آن منوط به همکاران ما در استان‌ها و برخی هم ‌منوط به مخاطبان است.
 
اقدام نهاد کتابخانه‌ها برای توزیع کتاب در مناطق محروم

معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین از اهدای کتاب به گروه‌های نیکوکار برای توزیع و اهدا در مناطق محروم و کمتر برخوردار خبر داد و گفت: یکی از آخرین اقداماتی که با نظر دبیر کل برنامه‌ریزی شد، اهدای کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به گروه‌های جهادگر و نیکوکار برای توزیع و اهدا در مناطق محروم و کمتر برخوردار است.

الله یاری ادامه داد: تلاش ما این است که امکان کتابخوانی برای تمام اقشار جامعه فراهم شود. با توجه به اینکه اولاً عمده نشر ما در سه استان تهران، خراسان رضوی و قم تمرکز دارد و بالغ بر 80 درصد نشر ما در این 3 استان متمرکز و مابقی در استان‌های دیگر توزیع شده است و ثانیاً از طرف دیگر، یک شبکه گسترده کتاب کامل و جامع در سراسر کشور نداریم و دسترسی اقشار مختلف به کتاب یکسان نیست،‌ باید عدالت فرهنگی را محقق کنیم.

وی همچنین عنوان کرد:‌ برابر گفت‌و‌گویی که در هفته‌های اخیر با مجموعه گروه‌های نیکوکار کشور داشتیم، تصمیم بر این شد با کمک آنها، نهاد بتواند از منابع موجود خود و با انتخابی که این دوستان با توجه به آشنایی با نیاز مناطق محروم دارند، کتاب‌هایی را به مناطق محروم اختصاص دهد‌. این گروه‌های جهادگر اقدام به انتخاب کتاب از میان فهرست کتاب‌های موجود نهاد کردند. این کتاب‌ها اکنون دسته‌بندی شده  و کار ارسال برای مناطق محروم آغاز شده است.
 
فراخوانِ حضور نیکوکاران در ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها در یزد

علی ملاعباسی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خواستار همراهی نیکوکاران در بحث ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و تامین کتاب‌های مورد نیاز شد و گفت: از حضور نیکوکاران در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و تامین منابع آنها استقبال می‌کنیم.

راه‌اندازی 5 کتابخانه مشارکتی در خراسان رضوی

عاقبتی رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی هم در حاشیه بازدید از کتابخانه جامعه المصطفی گفت: با اضافه شدن 5 باب کتابخانه مشارکتی که سه باب از آنها متعلق به شهرستان کاشمر، یک باب متعلق به شهرستان بردسکن و یک باب در مشهد است، تعداد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی به 195 رسید.

افتتاح کتابخانه عمومی امام حسین(ع) شهرستان خاتم 

کتابخانه عمومی امام حسین(ع)‌ شهر هرات از توابع شهرستان خاتم با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، فرماندار خاتم و جمعی از مسئولان محلی افتتاح شد.

کتابخانه عمومی امام حسین(ع) هرات دومین کتابخانه این شهر و هفتمین کتابخانه عمومی شهرستان خاتم است که در زمینی به مساحت 280 مترمربع به بهره برداری رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها