سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
«من اسیر زنده‌ام» روایتی متفاوت از سلوک سید آزادگان

«من اسیر زنده‌ام»‌ عنوان نمایشنامه‌ای است از عبدالحی شماسی که به روایت دوران اسارت مرحوم علی‌اکبر ابوترابی در زندان‌های بعث عراق می‌پردازد و از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشنامه بلند «من اسیر زنده­‌ام» تازه­‌ترین اثر منتشر شده از عبدالحی شماسی در آستانه شصت سالگی اوست. نمایشنامه­‌ای بر مبنای زندگی مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی که به طور مشخص به دوره­‌ای خاص از برهه زمانی اسارت وی در زندان­‌های رژیم بعث عراق اشاره دارد.
 
شماسی که نگارش مجموعه نمایشنامه­‌های متعدد و در سبک­‌های مختلف را در کارنامه کاری خود دارد، در این نمایشنامه بلند به سراغ تلفیقی از چند سبک نوشتاری برای ایجاد فضای تصویری در ذهن خوانندگان خود رفته است. او بر این اساس در کنار نثر ساده، شیرین و البته جاندار و زنده این نمایشنامه، در ترکیب ساختاری آن از تکنیک قلب یک فضای نمایشی به فضایی دیگر و حلول یک موقعیت دراماتیک در دل موقعیتی دیگر بدون داشتن هیچ ارتباط ارگانیک با هم بهره برده است.
 
بر همین مبناست که شخصیت محوری این نمایشنامه، یعنی سید‌علی اکبر ابوترابی در ذهن خود که به صورت تصویر بر صحنه نمایش عبور  می‌کند، فضاهای متعددی از اسارت را به پیش چشم مخاطبش می­‌کشد. شماسی از یک سو بدکاری و ظلم نیروهای بعث با اسرای ایرانی که به شیوه­ای رئال و به دور از حب و بغض­‌های رایج در ادبیات و تئاتر و سینمای دفاع مقدس را در قالب ترسیم صحنه در متن خود وارد کرده است و از سوی دیگر سعی کرده تا بستری کاملاً طبیعی و قابل درک برای ترسیم میزانس­‌های نمایشی خلق کند.
 

یک دیگر از ویژگی­‌های این متن نمایشی، استفاده  نویسنده از تعداد قابل توجهی کاراکتر نمایشی است، به طوری که در این متن 48 کاراکتر انسانی، دارای نقش مشخص و تعریف شده‌­اند که به تدریج واردی فضای نمایش شده و هر یک به اندازه خود به نقش­‌آفرینی می‌پردازند. جالب­تر اینکه هیچ‌کدام از این شخصیت­‌ها زننده و نچسب و غیر واقعی نبوده و مخاطب می­‌تواند شخصیت هر یک از آنها را از پس پرده کلامشان حس کند.
 
شماسی در این نمایشنامه با اشرافی قابل توجه به شخصیت مرحوم ابوترابی حتی کوچک­ترین ریزه‌کاری­‌های رفتاری و شخصیتی وی را برای ساختن دیالوگ­‌های منسوب به او فراموش نکرده و شاید از همین منظر است که استفاده مکرر او از برخی کلمات و اصطلاحاتی که در ادبیات ابوترابی تثبیت شده است به مدد وی آمده تا بتواند چهره­‌ای طبیعی و بسیار قابل درک از او را پیش چشم مخاطب به تصویر بکشد.
 
 عبدالحی شماسی متولد 1333 شیراز و فارغ‌التحصیل رشته نمایش است. وی ابتدا در حوزه ادبیات کودک فعالیت داشت و آثاری همچون «مهمانی گنجشک‌ها» و «آوای بلبل» را نوشت. شماسی پس از این دوره در دو حوزه داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی فعالیت‌های خود را ادامه داد. آثاری همچون «شش تابلو و نشان آخر»، «مجموعه خوشه‌های خاکستری» و «بازگشت لوکوموتیوران» در زمینه ادبیات و «خواجه نصیرالدین طوسی»، «شب»، «فکاهی‌نامه»، «آژیر زرد» و… از نمایشنامه‌های او به شمار می‌روند.

نمایشنامه «من اسیر زنده‌ام» در 116 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت 6هزار و 500 تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها